Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINATION OF THE METAPHORIC PERCEPTIONS OF FASHION AND GRAPHIC DESIGN STUDENTS REGARDING THE CONCEPT OF "DESIGN"

Yıl 2021, , 170 - 181, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.904454

Öz

The aim of this study is to determine the metaphorical perceptions of students who studies in the field of fashion design and graphic design towards the concept of "Design" and to reveal the similarities and differences between the metaphorical perceptions of these two departments students. The research was carried out with 100 students studying at Giresun University Technical Sciences Vocational School Design Department. These 100 students consist of 50 Fashion Design and 50 Graphic Design students. The data of the study were obtained by completing the blanks in the students' sentence “Design is like ………… because ………………………………” In the study, in which the phenomenology design was used, one of the qualitative research methods, the data obtained were analyzed by content analysis and explained the support of the literature with expert opinions. As a result of the research, total of 44 different metaphors for the concept of "Design" were obtained from Graphic and Fashion Design students, and they were discussed in 5 different categories as "Individual, Spirituality, Life, Object and Aesthetics" with expert opinions. It was concluded that there were both similarities and differences between the metaphors of the two groups. The research is considered important in terms of contributing to researches to be conducted on the subject and setting an example for researchers in the relevant field. 

Kaynakça

  • Altun, D. Z. ve Uzuner, F. G. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Üniversite Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 8(16), 60-83.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitapevi.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertan, G. ve Sansarcı, E. (2016). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Gökaydın, N. (2010). Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Moss Eğitim.
  • Güneş, C. ve Tezcan, R. (2019). Metafor Nedir, Ne Değildir? Kılcan, B. (Ed.). Metafor ve Eğitiminde Mataforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi İçinde. (S.1). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hesket, J. (2017). Tasarım. Ankara: Dost Kitapevi.
  • Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 55-56.
  • Miles. M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Saban, A. (2004). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). “Okula İlişkin Metaforlar” Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 14 (55), 459-496.
  • San, İ. (2017). Çocuk ve Sanat. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Semerci, Ç. (2007). “Program Geliştirme” Kavramına İlişkin Metaforlarla Yeni İlköğretim Programlarına Farklı Bir Bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1), 139-154.
  • Tepecik A., Toktaş P. (2014). Güzel Sanatlar Fakültelerinde Temel Sanat Eğitimi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Turgut, E. (2013). Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Waquet, D., & Laporte, M. (2011). Moda. Ankara: Dost Kitapevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

“TASARIM” KAVRAMINA YÖNELİK MODA VE GRAFİK TASARIM ÖĞRENCİLERİNİN METAFORİK ALGILARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2021, , 170 - 181, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.904454

Öz

Bu araştırmanın amacı moda tasarım ve grafik tasarım alanlarında öğrenim gören öğrencilerin “Tasarım” kavramına yönelik metaforik algılarını belirlemek ve bu iki bölüm öğrencilerinin metaforik algıları arasındaki benzerlik ile farklılıkları ortaya koymaktır. Araştırma, Giresun Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Tasarım Bölümü’nde okuyan 100 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu 100 öğrenci 50 Moda Tasarım ve 50 Grafik Tasarım öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri öğrencilerin “Tasarım………… gibidir, çünkü………………………………” cümlesindeki boşlukların tamamlanmasıyla elde edilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılan araştırmada, elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak incelenmiş ve uzman görüşleriyle birlikte literatür desteklenerek açıklanmıştır. Araştırma sonucunda Grafik ve Moda Tasarım öğrencilerinden “Tasarım” kavramı için toplam 44 farklı metafor elde edilmiş, uzman görüşleri ile “Birey, Maneviyat, Yaşam, Nesne ve Estetik” olmak üzere 5 farklı kategorilerinde ele alınmıştır. İki grubun metaforları arasında hem benzerlik hem de farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma konu ile ilgili yapılan araştırmalara katkı sağlaması ve ilgili alandaki araştırmacılara örnek teşkil etmesi yönünden önemli görülmektedir.

Kaynakça

  • Altun, D. Z. ve Uzuner, F. G. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Üniversite Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 8(16), 60-83.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitapevi.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertan, G. ve Sansarcı, E. (2016). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Gökaydın, N. (2010). Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Moss Eğitim.
  • Güneş, C. ve Tezcan, R. (2019). Metafor Nedir, Ne Değildir? Kılcan, B. (Ed.). Metafor ve Eğitiminde Mataforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi İçinde. (S.1). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hesket, J. (2017). Tasarım. Ankara: Dost Kitapevi.
  • Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 55-56.
  • Miles. M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Saban, A. (2004). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). “Okula İlişkin Metaforlar” Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 14 (55), 459-496.
  • San, İ. (2017). Çocuk ve Sanat. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Semerci, Ç. (2007). “Program Geliştirme” Kavramına İlişkin Metaforlarla Yeni İlköğretim Programlarına Farklı Bir Bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1), 139-154.
  • Tepecik A., Toktaş P. (2014). Güzel Sanatlar Fakültelerinde Temel Sanat Eğitimi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Turgut, E. (2013). Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Waquet, D., & Laporte, M. (2011). Moda. Ankara: Dost Kitapevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Uysal

Çiğdem Özdemir 0000-0003-3850-0089

Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Uysal, H., & Özdemir, Ç. (2021). “TASARIM” KAVRAMINA YÖNELİK MODA VE GRAFİK TASARIM ÖĞRENCİLERİNİN METAFORİK ALGILARININ BELİRLENMESİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(1), 170-181. https://doi.org/10.22252/ijca.904454

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca