Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ARCHİTECTURAL TENDENCIES IN SCULPTURE IN THE FRAME OF FORM, MATERIAL AND MATERIAL, SCULPTURE TENDENCIES IN ARCHITECTURE

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 86 - 99, 29.12.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.776817

Öz

The communication of sculpture and architecture throughout the historical process has changed with the industrial revolution and related developments. The disappearance of the boundaries between the study areas and the utilization of the production processes of each other increased the interaction of these areas with each other. One of the main elements of this interaction of sculpture and architecture is the abstract concept and the use of geometric forms developed accordingly and the innovations brought by new materials. Re-questioning the concept of emptiness as the statue moved away from the pedestal brought about the importance of emptiness by breaking down basic forms in architecture. These changes in the spatial understanding in both areas appear as the factors in the emergence of the concepts of sculptural architecture and architectural sculpture. The aim of this study is to examine the relationship between the two fields in terms of abstract concept, form, space, structure and material and to examine the architectural sculpture and sculptural architectural approaches within the framework of examples.

Kaynakça

  • Arığ, T. (2015). Günümüz sanatında boşluk ve yeni ifade olanakları. (Sanatta Yeterlik Tezi). Hacettepe Üniversitesi,Güzel Sanatlar Enstitüsü,Ankara. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 407404 ). sf.48
  • Collins, J. (2007). Sculpture Today. London/New York: Phaidon Press.
  • Çelikkan, G. Ş. (2018). Modern ve Postmodern Dönemlerde Soyut Sanat Felsefesi. İzmir: Mungan Kavram Yayınevi.
  • Danto, A. C. (2014). Sanatın Sonundan Sonra. İstanbul: Ayrıntı Yayınları . De Duve, T. (2002). Ex Situ.Sanat Dünyamız Dergisi, 82, Kış .105-115
  • Elsen, A. E. (1974). Origins of Modern Sculpture: Pioneers and Premises. NewYork: George Braziller Publisher.
  • Foster, H. (2011). Sanat ve Mimarlık Kompleksi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kıran, S. (2011). Postmodern dönemde mimari ve heykel ilişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 300422 ).
  • Moore, H. (1971). Quotations, Circle, Ed. J.L. Martin, Ben Nicholson, N. Gabo. New York: Praeger Publishers.
  • Özer, B. (1986). Yorumlar, Kültür Sanat Mimarlık. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları. Özertural, R. (2007). Çağdaş sanat ortamında birbirine yaklaşan iki disiplin: Mimari ve heykel. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Entitüsü, Ankara. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 212821 ).
  • Pournaderı, S. (2018). 20.yy sonrası mimari heykel ilişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Erzurum. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 522548).
  • Sözeri, M. (2007). 1970'lerden günümüze mimarlık alanında heykelsi biçimler.(Yüksek Lisans Tezi) Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 262188 ).
  • Tanyeli, U. (2006). Resheymim: Sanat ve Tasarımda Disiplin Sınırlarının Yıkılışı. Arredamento Mimarlık Dergisi. Şubat, 46-48
  • Tanyeli, U. (2013). Rüya İnşa İtiraz. İstanbul: Boyut Yayınları.

BOŞLUK, FORM VE MALZEME ÇERÇEVESİNDE HEYKELDE MİMARİ, MİMARİDE HEYKEL EĞİLİMLERİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 86 - 99, 29.12.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.776817

Öz

Heykel ve mimarinin tarihsel süreç boyunca devam eden iletişimleri endüstri devrimi ve buna bağlı gelişmelerle birlikte değişime uğramıştır. Çalışma alanları arasındaki sınırların ortadan kalkması ve her iki alanın birbirinin üretim süreçlerinden faydalanması bu alanların birbirleri ile olan etkileşimlerini arttırmıştır.
Heykel ve mimarinin bu etkileşiminin temel unsurların başında soyut kavramı, buna bağlı olarak gelişen geometrik form kullanımı ve yeni malzemelerin getirdiği yenilikler yer alır. Bunların yanı sıra heykelin kaideden uzaklaşmasıyla boşluk kavramının yeniden sorgulanması, mimaride temel formları parçalanarak boşluğun önem kazanması, her iki alanın mekan anlayışlarındaki değişimler de, heykelsi mimari ve mimarimsi heykel kavramlarının ortaya çıkmasındaki etkenler olarak değerlendirilebilir.
Bu çalışma her iki alanın birbiriyle olan ilişkisini, soyut kavramı, form, boşluk, malzeme ve strüktür çerçevesinde ele alarak mimarimsi heykel ve heykelsi mimari yaklaşımlarını örnekler çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Arığ, T. (2015). Günümüz sanatında boşluk ve yeni ifade olanakları. (Sanatta Yeterlik Tezi). Hacettepe Üniversitesi,Güzel Sanatlar Enstitüsü,Ankara. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 407404 ). sf.48
  • Collins, J. (2007). Sculpture Today. London/New York: Phaidon Press.
  • Çelikkan, G. Ş. (2018). Modern ve Postmodern Dönemlerde Soyut Sanat Felsefesi. İzmir: Mungan Kavram Yayınevi.
  • Danto, A. C. (2014). Sanatın Sonundan Sonra. İstanbul: Ayrıntı Yayınları . De Duve, T. (2002). Ex Situ.Sanat Dünyamız Dergisi, 82, Kış .105-115
  • Elsen, A. E. (1974). Origins of Modern Sculpture: Pioneers and Premises. NewYork: George Braziller Publisher.
  • Foster, H. (2011). Sanat ve Mimarlık Kompleksi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kıran, S. (2011). Postmodern dönemde mimari ve heykel ilişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 300422 ).
  • Moore, H. (1971). Quotations, Circle, Ed. J.L. Martin, Ben Nicholson, N. Gabo. New York: Praeger Publishers.
  • Özer, B. (1986). Yorumlar, Kültür Sanat Mimarlık. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları. Özertural, R. (2007). Çağdaş sanat ortamında birbirine yaklaşan iki disiplin: Mimari ve heykel. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Entitüsü, Ankara. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 212821 ).
  • Pournaderı, S. (2018). 20.yy sonrası mimari heykel ilişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Erzurum. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 522548).
  • Sözeri, M. (2007). 1970'lerden günümüze mimarlık alanında heykelsi biçimler.(Yüksek Lisans Tezi) Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 262188 ).
  • Tanyeli, U. (2006). Resheymim: Sanat ve Tasarımda Disiplin Sınırlarının Yıkılışı. Arredamento Mimarlık Dergisi. Şubat, 46-48
  • Tanyeli, U. (2013). Rüya İnşa İtiraz. İstanbul: Boyut Yayınları.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seval Alp 0000-0003-2845-3899

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Alp, S. (2020). BOŞLUK, FORM VE MALZEME ÇERÇEVESİNDE HEYKELDE MİMARİ, MİMARİDE HEYKEL EĞİLİMLERİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 6(2), 86-99. https://doi.org/10.22252/ijca.776817

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca