The communication of sculpture and architecture throughout the historical process has changed with the industrial revolution and related developments. The disappearance of the boundaries between the study areas and the utilization of the production processes of each other increased the interaction of these areas with each other. One of the main elements of this interaction of sculpture and architecture is the abstract concept and the use of geometric forms developed accordingly and the innovations brought by new materials. Re-questioning the concept of emptiness as the statue moved away from the pedestal brought about the importance of emptiness by breaking down basic forms in architecture. These changes in the spatial understanding in both areas appear as the factors in the emergence of the concepts of sculptural architecture and architectural sculpture. The aim of this study is to examine the relationship between the two fields in terms of abstract concept, form, space, structure and material and to examine the architectural sculpture and sculptural architectural approaches within the framework of examples.
Heykel ve mimarinin tarihsel süreç boyunca devam eden iletişimleri endüstri devrimi ve buna bağlı gelişmelerle birlikte değişime uğramıştır. Çalışma alanları arasındaki sınırların ortadan kalkması ve her iki alanın birbirinin üretim süreçlerinden faydalanması bu alanların birbirleri ile olan etkileşimlerini arttırmıştır.
Heykel ve mimarinin bu etkileşiminin temel unsurların başında soyut kavramı, buna bağlı olarak gelişen geometrik form kullanımı ve yeni malzemelerin getirdiği yenilikler yer alır. Bunların yanı sıra heykelin kaideden uzaklaşmasıyla boşluk kavramının yeniden sorgulanması, mimaride temel formları parçalanarak boşluğun önem kazanması, her iki alanın mekan anlayışlarındaki değişimler de, heykelsi mimari ve mimarimsi heykel kavramlarının ortaya çıkmasındaki etkenler olarak değerlendirilebilir.
Bu çalışma her iki alanın birbiriyle olan ilişkisini, soyut kavramı, form, boşluk, malzeme ve strüktür çerçevesinde ele alarak mimarimsi heykel ve heykelsi mimari yaklaşımlarını örnekler çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca