The aim of this study is to determine the metaphorical perceptions of students who studies in the field of fashion design and graphic design towards the concept of "Design" and to reveal the similarities and differences between the metaphorical perceptions of these two departments students. The research was carried out with 100 students studying at Giresun University Technical Sciences Vocational School Design Department. These 100 students consist of 50 Fashion Design and 50 Graphic Design students. The data of the study were obtained by completing the blanks in the students' sentence “Design is like ………… because ………………………………” In the study, in which the phenomenology design was used, one of the qualitative research methods, the data obtained were analyzed by content analysis and explained the support of the literature with expert opinions. As a result of the research, total of 44 different metaphors for the concept of "Design" were obtained from Graphic and Fashion Design students, and they were discussed in 5 different categories as "Individual, Spirituality, Life, Object and Aesthetics" with expert opinions. It was concluded that there were both similarities and differences between the metaphors of the two groups. The research is considered important in terms of contributing to researches to be conducted on the subject and setting an example for researchers in the relevant field.
Bu araştırmanın amacı moda tasarım ve grafik tasarım alanlarında öğrenim gören öğrencilerin “Tasarım” kavramına yönelik metaforik algılarını belirlemek ve bu iki bölüm öğrencilerinin metaforik algıları arasındaki benzerlik ile farklılıkları ortaya koymaktır. Araştırma, Giresun Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Tasarım Bölümü’nde okuyan 100 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu 100 öğrenci 50 Moda Tasarım ve 50 Grafik Tasarım öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri öğrencilerin “Tasarım………… gibidir, çünkü………………………………” cümlesindeki boşlukların tamamlanmasıyla elde edilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılan araştırmada, elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak incelenmiş ve uzman görüşleriyle birlikte literatür desteklenerek açıklanmıştır. Araştırma sonucunda Grafik ve Moda Tasarım öğrencilerinden “Tasarım” kavramı için toplam 44 farklı metafor elde edilmiş, uzman görüşleri ile “Birey, Maneviyat, Yaşam, Nesne ve Estetik” olmak üzere 5 farklı kategorilerinde ele alınmıştır. İki grubun metaforları arasında hem benzerlik hem de farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma konu ile ilgili yapılan araştırmalara katkı sağlaması ve ilgili alandaki araştırmacılara örnek teşkil etmesi yönünden önemli görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca