Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 AFİŞLERİNİN KORKU ÇEKİCİLİĞİ BAĞLAMINDA GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ: ABD VE HİNDİSTAN’DAKİ AFİŞLERDEN ÖRNEKLER

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 210 - 225, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.919414

Öz

Bu çalışma, sosyal afişlerin COVID-19 pandemisini korku çekiciliği bağlamında anlatmadaki rolünü ele almaktadır. Çalışmada, toplam vaka sayısının en fazla olduğu ABD ve Hindistan’da yapılan 32 afişten korku ögesi taşıyan altı afiş örneklem olarak belirlenmiştir. Çalışmanın verilerini, COVID-19’un küresel bir salgın ilan edilmesiyle birlikte ABD Sağlık ve İnsan Hizmetleri Bakanlığı ve Hindistan Hükümeti Sağlık ve Aile Refahı Bakanlığı tarafından resmi sosyal medya hesaplarında paylaşılan afişler oluşturmaktadır. Afişler incelenirken Roland Barthes’ın ortaya koymuş olduğu düzanlam ve yananlam boyutları içerisinde mit, metonim ve metafor kavramları doğrultusunda analizler gerçekleştirilmiştir. Sosyal afişler sınıfında yer alan sağlık iletişimi, salgın döneminin riskleri ve bu risklere ilişkin korunma yöntemlerini vatandaşlarına ulaştırarak etkililik sağlamayı amaçlamıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, incelenen afişlerin tamamında yazılı ve görsel kodlarla maske, mesafe ve temizlik konularında korku ögesinden yararlanıldığı görülmektedir. COVID-19 sürecinde alınması gereken tedbirler ihlal edildiğinde meydana gelebilecek durumlar üzerinden korku oluşturularak kitleler ikna edilmeye çalışılmıştır. Bu noktada incelenen altı afişte de COVID-19 “ölüm” ve “risk” metaforu olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • Arpa, M. (2018). “İş Güvenliğini Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Korku Çekiciliği Kavramının Kullanılması”, International Journal of Social Science, 1(2), 105-115.
  • Barthes, R. (1980). S/Z: An essay. Siglo XXI., Mexico.Barthes, R. (2012). The Eiffel Tower. AA Files, (64), 112-131.
  • Barthes, R. (2013). The Language of Fashion. A&C Black. Bloomsbury Academic.
  • Barthes, R. (2015) Yazı Ve Yorum, Çev: Tahsin Yücel. 4. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Baştürk, E. , Eken, İ. (2020). ""Covid-19 Sürecinde Telekomünikasyon Şirketlerinin Reklam Kampanyaları: Evde Kal Kampanyasının Göstergebilimsel Analizi", Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi.
  • Benet, S.,Pitts, R. E., &Latour, M. (1993). “Theappropriateness Of Fearappealuseforhealthcare Marketing Totheelderly: Is It Ok Toscaregranny?”, Journal Of Business Ethics, 12(1), 45-55.
  • Bilgin N.(2003). Sosyal Psikoloji Sözlüğü, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Boztaş, E. (2017). Organ Bağışı Temalı Sosyal Afiş Tasarımlarının Göstergebilim Yöntemi İle Analizi, İdil Sanat ve Dil Dergisi. 6(37), 2521-2542.
  • Culler, J. (2008). Barthes, çev. Hakan Gür, Ankara: Dost Kitapevi.
  • Çınarlı, İ. (2008). Sağlık İletişimi ve Medya, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çobaner, Aslıhan A. (2013). Sağlık İletişiminde Korku Öğesinin Kullanımı: Sigara Paketlerinde Kullanılan Sigara Karşıtı Görsellerin Göstergebilimsel Analizi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi.Sayı: 37, 211-235.
  • Euronews. (2020). Dünyada Covid-19: İlk 4 ayında neler yaşandı? Salgının seyri ne durumda? https://tr.euronews.com/2020/05/04/dunyada-covid-19-salg-n-n-ilk-100- gununde-yasananlar-ilk-nerede-ortaya-c-kt-nas-l-yay-ld. (Erişim Tarihi: 20. 12. 2020)
  • Fill, C.(2005). Marketing Communications Engagementsstrategiesandpractice, Pearsoneducation Limited, Harlow.
  • Geray, H. (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Gülada, M. O. (2018). Korku Çekiciliği Kavramının Trafik Kazalarını Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı , International Journal of Social Science, 1(2), 131-143.
  • Gürdin, B. (2016). Sigara Karşıtı Televizyon Reklamlarında Kullanılan Korku Çekiciliği Faktörü Etkinliğinin Beyin Görüntüleme Tekniği İle Ölçümü. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İmançer, D. , Yurteri, M. (2010). Televizyonda Kadın Programları: Türlerarasılık ve Söylem, Medyayı Anlamak Stereotipler Değerler ve Söylem, Dilek İmançer (der.), Ankara: Deki Yayınları, 109-145.
  • Jürgen, B. , Jürgen, B. (2000). Prevention Through Fearthestate Of Fearappealresearch, (Editör Katharinasalice-Stephan, Helenereemann), Federal Centreforhealtheducation – Bzgaınc, Köln.
  • Kalkan Kocabay, H. (2008) Tiyatroda Göstergebilim. 1. Basım. İstanbul: E Yayınları.
  • Kearney, R. (2003). Modern Movements in European Philosophy, Manchester University Press, Manchester.
  • Ministry of Health and Family Welfare, Government of India (2020). Erişim adresi: https://www.facebook.com/MoHFWIndia/photos/1723772544448812, (Erişim Tarihi: 16.12.2020).
  • Ministry of Health and Family Welfare, Government of India (2020), Erişim adresi: https://www.facebook.com/MoHFWIndia/photos/1727545610738172, (Erişim Tarihi: 19.12.2020).
  • Ministry of Health and Family Welfare, Government of India (2020), Erişim adresi: https://www.facebook.com/MoHFWIndia/photos/1721456164680450, (Erişim Tarihi: 24.12.2020).
  • Muller-Brockmann, J. &.-B. (2010). History of the Poster. Chicago: Phaidon. Özpolat, K. (2020). T.C. Sağlık Bakanlığı Tarafından Covid-19 Pandemisine Yönelik Yapılan Afiş Tasarımlarının İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 273-285. Öztürk, İlknur Doğu, Sabırcan, F. (2020), "Sağlık İletişiminde Kamu Spotu Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme “Sen De Başarabilirsin” Kamu Spotu Örneği", İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 1(1), 34-51.
  • Rıfat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Saleh, S. M., Azahari, M. H. H., & Ismail, A. I. (2013). Diabetic Healthcare Awareness in Malaysia: The Role of Poster as aCommunication Medium. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 91, 539-544.
  • Seki, Özlem (2017). “İkna Edici İletişim Açısından Korku Çekiciliği Kullanımı: Sağlık Bakanlığı Tarafından Yayınlanan Kamu Spotları Örneği”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri,Görselleri Ve Olayları Okuma.Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tanyeri Mazıcı, E. , Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı, Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 290-306.
  • Tanyıldızı İ. N., Kaya A. (2020). The Use Of Posters In Health Communıcatıon: Semıotıc Analysıs Of The Posters In The Covıd 19 Epıdemıc In Turkey, Selected Topics İn Communication, 55-78.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020).Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66494/pandemi.html, (Erişim Tarihi: 29.12.2020).
  • Tekinalp, Ş., Uzun, R. (2006). İletişim Araştırmaları Ve Kuramları. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Thehindu. (2020). https://www.thehindu.com/news/national/indias-first-coronavirus-infection-confirmed-in-kerala/article30691004.ece, (Erişim Tarihi: 25.12.2020).
  • Thomas, Richard K. (2006). Health Communication, USA: Springer Science Business Media Inc.
  • U.S. Department of Health and Human Services. (2020). Erişim adresi: https://www.facebook.com/HHS/photos/3670931612937138 (Erişim Tarihi: 08.11.2020).
  • U.S. Department of Health and Human Services. (2020). Erişim adresi: https://www.facebook.com/HHS/photos/3658426884187611, (Erişim Tarihi: 09.11.2020).
  • U.S. Department of Health and Human Services. (2020) Erişim adresi: https://www.facebook.com/HHS/photos/3656012151095751, (Erişim Tarihi: 14.11.2020).
  • Wheeler, C. C., Erhart, L. M., & Jehn, M. L. (2010). Effect of school closure on the incidence of influenza among school-age children in Arizona. Public health reports, 125(6), 851-859.
  • WHO. (2020). Situation by Country, Territory & Areahttps, https://covid19.who.int/table, (Erişim Tarihi: 31.12.2020).
  • Worldometers. (2020). https://www.worldometers.info/coronavirus/, (Erişim Tarihi: 31.12.2020).
  • Yeniçıktı, N. T. (2020), "Sağlık Bakanlığının Instagram Paylaşımları Üzerinden Göstergebilimsel Bir İnceleme: #Hayatevesığar",Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(COVID-19 Special Issue), 365-385.
  • Yılmaz, R. A. (1999). Duygusal Çekicilikli Reklamların İletişim Etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.

SEMIOTIC ANALYSIS OF THE COVID-19 POSTERS IN THE CONTEXT OF FEAR APPEALS: EXAMPLES OF POSTERS IN THE USA AND INDIA

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 210 - 225, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.919414

Öz

This study looks at the role of social posters in depicting the COVID-19 pandemic in the context of the appeal of fear. In the study, six posters with an element of fear out of 32 posters made in the USA and India, where the total number of cases are the highest, was determined as the sample. The data of the study consists of posters shared on official social media accounts by the US Department of Health and Human Services and the Government of India Ministry of Health and Family Welfare with the announcement of COVID-19 as a global pandemic. While examining the posters, analyzes were carried out in line with the concepts of myth, metonym and metaphor within the dimensions of the meaning and connotation introduced by Roland Barthes. Health communication, which is in the class of social banners, aims to provide effectiveness by conveying the risks of the epidemic period and the protection methods related to these risks to its citizens. In line with the findings obtained, it is seen that in all posters examined, the element of fear was used in terms of masks, distance and cleanliness with written and visual codes. When the measures to be taken during the COVID-19 process are violated, the masses have been tried to be convinced by creating fear over the situations that may occur. At this point, COVID-19 was presented as the metaphor of "death" and "risk" in all six posters examined.

Kaynakça

  • Arpa, M. (2018). “İş Güvenliğini Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Korku Çekiciliği Kavramının Kullanılması”, International Journal of Social Science, 1(2), 105-115.
  • Barthes, R. (1980). S/Z: An essay. Siglo XXI., Mexico.Barthes, R. (2012). The Eiffel Tower. AA Files, (64), 112-131.
  • Barthes, R. (2013). The Language of Fashion. A&C Black. Bloomsbury Academic.
  • Barthes, R. (2015) Yazı Ve Yorum, Çev: Tahsin Yücel. 4. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Baştürk, E. , Eken, İ. (2020). ""Covid-19 Sürecinde Telekomünikasyon Şirketlerinin Reklam Kampanyaları: Evde Kal Kampanyasının Göstergebilimsel Analizi", Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi.
  • Benet, S.,Pitts, R. E., &Latour, M. (1993). “Theappropriateness Of Fearappealuseforhealthcare Marketing Totheelderly: Is It Ok Toscaregranny?”, Journal Of Business Ethics, 12(1), 45-55.
  • Bilgin N.(2003). Sosyal Psikoloji Sözlüğü, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Boztaş, E. (2017). Organ Bağışı Temalı Sosyal Afiş Tasarımlarının Göstergebilim Yöntemi İle Analizi, İdil Sanat ve Dil Dergisi. 6(37), 2521-2542.
  • Culler, J. (2008). Barthes, çev. Hakan Gür, Ankara: Dost Kitapevi.
  • Çınarlı, İ. (2008). Sağlık İletişimi ve Medya, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çobaner, Aslıhan A. (2013). Sağlık İletişiminde Korku Öğesinin Kullanımı: Sigara Paketlerinde Kullanılan Sigara Karşıtı Görsellerin Göstergebilimsel Analizi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi.Sayı: 37, 211-235.
  • Euronews. (2020). Dünyada Covid-19: İlk 4 ayında neler yaşandı? Salgının seyri ne durumda? https://tr.euronews.com/2020/05/04/dunyada-covid-19-salg-n-n-ilk-100- gununde-yasananlar-ilk-nerede-ortaya-c-kt-nas-l-yay-ld. (Erişim Tarihi: 20. 12. 2020)
  • Fill, C.(2005). Marketing Communications Engagementsstrategiesandpractice, Pearsoneducation Limited, Harlow.
  • Geray, H. (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Gülada, M. O. (2018). Korku Çekiciliği Kavramının Trafik Kazalarını Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı , International Journal of Social Science, 1(2), 131-143.
  • Gürdin, B. (2016). Sigara Karşıtı Televizyon Reklamlarında Kullanılan Korku Çekiciliği Faktörü Etkinliğinin Beyin Görüntüleme Tekniği İle Ölçümü. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İmançer, D. , Yurteri, M. (2010). Televizyonda Kadın Programları: Türlerarasılık ve Söylem, Medyayı Anlamak Stereotipler Değerler ve Söylem, Dilek İmançer (der.), Ankara: Deki Yayınları, 109-145.
  • Jürgen, B. , Jürgen, B. (2000). Prevention Through Fearthestate Of Fearappealresearch, (Editör Katharinasalice-Stephan, Helenereemann), Federal Centreforhealtheducation – Bzgaınc, Köln.
  • Kalkan Kocabay, H. (2008) Tiyatroda Göstergebilim. 1. Basım. İstanbul: E Yayınları.
  • Kearney, R. (2003). Modern Movements in European Philosophy, Manchester University Press, Manchester.
  • Ministry of Health and Family Welfare, Government of India (2020). Erişim adresi: https://www.facebook.com/MoHFWIndia/photos/1723772544448812, (Erişim Tarihi: 16.12.2020).
  • Ministry of Health and Family Welfare, Government of India (2020), Erişim adresi: https://www.facebook.com/MoHFWIndia/photos/1727545610738172, (Erişim Tarihi: 19.12.2020).
  • Ministry of Health and Family Welfare, Government of India (2020), Erişim adresi: https://www.facebook.com/MoHFWIndia/photos/1721456164680450, (Erişim Tarihi: 24.12.2020).
  • Muller-Brockmann, J. &.-B. (2010). History of the Poster. Chicago: Phaidon. Özpolat, K. (2020). T.C. Sağlık Bakanlığı Tarafından Covid-19 Pandemisine Yönelik Yapılan Afiş Tasarımlarının İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 273-285. Öztürk, İlknur Doğu, Sabırcan, F. (2020), "Sağlık İletişiminde Kamu Spotu Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme “Sen De Başarabilirsin” Kamu Spotu Örneği", İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 1(1), 34-51.
  • Rıfat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Saleh, S. M., Azahari, M. H. H., & Ismail, A. I. (2013). Diabetic Healthcare Awareness in Malaysia: The Role of Poster as aCommunication Medium. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 91, 539-544.
  • Seki, Özlem (2017). “İkna Edici İletişim Açısından Korku Çekiciliği Kullanımı: Sağlık Bakanlığı Tarafından Yayınlanan Kamu Spotları Örneği”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri,Görselleri Ve Olayları Okuma.Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tanyeri Mazıcı, E. , Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı, Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 290-306.
  • Tanyıldızı İ. N., Kaya A. (2020). The Use Of Posters In Health Communıcatıon: Semıotıc Analysıs Of The Posters In The Covıd 19 Epıdemıc In Turkey, Selected Topics İn Communication, 55-78.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020).Erişim adresi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66494/pandemi.html, (Erişim Tarihi: 29.12.2020).
  • Tekinalp, Ş., Uzun, R. (2006). İletişim Araştırmaları Ve Kuramları. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Thehindu. (2020). https://www.thehindu.com/news/national/indias-first-coronavirus-infection-confirmed-in-kerala/article30691004.ece, (Erişim Tarihi: 25.12.2020).
  • Thomas, Richard K. (2006). Health Communication, USA: Springer Science Business Media Inc.
  • U.S. Department of Health and Human Services. (2020). Erişim adresi: https://www.facebook.com/HHS/photos/3670931612937138 (Erişim Tarihi: 08.11.2020).
  • U.S. Department of Health and Human Services. (2020). Erişim adresi: https://www.facebook.com/HHS/photos/3658426884187611, (Erişim Tarihi: 09.11.2020).
  • U.S. Department of Health and Human Services. (2020) Erişim adresi: https://www.facebook.com/HHS/photos/3656012151095751, (Erişim Tarihi: 14.11.2020).
  • Wheeler, C. C., Erhart, L. M., & Jehn, M. L. (2010). Effect of school closure on the incidence of influenza among school-age children in Arizona. Public health reports, 125(6), 851-859.
  • WHO. (2020). Situation by Country, Territory & Areahttps, https://covid19.who.int/table, (Erişim Tarihi: 31.12.2020).
  • Worldometers. (2020). https://www.worldometers.info/coronavirus/, (Erişim Tarihi: 31.12.2020).
  • Yeniçıktı, N. T. (2020), "Sağlık Bakanlığının Instagram Paylaşımları Üzerinden Göstergebilimsel Bir İnceleme: #Hayatevesığar",Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(COVID-19 Special Issue), 365-385.
  • Yılmaz, R. A. (1999). Duygusal Çekicilikli Reklamların İletişim Etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nural İmik Tanyıldızı 0000-0002-9177-759X

Gözdenur Soyal 0000-0002-3554-7175

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İmik Tanyıldızı, N., & Soyal, G. (2021). COVID-19 AFİŞLERİNİN KORKU ÇEKİCİLİĞİ BAĞLAMINDA GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ: ABD VE HİNDİSTAN’DAKİ AFİŞLERDEN ÖRNEKLER. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(1), 210-225. https://doi.org/10.22252/ijca.919414