Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RESSAM AHMET YEŞİL’İN “DERİNLERE YOLCULUK” ADLI ESERİNİN HARTMANN’IN KATMANLAR TEORİSİNE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 94 - 106
https://doi.org/10.22252/ijca.1455527

Öz

Ontoloji, varlığı inceleyen felsefenin bir dalıdır ve tarih boyunca birçok düşünür bu alana katkıda bulunmuştur. 20. yüzyılda yeniden ilgi gören ontoloji, ayrı bir felsefe alanı haline gelmiştir. Bu dönemde, varlığın incelenmesine yeni bakış açıları getirilmiştir. Hartmann, önceki düşünürlerin görüşlerini geliştirerek ontolojiyi metafiziksel bir olgudan çıkarıp sorgulanan bir bilim haline getirmiştir. Sanat bağlamında ontoloji, sanatsal yaratımın doğasını, sanatçı ile eser arasındaki ilişkiyi ve eserlerin anlamını anlamada önemli bir rol oynar. Hartmann'ın estetik düşüncelerinde duygu yerine estetik nesne vardır. Her sanat eseri, alıcısına farklı duygular yaşatır ve kendine özgü bir değer içerir. Estetik değere ulaşmak için estetik nesnenin çözümlenmesi ve nesnel yapının katmanlarının incelenmesi gerektiğini savunur.

Bu bağlamda, seçilen eser "Derinlere Yolculuk", Mersin'li ressam Ahmet Yeşil'in önemli bir yapıtıdır. Bu eser, 1996 yılında Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nın düzenlediği yarışmada ödül almış ve şu anda İstanbul Deniz Müzesi koleksiyonunda yer almaktadır. Bu çalışmada, seçilen eser Hartmann'ın estetik anlayışı çerçevesinde katmanlar teorisine göre derinlemesine incelenmektedir.

Kaynakça

  • Akan, N. (2015). Sanat ve müzik ontolojisi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 1(2), 61-72.
  • Bolu Sert, H. ve Küpeli, A. E. (2020). Vincent Van Gogh’un patates yiyenler adlı tablosunun ontolojik çözümlemesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(105), 263-276. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.43427
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Özcan E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çelebi, V. (2014). Nicolai Hartmann’ın yeni ontolojisinde varlık ve değer ilişkisi. ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar Dergisi, 7(2), 74-97.
  • Çilingir, L. (2015). Nikolai Hartmann. B.A. Çetinkaya, Ş. Öçal (Ed.), Doğudan Batıya Düşüncenin serüveni yirminci yüzyıl düşüncesi, (340-360). İnsan Yayınları.
  • Demir, R. ve Anbarpınar, E. (2020). Mağara alegorisi ve gölge arketipi bağlamında çağdaş sanat nesnesi olarak ışık-gölge enstelasyonu. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 5(11), 219-231.
  • Epözdemir, M. Ş. (2010). Ontolojik bir değer olarak plastik dilde ontolojik anlam çözümlemesi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ergüven, M. (1996). Ahmet Yeşil. Bilim ve Sanat Galerisi Yayınları.
  • Erinç, M.S. (2004). Resmin eleştirisi üzerine. Ütopya Yayınları.
  • Ertürk, F.E. (2019). Resimde peyzaj ve matrakçı nasuh’un peyzaj anlayışı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 7(87), 51-65. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.14520
  • Etan, A. (2012). Nicolai Hartmann’ın ontolojisinde kategoriler ve real determinationa sorunu. Felsefe Arkivi, 22-23, 185-206.
  • Gombrich, E.H. (2004). Sanatın Öyküsü. (E.Erduran, Ö. Erduran Çev.). (4. Baskı). Remzi Kitabevi.
  • Güneş, S. (2019). Analysing the ontic layers of the design products. Gazi University Journal of Science Part B: Art Humanities Design and Planning, 7(4), 505-520.
  • Heimsoeth, H. (2012). Nikolai Hartmann'ın ölümü münasebetiyle. Felsefe Arşivi, (1952), 3(1), 1-12.
  • Kavak, S. (2015). Temel sanat eğitiminde resim ve sinema bağlamında renk bilgisi uygulamaları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kültürhane, “Resim okumaları Ahmet Yeşil Sanat Galerisi”, Youtube (13 Aralık 2020). www.youtube.com/watch? =JZdm3T6Tcs, (Erişim Tarihi: 16.11.2022).
  • Lebriz, “Ahmet Yeşil” sanatçı sayfası. http://lebriz.com/pages/artist.aspx? section=130&lang=TR&artistID=173&periodID=&pageNo=0&exhID=0, (Erişim Tarihi: 17.11.2022).
  • Mordka A. (2012). Nicolai Hartmann: the fundamental categories and painting. Bogdan Ogrodnik, Wojciech Kleofas Gródek (Eds.), Regional Ontology of a Pictorial Work of Art. (68-79). Studia Whiteeheadiana Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe Kraków.
  • Sengir, S. ve Yücel, A. (2016). Temel tasarımda çizgi üzerine. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(15), 478-487.
  • Soycan, C. (2006). Anlatmaktan Anlamaya. Mutlu Son Yayınları.
  • Soycan, C. (2008). Harmann estetiği. RH+ Sanat Dergisi. 8, 51.
  • Şentürk, L. V. (1999). Görsel anlatımda zıtlık ve denge. (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tunalı, İsmail. (1971). Sanat Ontolojisi. İstanbul Üniversitesi. Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Tunç, Sıdıka. (2013). Ressam Ahmet Yeşil'in sanatı ve sanat anlayışı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türker, H. (2011). Nicolai Hartmann’da estetik değer. Mukaddime, 3 (3), 1-26.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin.

ANALYZİNG PAİNTER AHMET YEŞİL'S WORK TİTLED "JOURNEY TO THE DEEP" ACCORDİNG TO HARTMANN'S LAYERS THEORY

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 94 - 106
https://doi.org/10.22252/ijca.1455527

Öz

contributed to its development. In the 20th century, ontology regained attention, becoming a separate field of philosophy. During this period, new perspectives on the examination of existence emerged. Hartmann, by refining the views of his predecessors, transformed ontology from a metaphysical phenomenon into a questioned science.In the context of art, ontology plays a significant role in understanding the nature of artistic creation, the relationship between the artist and the artwork, and the ways artworks embody and convey meaning.In Hartmann's aesthetic philosophy, the focus is on the aesthetic object rather than emotion. Each artwork evokes different emotions and possesses its unique value. Hartmann argues that to achieve aesthetic value, it is essential to analyze the aesthetic object and examine the layers of its objective structure.
In this regard, the selected artwork, "Journey to the Depths" by the internationally recognized Mersin-born artist Ahmet Yeşil, is examined within Hartmann's aesthetic framework and the layers theory.This artwork, awarded in a competition held by the Turkish Naval Forces Command in 1996, currently resides in the collection of the Istanbul Naval Museum. This study delves into the selected artwork in-depth, considering Hartmann's aesthetic principles and the layers theory.

Kaynakça

  • Akan, N. (2015). Sanat ve müzik ontolojisi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 1(2), 61-72.
  • Bolu Sert, H. ve Küpeli, A. E. (2020). Vincent Van Gogh’un patates yiyenler adlı tablosunun ontolojik çözümlemesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(105), 263-276. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.43427
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Özcan E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çelebi, V. (2014). Nicolai Hartmann’ın yeni ontolojisinde varlık ve değer ilişkisi. ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar Dergisi, 7(2), 74-97.
  • Çilingir, L. (2015). Nikolai Hartmann. B.A. Çetinkaya, Ş. Öçal (Ed.), Doğudan Batıya Düşüncenin serüveni yirminci yüzyıl düşüncesi, (340-360). İnsan Yayınları.
  • Demir, R. ve Anbarpınar, E. (2020). Mağara alegorisi ve gölge arketipi bağlamında çağdaş sanat nesnesi olarak ışık-gölge enstelasyonu. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 5(11), 219-231.
  • Epözdemir, M. Ş. (2010). Ontolojik bir değer olarak plastik dilde ontolojik anlam çözümlemesi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ergüven, M. (1996). Ahmet Yeşil. Bilim ve Sanat Galerisi Yayınları.
  • Erinç, M.S. (2004). Resmin eleştirisi üzerine. Ütopya Yayınları.
  • Ertürk, F.E. (2019). Resimde peyzaj ve matrakçı nasuh’un peyzaj anlayışı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 7(87), 51-65. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.14520
  • Etan, A. (2012). Nicolai Hartmann’ın ontolojisinde kategoriler ve real determinationa sorunu. Felsefe Arkivi, 22-23, 185-206.
  • Gombrich, E.H. (2004). Sanatın Öyküsü. (E.Erduran, Ö. Erduran Çev.). (4. Baskı). Remzi Kitabevi.
  • Güneş, S. (2019). Analysing the ontic layers of the design products. Gazi University Journal of Science Part B: Art Humanities Design and Planning, 7(4), 505-520.
  • Heimsoeth, H. (2012). Nikolai Hartmann'ın ölümü münasebetiyle. Felsefe Arşivi, (1952), 3(1), 1-12.
  • Kavak, S. (2015). Temel sanat eğitiminde resim ve sinema bağlamında renk bilgisi uygulamaları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kültürhane, “Resim okumaları Ahmet Yeşil Sanat Galerisi”, Youtube (13 Aralık 2020). www.youtube.com/watch? =JZdm3T6Tcs, (Erişim Tarihi: 16.11.2022).
  • Lebriz, “Ahmet Yeşil” sanatçı sayfası. http://lebriz.com/pages/artist.aspx? section=130&lang=TR&artistID=173&periodID=&pageNo=0&exhID=0, (Erişim Tarihi: 17.11.2022).
  • Mordka A. (2012). Nicolai Hartmann: the fundamental categories and painting. Bogdan Ogrodnik, Wojciech Kleofas Gródek (Eds.), Regional Ontology of a Pictorial Work of Art. (68-79). Studia Whiteeheadiana Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe Kraków.
  • Sengir, S. ve Yücel, A. (2016). Temel tasarımda çizgi üzerine. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(15), 478-487.
  • Soycan, C. (2006). Anlatmaktan Anlamaya. Mutlu Son Yayınları.
  • Soycan, C. (2008). Harmann estetiği. RH+ Sanat Dergisi. 8, 51.
  • Şentürk, L. V. (1999). Görsel anlatımda zıtlık ve denge. (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tunalı, İsmail. (1971). Sanat Ontolojisi. İstanbul Üniversitesi. Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Tunç, Sıdıka. (2013). Ressam Ahmet Yeşil'in sanatı ve sanat anlayışı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türker, H. (2011). Nicolai Hartmann’da estetik değer. Mukaddime, 3 (3), 1-26.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar, Resim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Gönülay Çalımlı 0000-0002-7203-0546

Serdar Şahin 0000-0002-7607-3770

Erken Görünüm Tarihi 13 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2024
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gönülay Çalımlı, Z., & Şahin, S. (2024). RESSAM AHMET YEŞİL’İN “DERİNLERE YOLCULUK” ADLI ESERİNİN HARTMANN’IN KATMANLAR TEORİSİNE GÖRE İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(1), 94-106. https://doi.org/10.22252/ijca.1455527