Individual voice training is a process focused on the behaviors to be acquired, taking into account the student's vocal characteristics and vocal range. Considering that the human voice progresses from high to low from birth to the mutation period, this stage is crucial for children's speech and singing education. Students often struggle to establish vocal control due to the changes in their voices during this period. The fact that 9th and 10th grade students in general secondary education are in the mutation period makes it difficult for them to adapt to the pieces used in the curriculum. It is well known that learning pieces that exceed their vocal limits before the right time can be harmful to vocal health. Based on this, the study examines 59 pieces from the 2019 and 2023 editions of the BSE (Voice Education) textbook, considering parameters such as their genres and vocal ranges, using a survey model and document analysis method. In the study, 59 pieces were analyzed, and their suitability for training was evaluated, taking into account the fact that students' vocal ranges are between the 1st octave Do and Si. According to the findings, it was determined that the repertoire used in the curriculum is unsuitable due to its high pitch, which is beyond the students' current vocal range. It was predicted that some of the pieces in the curriculum could cause serious issues for vocal health. In this context, the research is particularly important for determining the pieces and curriculum to be chosen in accordance with students' vocal ranges.
Individual voice training Mutation period Repertoire Vocal range
Bireysel ses eğitimi, öğrencinin bireysel ses özellikleri ile ses sahasını göz önünde bulundurarak, kazandırılması hedeflenen davranışlara odaklanan bir süreçtir. Ses değişimi, mutasyon dönemindeki çocukların eğitimi açısından konuşma ve şarkı söylemeleri için son derece önemli ve dikkat edilmesi gereken bir dönemdir. Öğrenciler mutasyon aşamasında olduklarından dolayı, seslerinde yaşanan değişimden kaynaklı olarak ses hâkimiyeti kurmakta zorlanmaktadırlar. Güzel Sanatlar Liselerinde öğrenim gören 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin mutasyon döneminde olmaları, öğrenim programında kullanılan eserlere uyumlarını da zorlaştırmaktadır. Bu bağlamda mutasyon dönemi öğrencilerinin ses sınırlarını aşan eserleri zamanı gelmeden öğrenmeleri ses sağlığı açısından oldukça zararlıdır. Bu düşüncelerden hareketle, BSE Öğretim Programı 2019 ve 2023 baskılı ders kitaplarında yer alan 59 eser; türleri, ses sahaları, usûl/ölçü yapıları gibi parametreler incelenecektir. Ardından dersi alan öğrencilerin ses aralıklarının 1. oktav Do ve Si ses aralığında olduğu dikkate alınarak incelenen 59 eserin öğrencilerin ses sahasına uygun olup olmadığı değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, kullanılan eser repertuvarının, ses aralıklarının genellikle öğrenciler için uygun olmadığı, tiz(ince) olduğu tespit edilmiştir. Müfredatta yer alan eserlerin mevcut ses sahasının, sonradan öğrencilerin ses sağlığı ile ilgili ciddi sorunlar ortaya çıkarma ihtimali araştırmanın önemini ortaya koymaktadır. Çalışma bu bağlamda öğrencilerin ses aralıklarına yönelik olarak tespit edilecek eserler ve müfredat belirlenmesi açısından da önem arz etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca