Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INDIVIDUAL VOICE TRAINING COURSE DETERMINATION OF SUITABILITY OF THE WORK REPERTORY FOR MUTATION PERIOD STUDENTS AND TEACHING MODEL REPERTORY SUGGESTION

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 42 - 56
https://doi.org/10.22252/ijca.1545573

Öz

Individual voice training is a process focused on the behaviors to be acquired, taking into account the student's vocal characteristics and vocal range. Considering that the human voice progresses from high to low from birth to the mutation period, this stage is crucial for children's speech and singing education. Students often struggle to establish vocal control due to the changes in their voices during this period. The fact that 9th and 10th grade students in general secondary education are in the mutation period makes it difficult for them to adapt to the pieces used in the curriculum. It is well known that learning pieces that exceed their vocal limits before the right time can be harmful to vocal health. Based on this, the study examines 59 pieces from the 2019 and 2023 editions of the BSE (Voice Education) textbook, considering parameters such as their genres and vocal ranges, using a survey model and document analysis method. In the study, 59 pieces were analyzed, and their suitability for training was evaluated, taking into account the fact that students' vocal ranges are between the 1st octave Do and Si. According to the findings, it was determined that the repertoire used in the curriculum is unsuitable due to its high pitch, which is beyond the students' current vocal range. It was predicted that some of the pieces in the curriculum could cause serious issues for vocal health. In this context, the research is particularly important for determining the pieces and curriculum to be chosen in accordance with students' vocal ranges.

Kaynakça

  • Aladağ, Ç. (2017). Ses eğitiminde register kavramı ve ses türleri. Uluslararası Müzik ve Sahne Sanatları Dergisi, 1(1), 27-39.
  • Cevanşir, B., & Gürel, G. (1982). Foniatri: Sesin oluşumu, bozuklukları ve korunmasında temel ilkeler. İstanbul: Sanal Matbaacılık.
  • Çevik, S. (1999). Koro eğitimi (2. baskı). Ankara: Yurt Renkleri Yayınevi.
  • Doğanyiğit, S. (2020). Mutasyon (ses değişimi) döneminde seslerin sınıflandırılması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 991-1010.
  • Egüz, S. (1991). Toplu ses eğitimi 1. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Ekiz, D. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri: Yaklaşım, yöntem ve teknikler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • İleri, S., & YİĞİT, N. Müzik Öğretmeni Adaylarının Ses Kullanım Alışkanlıkları İle Ses Hijyeni ve Ses Hastalıkları Hakkında Bilgi Düzeyleri1.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 19.Basım Ankara: Nobel Basımevi.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Çokluk, G. (2007). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (M.E.B.) Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. (2016). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Bireysel Ses Eğitimi Öğretim Programı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (M.E.B.) Ortaöğretim Güzel Sanatlar Lisesi. (2019). Bireysel Ses Eğitimi 10. Sınıf Ders Kitabı.
  • Özcan, M., Ekiz, B., Öztürk, N., & Berk, Ö. S. (2017). The effect of socio-demographic characteristics of the dog owners on dog breed choices. Journal of Istanbul Veterinary Sciences, 1(3), 63-70.
  • Töreyin, M. (1998). Türkiye Türkçesi dil bilgisi yapısının şan eğitimi amaç, ilke ve teknikleri açısından incelenmesi(Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Weiss, D. A. (1950). The pubertal change of the human voice (mutation). Folia Phoniatrica et Logopaedica, 2(3), 126-159.
  • Prof. Dr. Uğur Çınar. (n.d.). Ses hastalıkları hakkında merak edilenler. Prof. Dr. Uğur Çınar Resmi Web Sitesi. Erişim adresi: https://www.drugurcinar.com/ses-hastaliklari-hakkinda-merak-edilenler/
  • Medient KBB Tıp Merkezi. (n.d.). Ses hastalıkları. Medient KBB Tıp Merkezi Resmi Web Sitesi. Erişim adresi: https://medient.com.tr/ses-hastaliklari/

BİREYSEL SES EĞİTİMİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ESER REPERTUVARININ MUTASYON DÖNEMİ ÖĞRENCİLERİNE UYGUNLUĞUN BELİRLENMESİ VE ÖĞRETİM MODELİ REPERTUVAR ÖNERİSİ

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 42 - 56
https://doi.org/10.22252/ijca.1545573

Öz

Bireysel ses eğitimi, öğrencinin bireysel ses özellikleri ile ses sahasını göz önünde bulundurarak, kazandırılması hedeflenen davranışlara odaklanan bir süreçtir. Ses değişimi, mutasyon dönemindeki çocukların eğitimi açısından konuşma ve şarkı söylemeleri için son derece önemli ve dikkat edilmesi gereken bir dönemdir. Öğrenciler mutasyon aşamasında olduklarından dolayı, seslerinde yaşanan değişimden kaynaklı olarak ses hâkimiyeti kurmakta zorlanmaktadırlar. Güzel Sanatlar Liselerinde öğrenim gören 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin mutasyon döneminde olmaları, öğrenim programında kullanılan eserlere uyumlarını da zorlaştırmaktadır. Bu bağlamda mutasyon dönemi öğrencilerinin ses sınırlarını aşan eserleri zamanı gelmeden öğrenmeleri ses sağlığı açısından oldukça zararlıdır. Bu düşüncelerden hareketle, BSE Öğretim Programı 2019 ve 2023 baskılı ders kitaplarında yer alan 59 eser; türleri, ses sahaları, usûl/ölçü yapıları gibi parametreler incelenecektir. Ardından dersi alan öğrencilerin ses aralıklarının 1. oktav Do ve Si ses aralığında olduğu dikkate alınarak incelenen 59 eserin öğrencilerin ses sahasına uygun olup olmadığı değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, kullanılan eser repertuvarının, ses aralıklarının genellikle öğrenciler için uygun olmadığı, tiz(ince) olduğu tespit edilmiştir. Müfredatta yer alan eserlerin mevcut ses sahasının, sonradan öğrencilerin ses sağlığı ile ilgili ciddi sorunlar ortaya çıkarma ihtimali araştırmanın önemini ortaya koymaktadır. Çalışma bu bağlamda öğrencilerin ses aralıklarına yönelik olarak tespit edilecek eserler ve müfredat belirlenmesi açısından da önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • Aladağ, Ç. (2017). Ses eğitiminde register kavramı ve ses türleri. Uluslararası Müzik ve Sahne Sanatları Dergisi, 1(1), 27-39.
  • Cevanşir, B., & Gürel, G. (1982). Foniatri: Sesin oluşumu, bozuklukları ve korunmasında temel ilkeler. İstanbul: Sanal Matbaacılık.
  • Çevik, S. (1999). Koro eğitimi (2. baskı). Ankara: Yurt Renkleri Yayınevi.
  • Doğanyiğit, S. (2020). Mutasyon (ses değişimi) döneminde seslerin sınıflandırılması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 991-1010.
  • Egüz, S. (1991). Toplu ses eğitimi 1. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Ekiz, D. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri: Yaklaşım, yöntem ve teknikler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • İleri, S., & YİĞİT, N. Müzik Öğretmeni Adaylarının Ses Kullanım Alışkanlıkları İle Ses Hijyeni ve Ses Hastalıkları Hakkında Bilgi Düzeyleri1.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 19.Basım Ankara: Nobel Basımevi.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Çokluk, G. (2007). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (M.E.B.) Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. (2016). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Bireysel Ses Eğitimi Öğretim Programı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (M.E.B.) Ortaöğretim Güzel Sanatlar Lisesi. (2019). Bireysel Ses Eğitimi 10. Sınıf Ders Kitabı.
  • Özcan, M., Ekiz, B., Öztürk, N., & Berk, Ö. S. (2017). The effect of socio-demographic characteristics of the dog owners on dog breed choices. Journal of Istanbul Veterinary Sciences, 1(3), 63-70.
  • Töreyin, M. (1998). Türkiye Türkçesi dil bilgisi yapısının şan eğitimi amaç, ilke ve teknikleri açısından incelenmesi(Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Weiss, D. A. (1950). The pubertal change of the human voice (mutation). Folia Phoniatrica et Logopaedica, 2(3), 126-159.
  • Prof. Dr. Uğur Çınar. (n.d.). Ses hastalıkları hakkında merak edilenler. Prof. Dr. Uğur Çınar Resmi Web Sitesi. Erişim adresi: https://www.drugurcinar.com/ses-hastaliklari-hakkinda-merak-edilenler/
  • Medient KBB Tıp Merkezi. (n.d.). Ses hastalıkları. Medient KBB Tıp Merkezi Resmi Web Sitesi. Erişim adresi: https://medient.com.tr/ses-hastaliklari/
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatma Münevver Şenduran 0000-0002-4224-8886

Erol Bal 0009-0001-9210-2092

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2024
Kabul Tarihi 9 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şenduran, F. M., & Bal, E. (2024). BİREYSEL SES EĞİTİMİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ESER REPERTUVARININ MUTASYON DÖNEMİ ÖĞRENCİLERİNE UYGUNLUĞUN BELİRLENMESİ VE ÖĞRETİM MODELİ REPERTUVAR ÖNERİSİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(2), 42-56. https://doi.org/10.22252/ijca.1545573

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca