Cuma Ocaklı, a painter and academician who is known for his figurative painting content and lived in Izmir in the 1980s and produced works; he has an expressionist understanding of shaping in his works created with a richness of colors and stains. The expressionist shaping language is reflected to the viewer with free stains, preferred color harmonies and transformation of images. The source of Cuma Ocaklı's painting is female figures. Although the artist's works are mainly figures, there are also landscape and still life works. The images in Ocaklı's mind become concrete through the figures in his works. The figures, expressed through the representation of subconscious and dreams, bear traces from Ocaklı's life and memory. The artist's emotions and enthusiasm are intuitively reflected in his understanding of color, stain, line and texture in his works. The artist, known for his figurative tendencies and expressionist approach within the Izmir School of Contemporary Turkish Painting, tried to grasp the deep essence of the figure by constantly producing. In his last periods, the artist's expressionist style turned into more stained and abstract appearances and turned into organic forms. Harmony and unity are seen in the color and formal competence of the artist, who directs his brush rhythmically with a poetic understanding of stain. In the research, the artist's style, the foundations of his understanding of style and the stages of its formation will be examined through his works. Descriptive scanning method was used by examining the literature related to the research. It is aimed to examine the content of the artist's works together with their technical features. In the research where Cuma Ocaklı's understanding of art was evaluated along with his pictorial analyses, his place and importance in Contemporary Turkish Painting in terms of concept, content and style was mentioned.
Contemporary Turkish Painting Cuma Ocaklı Expressionism Figurative Painting Drawing.
Figüratif resim içerikleriyle tanınan, 1980’li yıllarda İzmir’de yaşamını sürdürerek eserler üretmiş ressam ve akademisyen Cuma Ocaklı; renk ve leke zenginliğiyle oluşturduğu eserlerinde dışavurumcu bir biçimlendirme anlayışına sahiptir. Dışavurumcu biçimlendirme dili, serbest lekelerle tercih edilen renk armonileriyle ve imgelerin dönüşümüyle izleyiciye yansımaktadır. Cuma Ocaklı resminin çıkış kaynağı kadın figürleridir. Sanatçının eserleri figür ağırlıklı olmakla birlikte peyzaj ve natürmort eserleri de bulunmaktadır. Ocaklı’nın zihnindeki imgeler, eserlerindeki figürler aracılığıyla somutlaşmaktadır. Bilinçaltı ve düşlerin temsiliyle ifade edilen figürler, Ocaklı’nın yaşamı ve belleğinden izler taşımaktadır. Sanatçının duygu ve coşkuları sezgisel olarak eserlerindeki renk, leke, çizgi ve doku anlayışına yansımaktadır. Çağdaş Türk Resmi İzmir Ekolü içerisinde figüratif eğilimleriyle ve dışavurumcu anlayışıyla bilinen sanatçı, sürekli üreterek figürün derinliklerindeki özü kavramaya çalışmıştır. Son dönemlerinde ise sanatçının ifadeci üslubu, daha lekesel ve soyut görünümlere kavuşarak organik biçimlere dönüşmüştür. Şiirsel bir leke anlayışıyla, fırçasını ritmik bir biçimde yönlendiren sanatçının, renk ve biçimsel yetkinliğinde uyum ve birliktelikler görülmektedir. Araştırmada, sanatçının eserleri aracılığıyla üslubu, üslup anlayışının temelleri ve oluşum aşamaları incelenecektir. Araştırma ile ilgili literatür incelenerek betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Sanatçının eserlerine konu olan içeriğin, teknik özelliklerle birlikte incelenmesi amaçlanmaktadır. Cuma Ocaklı’nın resimsel çözümlemeleriyle birlikte sanat anlayışının değerlendirildiği araştırmada kavram, içerik ve üslup açısından Çağdaş Türk Resmindeki yeri ve önemine değinilmiştir.
Çağdaş Türk Resmi Cuma Ocaklı Dışavurumculuk Figüratif Resim Desen
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Resim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 25 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca