Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATIONS ON THE REPRESENTATIONS OF FIGURES IN THE PAINTING OF CUMA OCAKLI

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 57 - 67
https://doi.org/10.22252/ijca.1555954

Öz

Cuma Ocaklı, a painter and academician who is known for his figurative painting content and lived in Izmir in the 1980s and produced works; he has an expressionist understanding of shaping in his works created with a richness of colors and stains. The expressionist shaping language is reflected to the viewer with free stains, preferred color harmonies and transformation of images. The source of Cuma Ocaklı's painting is female figures. Although the artist's works are mainly figures, there are also landscape and still life works. The images in Ocaklı's mind become concrete through the figures in his works. The figures, expressed through the representation of subconscious and dreams, bear traces from Ocaklı's life and memory. The artist's emotions and enthusiasm are intuitively reflected in his understanding of color, stain, line and texture in his works. The artist, known for his figurative tendencies and expressionist approach within the Izmir School of Contemporary Turkish Painting, tried to grasp the deep essence of the figure by constantly producing. In his last periods, the artist's expressionist style turned into more stained and abstract appearances and turned into organic forms. Harmony and unity are seen in the color and formal competence of the artist, who directs his brush rhythmically with a poetic understanding of stain. In the research, the artist's style, the foundations of his understanding of style and the stages of its formation will be examined through his works. Descriptive scanning method was used by examining the literature related to the research. It is aimed to examine the content of the artist's works together with their technical features. In the research where Cuma Ocaklı's understanding of art was evaluated along with his pictorial analyses, his place and importance in Contemporary Turkish Painting in terms of concept, content and style was mentioned.

Kaynakça

  • Bozkurt, N. (2000). Sanat ve Estetik Kuramları. Bursa: Asa Yayınları.
  • Erzen, J. N. (2011). Çoğul Estetik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Günyaz, A. (2006). Cuma Ocaklı, Yaşamı ve Eserleri. İstanbul: AKG Grubu Yayınları.
  • Heidegger, M. (2003). Sanat Eserinin Kökeni. Erzurum: Babil Yayınları.
  • Öztütüncü, S. (2013). 1950 Sonrası Türk Resim Sanatı’nda Soyutlama Eğilimleri ve Plastik
  • Çözümlemeler. (Yüksek Lisans Tezi). Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Özderin, S. (2006). Biçimsel İfade Açısından “Nesne” Sorunu ve Soyut Resmin “İçerik”
  • Eleştirisi, s. 60-61. Artist Sanat Dergisi, Temmuz-Ağustos 2006.
  • Özsezgin, K. (1999).Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Resmi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür
  • Yayınları.
  • Sağlam, M. (2014). Kent, Mekan, Süreç. İzmir’de Biçimlenen Resim Sanatı’na Dönemsel Bir
  • Bakış. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Timuçin, A. (2003). Estetik. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Ziss, A. (2016). Estetik. İstanbul: Hayalperest Kitap.

CUMA OCAKLI RESMİNDE BELİRGİNLEŞEN FİGÜR TEMSİLLERİ ÜZERİNE İNCELEMELER

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 57 - 67
https://doi.org/10.22252/ijca.1555954

Öz

Figüratif resim içerikleriyle tanınan, 1980’li yıllarda İzmir’de yaşamını sürdürerek eserler üretmiş ressam ve akademisyen Cuma Ocaklı; renk ve leke zenginliğiyle oluşturduğu eserlerinde dışavurumcu bir biçimlendirme anlayışına sahiptir. Dışavurumcu biçimlendirme dili, serbest lekelerle tercih edilen renk armonileriyle ve imgelerin dönüşümüyle izleyiciye yansımaktadır. Cuma Ocaklı resminin çıkış kaynağı kadın figürleridir. Sanatçının eserleri figür ağırlıklı olmakla birlikte peyzaj ve natürmort eserleri de bulunmaktadır. Ocaklı’nın zihnindeki imgeler, eserlerindeki figürler aracılığıyla somutlaşmaktadır. Bilinçaltı ve düşlerin temsiliyle ifade edilen figürler, Ocaklı’nın yaşamı ve belleğinden izler taşımaktadır. Sanatçının duygu ve coşkuları sezgisel olarak eserlerindeki renk, leke, çizgi ve doku anlayışına yansımaktadır. Çağdaş Türk Resmi İzmir Ekolü içerisinde figüratif eğilimleriyle ve dışavurumcu anlayışıyla bilinen sanatçı, sürekli üreterek figürün derinliklerindeki özü kavramaya çalışmıştır. Son dönemlerinde ise sanatçının ifadeci üslubu, daha lekesel ve soyut görünümlere kavuşarak organik biçimlere dönüşmüştür. Şiirsel bir leke anlayışıyla, fırçasını ritmik bir biçimde yönlendiren sanatçının, renk ve biçimsel yetkinliğinde uyum ve birliktelikler görülmektedir. Araştırmada, sanatçının eserleri aracılığıyla üslubu, üslup anlayışının temelleri ve oluşum aşamaları incelenecektir. Araştırma ile ilgili literatür incelenerek betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Sanatçının eserlerine konu olan içeriğin, teknik özelliklerle birlikte incelenmesi amaçlanmaktadır. Cuma Ocaklı’nın resimsel çözümlemeleriyle birlikte sanat anlayışının değerlendirildiği araştırmada kavram, içerik ve üslup açısından Çağdaş Türk Resmindeki yeri ve önemine değinilmiştir.

Kaynakça

  • Bozkurt, N. (2000). Sanat ve Estetik Kuramları. Bursa: Asa Yayınları.
  • Erzen, J. N. (2011). Çoğul Estetik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Günyaz, A. (2006). Cuma Ocaklı, Yaşamı ve Eserleri. İstanbul: AKG Grubu Yayınları.
  • Heidegger, M. (2003). Sanat Eserinin Kökeni. Erzurum: Babil Yayınları.
  • Öztütüncü, S. (2013). 1950 Sonrası Türk Resim Sanatı’nda Soyutlama Eğilimleri ve Plastik
  • Çözümlemeler. (Yüksek Lisans Tezi). Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Özderin, S. (2006). Biçimsel İfade Açısından “Nesne” Sorunu ve Soyut Resmin “İçerik”
  • Eleştirisi, s. 60-61. Artist Sanat Dergisi, Temmuz-Ağustos 2006.
  • Özsezgin, K. (1999).Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Resmi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür
  • Yayınları.
  • Sağlam, M. (2014). Kent, Mekan, Süreç. İzmir’de Biçimlenen Resim Sanatı’na Dönemsel Bir
  • Bakış. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Timuçin, A. (2003). Estetik. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Ziss, A. (2016). Estetik. İstanbul: Hayalperest Kitap.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Muteber Burunsuz 0000-0002-8987-0058

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2024
Kabul Tarihi 3 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Burunsuz, M. (2024). CUMA OCAKLI RESMİNDE BELİRGİNLEŞEN FİGÜR TEMSİLLERİ ÜZERİNE İNCELEMELER. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(2), 57-67. https://doi.org/10.22252/ijca.1555954

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca