The rapid development of activities over the last 15-20 years has contributed to the development of destinations both economically and socially. This development will continue in the future. The reason for this is that the style and size of the events continue to improve each year. The festival tourism which is the basis of the research is also one of the most important parts of the event tourism. The festival tourism which is a common point of tourism and activity concept, increases the interest of tourism by providing competitive advantage compared to other destinations, extending tourism season and spreading it in tourism seasons. Festivals contribute to increasing the number of tourists in the destination, promoting destinations and becoming a brand, and creating value for the destination. For this purpose, the effect of Alaçatı Herb Festival on being a brand of Alaçatı Destination was investigated and the operators working in the region were interviewed and tried to measure their perceptions. Some suggestions are proposed to contribute the festival to be more effective by evaluating the perceptions of the Alaçatı Herb Festival.
Festival Tourism, Destination, Brand, Destination Branding, Alaçatı Herb Festival
Etkinliklerin son 15-20 yıldır hızlı gelişimi destinasyonların hem ekonomik hem de sosyal olarak gelişmesine katkıda bulunmuştur. Bu gelişim gelecekte de devam edecektir. Bunun nedeni, etkinliklerin çeşidinin ve boyutunun her yıl gelişerek devam etmesidir. Araştırmanın temeli olan festival turizmi etkinlik turizminin en önemli yapı taşlarından bir tanesidir. Turizm ve etkinlik kavramının kesiştiği bir noktada bulunan festival turizmi, diğer destinasyonlara göre rekabet avantajı sağlaması, turizm sezonunu uzatması ve mevsimlere yayması gibi üstünlükleri ile turizme olan ilgiyi arttırmaktadır. Festivaller, gerçekleştirildiği destinasyondaki turist sayısını arttırmakta, destinasyon tanıtımında, bir marka olmasında katkıda bulunmakta ve destinasyon için değer yaratmaktadır. Bu bağlamda araştırmada Alaçatı Ot Festivali’nin, Alaçatı destinasyonunun bir marka olmasındaki etkisi incelenmiş, bölgede hizmet veren işletmelerle görüşülmüş ve algıları ölçülmeye çalışılmıştır. Alaçatı Ot Festivaline ilişkin algılar değerlendirilerek festivalin daha etkin gerçekleştirilmesi için bazı önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm |
Bölüm | Özgün Bilimsel Makale |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2018 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2018, Cilt 2, Sayı 1 |