Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF THE SOCIAL MEDIA ACCOUNTS OF TRAVEL AGENCIES: A RESEARCH ON THE RELATIONSHIP OF TRAVEL AGENCIES OPERATING IN IZMIR WITH INFLUENCERS

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı, 98 - 115, 29.06.2021
https://doi.org/10.30625/ijctr.956026

Öz

In the rapidly changing and developing world, the use of technology is increasing day by day and as a result of the rapid development in information technologies, the popularity of social media usage becomes inevitable nowadays. The effect of social media is felt in every aspect of human life, so new concepts are emerging in this field. One of these concepts is the concept of 'social media influencers', which means people who influence the masses. With the entry of these people to social media, there are changes in the search of the masses for new experiences and advice. One of the changing area owing to people are affected by influencers is the tourism sector. The aim of this research is to evaluate the social media accounts of travel agencies and to investigate the relationship of travel agencies in Izmir with influencers. For this purpose, face-to-face interview technique which is one of the qualitative research methods was used with 17 group A travel agencies operating in the province of Izmir. The obtained data were analyzed by content analysis technique. As a result of the research, it has been found that travel agencies generally use their social media accounts actively, do not ignore the advantages of influencers, and have recently been influenced by influencers.

Kaynakça

  • Aktan, E., & Koçyiğit, M. (2016). Sosyal Medya’nın Turizm Faaliyetlerindeki Rolü Üzerine Teorik Bir İnceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 62-73.
  • Aktaş, A., & Şener, G. (2019). Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Mesaj Stratejileri. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 399-422.
  • Alan, A. K., Kabadayı, E. T., & Erişke, T. (2018). İletişimin Yeni Yüzü: Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Pazarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 493-504.
  • Arat, T., & Dursun, G. (2016). Seyahat ve Konaklama Tercihi Açısından Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 19 (41. Yıl Özel Sayısı), 111-128.
  • Ataberk, E. (2007). Tur Operatörlerinin Paket Tur Organizasyonlarında Hizmet Kalitesi ile Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkileri Belirleyen Faktörler: İzmir İli Örneği (Doctoral dissertation, DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
  • Atadil, H. A. (2011). Otel İşletmelerinde Sosyal Medya Pazarlaması: Turizm Tüketicilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerine İlişkin Algıları Üzerine Bir Alan Çalışması (Doctoral Dissertation, DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
  • Avcı, E. & Bilgili, B. (2020). Sosyal Medya Fenomen Özelliklerinin Takipçilerin Destinasyonu Ziyaret Etme Niyeti Üzerindeki Etkisi. Tourism and Recreation, 2(Ek 1), 83-92.
  • Avcı, İ., & Yıldız, E. (2019). Fenomenlerin Güvenilirlik, Çekicilik ve Uzmanlık Özelliklerinin Marka Tutumu, Satın Alma Niyeti ve Elektronik Kulaktan Kulağa Pazarlama Üzerindeki Etkileri: İnstagram Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(38), 85-107.
  • Aydın, B. (2016). Sosyal Medyada Restoran İmajı: Tripadvisor Örneği. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1(1), 13-30.
  • Aymankuy, Ş. Y. (2011). Yerli Turistlerin İnternet Ortamındaki Şikayetlerinin Satın Alma Kararlarına Etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 218-238.
  • Aymankuy, Y., Soydaş, M. E. Ve Saçlı, Ç. (2013). Sosyal Medya Kullanımının Turistik Tüketicilerin Tatil Kararlarına Etkisi: Akademik Personel Üzerinde Bir Uygulama. International Journal Of Human Sciences. 10(1), 376-397.
  • Başarangil, İ. (2019). Sosyal Medyanın Tatil Tercihlerine Etkisi: Kırklareli Üniversitesi Turizm Fakültesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 839-852.
  • Başkol, M., & Kıranoğlu, O. (2020). Sosyal Medya Yorumlarının Tüketici Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi; Bartın İli Uygulaması. Sakarya İktisat Dergisi, 9(1), 23-38.
  • Bayram, A. T. (2012), Pazarlama Veri Tabanının Güncel Bir Unsuru Olan Sosyal Medyanın Otel Pazarlamasındaki Yeri, Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Biaudet, S. (2017). Influencer Marketing As A Marketing Tool: The Process Of Creating An Influencer Marketing Campaign On Instagram.
  • Brown, D. & Hayes, N. (2008). Influencer Marketing, Who Really Influencers Your Customers? Macaristan: Butteworth- Heiman, Elsevier.
  • Bulunmaz, B. (2016). Evolution In Marketing Methods With Developing Technology And Digital Marketing. TRT Akademi, 1(2), 348-365.
  • Cambridge Dictionary ‘Influencer’ https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/influencer Erişim Tarihi: 29.04.2021
  • Cambridge Dictionary, ‘Influence’ https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english-turkish/influence Erişim Tarihi: 29.04.2021
  • Can, H. (2006). Seyahat Acentalarında Paket Tur Satışları ve Sonrasında Tüketici Şikayetlerine Yönelik Bir Araştırma (Master's Thesis, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Canöz, K., Gülmez, Ö., & Eroğlu, G. (2020). Pazarlamanın Yükselen Yıldızı İnfluencer Marketing: Influencer Takipçilerinin Satın Alma Davranışını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 73-91.
  • Chen, L., Sang, S., Tan., Xiaoyu C. (2019). Investigating consumer engagement with ınfluencer- vs. brand- promoted ads: the roles of source and disclosure. Journal of Interactive Advertising. 19(3), 169-186.
  • Çakır, H. Ö. Ö. (2020). Ünlülerin Sosyal Medyadaki Otantikliklerinin Duygusal Bağlanma Ve Satın Alma Eğilimine Etkisi. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 3(1), 67-79.
  • Çakmak, V., & Altaş, A. (2018). Sosyal Medya Etkileşiminde Tren Yolculukları: Doğu Ekspresi İle İlgili Youtube. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 390, 408.
  • Dholakia, U., & Bagozzi, R. P. (2001). Consumer Behavior in Digital Environments. Digital Marketing, 163-200.
  • Erdensoy, D. (2018). Milyonları Peşinden Sürükleyen Bu Influencer’lar Da Kim Yahu?. https://creatorden.com/milyonlari-pesinden-surukleyen-bu-influencerlar-da-kim-yahu/ Erişim Tarihi: 01.05.2021
  • Erol, G., & Hassan, A. (2014). Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı ve Sosyal Medya Kullanımının Tatil Tercihlerine Etkisi. Journal Of International Social Research, 7(31).
  • Eryılmaz B., & Zengin, B. (2014b). Sosyal Medyada Konaklama İşletmelerine Yönelik Tüketici Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma. İşletme Bilimi Dergisi, 2(1), 147-167.
  • Eryılmaz, B., & Şengül, S. (2016). Sosyal Medyada Paylaşılan Yöresel Yemek Fotoğraflarının Turistlerin Seyahat Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42.
  • Eryılmaz, B., & Zengin, B. (2014a). Butik Otel İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımına Yönelik Bir İnceleme: Facebook Örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 42-59.
  • Eyel, C. Ş., & Şen, B. (2020). Influencer Pazarlama ve Tüketicilerin Influencer’lara Yönelik Tutumlarının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi1. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(5), 7-30.
  • Gedik, Y. (2020). Sosyal Medyada Yükselen Bir Trend: Influencer Pazarlama Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 362-385.
  • Gökdeniz, A. (1990). Seyahat İşletmelerinde Turistik Ürün (Paket Tur) Üretimi ve Dağıtımı. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Gretzel, U. (2018). Influencer Marketing in Travel And Tourism. In Sigala, M. & Gretzel, U. (Eds.), Advances in Social Media for Travel, Tourism and Hospitality: New Perspectives, Practice and Cases, pp. 147-156. New York: Routledge.
  • https://www.dictionary.com/browse/influence Erişim Tarihi: 02.05.2021
  • Huang, L. (2012). Social Media As A New Play In A Marketing Channel Strategy: Evidence From Taiwan Travel Agencies' Blogs. Asia Pacific Journal Of Tourism Research, 17(6), 615-634.
  • Hudson, S., & Thal, K. (2013). The Impact Of Social Media On The Consumer Decision Process: Implications For Tourism Marketing. Journal Of Travel & Tourism Marketing, 30(1-2), 156-160.
  • Internet World Stats. (2021). Usage and Population Statistics, https://www.internetworldstats.com/europa1.htm#tr Erişim Tarihi: 02.05.2021
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users Of The World, Unite! The Challenges And Opportunities Of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karadeniz, İ., & Güler, D. E. G. (2019). Sosyal Medya Kullanıcılarının Seyahat Influencer Reklamlarına Yönelik Algılarının Tutum ve Destinasyon Seçimine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Kheiri, J., & Nasihatkon, B. (2015). Evaluating The Effects Of Social Media Usage On Tourist’s Behavior Based On Different Phases Of Travel Process. Sıt Journal Of Management, 5(2), 21-40.
  • Kıran, S., Yılmaz, C. & Emre, İ. E. (2019). Instagram’daki Influencer’ların Takipçiler Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, 3(2), 100-111.
  • Ki, C. (2018). The Drivers and Impacts of Social Media Influencers: The Role of Mimicry, University of Tennessee, A Dissertation Presented for the Doctor of Philosophy Degree.
  • Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Pazarlama 4.0 Gelenekselden Dijitale Geçiş. Optimist Yayın Grubu.
  • Köletavitoğlu, R. (2017). Influencer’lar ve Markaları Bir Araya Getiren Pazar Yeri. Fortune Türkiye Dergisinin İnternet Sayfası. http://www.fortuneturkey.com/influencerlar-ve-markalari-bir-araya-getiren-pazar-yeri-43379 Erişim Tarihi: 02.05.2021
  • Kutlu, D., Ayyıldız, H., & Koç, N. K. (2019). A Grubu Seyahat Acentalarında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Bir Araştırma: Antalya Örneği. Global Journal of Economics And Business Studies, 8(15), 40-51.
  • Lisichkova, N., & Othman, Z. (2017). The Impact Of Influencers On Online Purchase Intent. Master Thesis In Business Administration, 15 Cr, School Of Business, Society And Engineering, Mälardalen University, Sweden.
  • Marwick, A. E. (2016). You May Know Me from YouTube: (Micro-)Celebrity in Social Media. In P. Marshall, & S. Redmond, A Companion to Celebrity (pp. 333-351). Oxford: Wiley Blackwell.
  • Mazıcı, E. T., & Toprak, H. (2020). Nüfuz Pazarlaması (Influencer Marketing) ve Satın Alma Davranışı İlişkisi: Sosyal Ağ Kullanıcıları Üzerinden Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 4265-4288.
  • Mürteza, F. (2019). Dijital İletişim Perspektifinden Destinasyon Markalaşması: Kuşadası’na Yönelik Bir İnceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (32), 257-268.
  • Olgun, B. (2014). Sosyal Medya ve Tüketici Davranışları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Page, S. (2016). Turizm İşletmeciliği (Z. Öter, Çev.). Ankara: Nobel Yayınevi. Eylül.
  • Paslanmaz, İ., & Narmanlıoğlu, H. (2019). Instagram Hikayelerinde Benliğin Sunumu: Influencer’lar Üzerine Bir Araştırma. AJIT-E: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 10(39), 23-51.
  • Sabuncuoğlu, A., & Gülay, G. (2014). Sosyal Medyadaki Yeni Kanaat Önderlerinin Birer Reklam Aracı Olarak Kullanımı: Twitter Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (38).
  • Semiz Çelik, D. (2019). Sosyal Medya Üzerinden Kültürel Etkileşimin Turizm ve Seyahat Üzerine Etkisi. The Journal of International Scientific Researches, 4(1), 33-40.
  • Sönmez, E., & Taşkıran, H. B. (2019). Sosyal Medya Fenomenlerinin Tüketicilerin Marka Tercihine Etkisi: Kozmetik Markaları Üzerine Bir Araştırma. İnif E-Dergi, 4(2), 111-132.
  • Summak, M. E., & Arı, İ. (2015). The Influence of Real-Time Marketıng on Social Media Users: A Study on Users of 'Ekşi Sözlük'. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 18(2), 57-72.
  • Şahin, D. (2019). Nüfuz Pazarlaması (Influencer Marketıng): Youtuberlar Üzerine Bir Araştırma. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 47-57.
  • Tayfun, N. Ö. (2018). Fenomen Pazarlama ve Uygulama Örnekleri. Sosyal, Beşeri Ve İdari Bilimler’de Akademik Araştırmalar-IV, 73.
  • Tokgöz, C. (2017). Kimlik ve Bellek Ekseninde Sosyal Medya Anlatıları. Intermedia International E-Journal, 4(7), 255-268.
  • TÜİK Türkiye İstatistik Kurumu Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679 Erişim Tarihi: 11.04.2021
  • Türkiye Bilişim Sanayiciler Derneği (TÜBİSAD) E-Ticaret Pazar Büyüklüğü Raporu http://www.tubisad.org.tr/tr/images/pdf/tubisad_e-ticaret_2019_pazar_buyuklugu_raporu.pdf Erişim Tarihi: 11.04.2021
  • Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TURSAB) https://www.tursab.org.tr/e-dergi?pdf=/assets/assets/uploads/kanun/1618-20-4-2020.pdf Erişim Tarihi: 10.05.2021
  • Ulaş, S., & Alkan, Z. (2020) Marka Etkileşimi ve Influencerlar (Etkileyiciler): Bobby Brown Kampanyası Örneği. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (6), 91-115.
  • Ulaştıran, T. (Temmuz 2020). Fenomen Pazarlamasını (Influence Marketing) 2017’de Neler Bekliyor? https://pazarlamasyon.com/fenomen-pazarlamasini-influence-marketing-2017de-neler-bekliyor/ Erişim Tarihi: 02.05.2021
  • Yasmin, A., Tasneem, S., & Fatema, K. (2015). Effectiveness Of Digital Marketing İn The Challenging Age: An Empirical Study. International Journal Of Management Science And Business Administration, 1(5), 69-80.
  • Yaylagül, Ş. (2017). Sosyal Medya Fenomenlerine Bağlanmışlığın Belirlenmesi: Yükseköğretim Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 219-235.
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Hakla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 9(2), 92-115.
  • Yılmazdoğan, O. C. (2013), Otellerde Sosyal Medya Pazarlamasının Yararlarına Yönelik Yönetici Algılarının Belirlenmesi: Antalya Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Zeren, D., & Kaya, N. (2020). Dijital Pazarlama: Ulusal Yazının Bibliyometrik Analizi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 35-52.

SEYAHAT ACENTALARININ SOSYAL MEDYA HESAPLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: İZMİR İLİNDE FAALİYET GÖSTEREN SEYAHAT ACENTALARININ SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİLERİ (INFLUENCER) İLE İLİŞKİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı, 98 - 115, 29.06.2021
https://doi.org/10.30625/ijctr.956026

Öz

Hızlı bir şekilde değişen ve gelişen dünyada her geçen gün teknoloji kullanımı artmakta ve bilgi teknolojilerindeki hızlı gelişimin sonucunda sosyal medya kullanımının günümüzde popülerliği kaçınılmaz olmaktadır. Sosyal medyanın insan yaşamının her alanında etkisi hissedilmekte, dolayısıyla bu alanda yeni kavramlar ortaya çıkmaktadır. Bu kavramlardan biri de kitleleri etkileyen kişiler anlamına gelen ‘sosyal medya etkileyicileri’ (influencer) kavramıdır. Bu kişilerin sosyal medyaya girişi ile kitlelerin yeni deneyim, tavsiye gibi arayışlarında değişimler yaşanmaktadır. Kişilerin sosyal medya etkileyicilerinden (influencer) etkilenmesiyle birlikte değişen alanlardan biri de turizm sektörüdür. Bu çalışmanın amacı seyahat acentalarının sahip oldukları sosyal medya hesaplarını değerlendirmek ve İzmir’deki seyahat acentalarının sosyal medya etkileyicileri (influencer) ile ilişkisini araştırmaktır. Bu amaçla İzmir ilinde faaliyet gösteren 17 adet A grubu seyahat acentasıyla nitel araştırma yöntemlerinden yüz yüze görüşme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda seyahat acentalarının genel olarak sosyal medya hesaplarını aktif olarak kullandıkları, influencer’ların avantajlarını göz ardı etmedikleri ve son zamanlarda influencer’lardan etkilendikleri bulgularına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktan, E., & Koçyiğit, M. (2016). Sosyal Medya’nın Turizm Faaliyetlerindeki Rolü Üzerine Teorik Bir İnceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 62-73.
  • Aktaş, A., & Şener, G. (2019). Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Mesaj Stratejileri. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 399-422.
  • Alan, A. K., Kabadayı, E. T., & Erişke, T. (2018). İletişimin Yeni Yüzü: Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Pazarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 493-504.
  • Arat, T., & Dursun, G. (2016). Seyahat ve Konaklama Tercihi Açısından Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 19 (41. Yıl Özel Sayısı), 111-128.
  • Ataberk, E. (2007). Tur Operatörlerinin Paket Tur Organizasyonlarında Hizmet Kalitesi ile Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkileri Belirleyen Faktörler: İzmir İli Örneği (Doctoral dissertation, DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
  • Atadil, H. A. (2011). Otel İşletmelerinde Sosyal Medya Pazarlaması: Turizm Tüketicilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerine İlişkin Algıları Üzerine Bir Alan Çalışması (Doctoral Dissertation, DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
  • Avcı, E. & Bilgili, B. (2020). Sosyal Medya Fenomen Özelliklerinin Takipçilerin Destinasyonu Ziyaret Etme Niyeti Üzerindeki Etkisi. Tourism and Recreation, 2(Ek 1), 83-92.
  • Avcı, İ., & Yıldız, E. (2019). Fenomenlerin Güvenilirlik, Çekicilik ve Uzmanlık Özelliklerinin Marka Tutumu, Satın Alma Niyeti ve Elektronik Kulaktan Kulağa Pazarlama Üzerindeki Etkileri: İnstagram Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(38), 85-107.
  • Aydın, B. (2016). Sosyal Medyada Restoran İmajı: Tripadvisor Örneği. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1(1), 13-30.
  • Aymankuy, Ş. Y. (2011). Yerli Turistlerin İnternet Ortamındaki Şikayetlerinin Satın Alma Kararlarına Etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 218-238.
  • Aymankuy, Y., Soydaş, M. E. Ve Saçlı, Ç. (2013). Sosyal Medya Kullanımının Turistik Tüketicilerin Tatil Kararlarına Etkisi: Akademik Personel Üzerinde Bir Uygulama. International Journal Of Human Sciences. 10(1), 376-397.
  • Başarangil, İ. (2019). Sosyal Medyanın Tatil Tercihlerine Etkisi: Kırklareli Üniversitesi Turizm Fakültesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 839-852.
  • Başkol, M., & Kıranoğlu, O. (2020). Sosyal Medya Yorumlarının Tüketici Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi; Bartın İli Uygulaması. Sakarya İktisat Dergisi, 9(1), 23-38.
  • Bayram, A. T. (2012), Pazarlama Veri Tabanının Güncel Bir Unsuru Olan Sosyal Medyanın Otel Pazarlamasındaki Yeri, Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Biaudet, S. (2017). Influencer Marketing As A Marketing Tool: The Process Of Creating An Influencer Marketing Campaign On Instagram.
  • Brown, D. & Hayes, N. (2008). Influencer Marketing, Who Really Influencers Your Customers? Macaristan: Butteworth- Heiman, Elsevier.
  • Bulunmaz, B. (2016). Evolution In Marketing Methods With Developing Technology And Digital Marketing. TRT Akademi, 1(2), 348-365.
  • Cambridge Dictionary ‘Influencer’ https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/influencer Erişim Tarihi: 29.04.2021
  • Cambridge Dictionary, ‘Influence’ https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english-turkish/influence Erişim Tarihi: 29.04.2021
  • Can, H. (2006). Seyahat Acentalarında Paket Tur Satışları ve Sonrasında Tüketici Şikayetlerine Yönelik Bir Araştırma (Master's Thesis, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Canöz, K., Gülmez, Ö., & Eroğlu, G. (2020). Pazarlamanın Yükselen Yıldızı İnfluencer Marketing: Influencer Takipçilerinin Satın Alma Davranışını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 73-91.
  • Chen, L., Sang, S., Tan., Xiaoyu C. (2019). Investigating consumer engagement with ınfluencer- vs. brand- promoted ads: the roles of source and disclosure. Journal of Interactive Advertising. 19(3), 169-186.
  • Çakır, H. Ö. Ö. (2020). Ünlülerin Sosyal Medyadaki Otantikliklerinin Duygusal Bağlanma Ve Satın Alma Eğilimine Etkisi. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 3(1), 67-79.
  • Çakmak, V., & Altaş, A. (2018). Sosyal Medya Etkileşiminde Tren Yolculukları: Doğu Ekspresi İle İlgili Youtube. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 390, 408.
  • Dholakia, U., & Bagozzi, R. P. (2001). Consumer Behavior in Digital Environments. Digital Marketing, 163-200.
  • Erdensoy, D. (2018). Milyonları Peşinden Sürükleyen Bu Influencer’lar Da Kim Yahu?. https://creatorden.com/milyonlari-pesinden-surukleyen-bu-influencerlar-da-kim-yahu/ Erişim Tarihi: 01.05.2021
  • Erol, G., & Hassan, A. (2014). Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı ve Sosyal Medya Kullanımının Tatil Tercihlerine Etkisi. Journal Of International Social Research, 7(31).
  • Eryılmaz B., & Zengin, B. (2014b). Sosyal Medyada Konaklama İşletmelerine Yönelik Tüketici Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma. İşletme Bilimi Dergisi, 2(1), 147-167.
  • Eryılmaz, B., & Şengül, S. (2016). Sosyal Medyada Paylaşılan Yöresel Yemek Fotoğraflarının Turistlerin Seyahat Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42.
  • Eryılmaz, B., & Zengin, B. (2014a). Butik Otel İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımına Yönelik Bir İnceleme: Facebook Örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 42-59.
  • Eyel, C. Ş., & Şen, B. (2020). Influencer Pazarlama ve Tüketicilerin Influencer’lara Yönelik Tutumlarının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi1. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(5), 7-30.
  • Gedik, Y. (2020). Sosyal Medyada Yükselen Bir Trend: Influencer Pazarlama Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 362-385.
  • Gökdeniz, A. (1990). Seyahat İşletmelerinde Turistik Ürün (Paket Tur) Üretimi ve Dağıtımı. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Gretzel, U. (2018). Influencer Marketing in Travel And Tourism. In Sigala, M. & Gretzel, U. (Eds.), Advances in Social Media for Travel, Tourism and Hospitality: New Perspectives, Practice and Cases, pp. 147-156. New York: Routledge.
  • https://www.dictionary.com/browse/influence Erişim Tarihi: 02.05.2021
  • Huang, L. (2012). Social Media As A New Play In A Marketing Channel Strategy: Evidence From Taiwan Travel Agencies' Blogs. Asia Pacific Journal Of Tourism Research, 17(6), 615-634.
  • Hudson, S., & Thal, K. (2013). The Impact Of Social Media On The Consumer Decision Process: Implications For Tourism Marketing. Journal Of Travel & Tourism Marketing, 30(1-2), 156-160.
  • Internet World Stats. (2021). Usage and Population Statistics, https://www.internetworldstats.com/europa1.htm#tr Erişim Tarihi: 02.05.2021
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users Of The World, Unite! The Challenges And Opportunities Of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karadeniz, İ., & Güler, D. E. G. (2019). Sosyal Medya Kullanıcılarının Seyahat Influencer Reklamlarına Yönelik Algılarının Tutum ve Destinasyon Seçimine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Kheiri, J., & Nasihatkon, B. (2015). Evaluating The Effects Of Social Media Usage On Tourist’s Behavior Based On Different Phases Of Travel Process. Sıt Journal Of Management, 5(2), 21-40.
  • Kıran, S., Yılmaz, C. & Emre, İ. E. (2019). Instagram’daki Influencer’ların Takipçiler Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, 3(2), 100-111.
  • Ki, C. (2018). The Drivers and Impacts of Social Media Influencers: The Role of Mimicry, University of Tennessee, A Dissertation Presented for the Doctor of Philosophy Degree.
  • Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Pazarlama 4.0 Gelenekselden Dijitale Geçiş. Optimist Yayın Grubu.
  • Köletavitoğlu, R. (2017). Influencer’lar ve Markaları Bir Araya Getiren Pazar Yeri. Fortune Türkiye Dergisinin İnternet Sayfası. http://www.fortuneturkey.com/influencerlar-ve-markalari-bir-araya-getiren-pazar-yeri-43379 Erişim Tarihi: 02.05.2021
  • Kutlu, D., Ayyıldız, H., & Koç, N. K. (2019). A Grubu Seyahat Acentalarında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Bir Araştırma: Antalya Örneği. Global Journal of Economics And Business Studies, 8(15), 40-51.
  • Lisichkova, N., & Othman, Z. (2017). The Impact Of Influencers On Online Purchase Intent. Master Thesis In Business Administration, 15 Cr, School Of Business, Society And Engineering, Mälardalen University, Sweden.
  • Marwick, A. E. (2016). You May Know Me from YouTube: (Micro-)Celebrity in Social Media. In P. Marshall, & S. Redmond, A Companion to Celebrity (pp. 333-351). Oxford: Wiley Blackwell.
  • Mazıcı, E. T., & Toprak, H. (2020). Nüfuz Pazarlaması (Influencer Marketing) ve Satın Alma Davranışı İlişkisi: Sosyal Ağ Kullanıcıları Üzerinden Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 4265-4288.
  • Mürteza, F. (2019). Dijital İletişim Perspektifinden Destinasyon Markalaşması: Kuşadası’na Yönelik Bir İnceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (32), 257-268.
  • Olgun, B. (2014). Sosyal Medya ve Tüketici Davranışları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Page, S. (2016). Turizm İşletmeciliği (Z. Öter, Çev.). Ankara: Nobel Yayınevi. Eylül.
  • Paslanmaz, İ., & Narmanlıoğlu, H. (2019). Instagram Hikayelerinde Benliğin Sunumu: Influencer’lar Üzerine Bir Araştırma. AJIT-E: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 10(39), 23-51.
  • Sabuncuoğlu, A., & Gülay, G. (2014). Sosyal Medyadaki Yeni Kanaat Önderlerinin Birer Reklam Aracı Olarak Kullanımı: Twitter Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (38).
  • Semiz Çelik, D. (2019). Sosyal Medya Üzerinden Kültürel Etkileşimin Turizm ve Seyahat Üzerine Etkisi. The Journal of International Scientific Researches, 4(1), 33-40.
  • Sönmez, E., & Taşkıran, H. B. (2019). Sosyal Medya Fenomenlerinin Tüketicilerin Marka Tercihine Etkisi: Kozmetik Markaları Üzerine Bir Araştırma. İnif E-Dergi, 4(2), 111-132.
  • Summak, M. E., & Arı, İ. (2015). The Influence of Real-Time Marketıng on Social Media Users: A Study on Users of 'Ekşi Sözlük'. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 18(2), 57-72.
  • Şahin, D. (2019). Nüfuz Pazarlaması (Influencer Marketıng): Youtuberlar Üzerine Bir Araştırma. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 47-57.
  • Tayfun, N. Ö. (2018). Fenomen Pazarlama ve Uygulama Örnekleri. Sosyal, Beşeri Ve İdari Bilimler’de Akademik Araştırmalar-IV, 73.
  • Tokgöz, C. (2017). Kimlik ve Bellek Ekseninde Sosyal Medya Anlatıları. Intermedia International E-Journal, 4(7), 255-268.
  • TÜİK Türkiye İstatistik Kurumu Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679 Erişim Tarihi: 11.04.2021
  • Türkiye Bilişim Sanayiciler Derneği (TÜBİSAD) E-Ticaret Pazar Büyüklüğü Raporu http://www.tubisad.org.tr/tr/images/pdf/tubisad_e-ticaret_2019_pazar_buyuklugu_raporu.pdf Erişim Tarihi: 11.04.2021
  • Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TURSAB) https://www.tursab.org.tr/e-dergi?pdf=/assets/assets/uploads/kanun/1618-20-4-2020.pdf Erişim Tarihi: 10.05.2021
  • Ulaş, S., & Alkan, Z. (2020) Marka Etkileşimi ve Influencerlar (Etkileyiciler): Bobby Brown Kampanyası Örneği. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (6), 91-115.
  • Ulaştıran, T. (Temmuz 2020). Fenomen Pazarlamasını (Influence Marketing) 2017’de Neler Bekliyor? https://pazarlamasyon.com/fenomen-pazarlamasini-influence-marketing-2017de-neler-bekliyor/ Erişim Tarihi: 02.05.2021
  • Yasmin, A., Tasneem, S., & Fatema, K. (2015). Effectiveness Of Digital Marketing İn The Challenging Age: An Empirical Study. International Journal Of Management Science And Business Administration, 1(5), 69-80.
  • Yaylagül, Ş. (2017). Sosyal Medya Fenomenlerine Bağlanmışlığın Belirlenmesi: Yükseköğretim Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 219-235.
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Hakla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 9(2), 92-115.
  • Yılmazdoğan, O. C. (2013), Otellerde Sosyal Medya Pazarlamasının Yararlarına Yönelik Yönetici Algılarının Belirlenmesi: Antalya Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Zeren, D., & Kaya, N. (2020). Dijital Pazarlama: Ulusal Yazının Bibliyometrik Analizi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 35-52.
Toplam 70 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Özgün Bilimsel Makale
Yazarlar

Ayşe Akdeniz 0000-0003-1421-0191

Simge Kömürcü 0000-0002-9094-3023

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Akdeniz, A., & Kömürcü, S. (2021). SEYAHAT ACENTALARININ SOSYAL MEDYA HESAPLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: İZMİR İLİNDE FAALİYET GÖSTEREN SEYAHAT ACENTALARININ SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİLERİ (INFLUENCER) İLE İLİŞKİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(Özel Sayı), 98-115. https://doi.org/10.30625/ijctr.956026