Factors such as modern restaurants, the number of which has increased considerably, cooking programs and competitions frequently on television channels, and the desire of people to produce different tastes and flavours can direct individuals to receive education in the field of gastronomy. The main purpose of this research is to reveal the academic motivation of the students who receive Gastronomy and Culinary Arts education at the undergraduate level, which is a formal education. At the same time, it is desired to reveal whether there are significant differences between the demographic characteristics of the students and their academic motivations. For this purpose, data were collected and analysed from 394 undergraduate students studying Gastronomy and Culinary Arts at state and foundation universities located in different regions of Turkey. According to the results of the analysis, it can be stated that the students' intrinsic motivation-knowledge and their identified regulations levels are high. It was determined that the levels of amotivation were quite low. It has been found that there are significant differences between the gender, class, internship status, sectoral experience period, the type of university they study at, the availability of the practice kitchen that can be used actively in the universities they study in, and their academic motivations. The findings obtained in the study were interpreted by considering the previous studies in the literature, and suggestions were developed for the field of education and gastronomy.
Education Gastronomy and Culinary Arts Education Motivation Academic Motivation
Günümüzde sayıları oldukça artan modern restoranlar, televizyon kanallarında sıklıkla yer alan yemek programları ve yarışmaları, insanların farklı tat ve lezzetleri kendi üretme isteği gibi etkenler bireyleri gastronomi alanında eğitim almaya yönlendirebilmektedir. Bu kapsamda özellikle Türkiye’de gastronomi alanında birçok yaygın ve örgün eğitim kurumu faaliyet göstermektedir. Bu araştırmanın temel amacı örgün bir eğitim türü olan lisans düzeyinde Gastronomi ve Mutfak Sanatları eğitim alan öğrencilerin akademik motivasyonlarını ortaya koymaktır. Aynı zamanda, öğrencilerin demografik özellikleri ile akademik motivasyonları arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye’de farklı bölgelerde yer alan devlet ve vakıf üniversitelerinde lisans düzeyinde Gastronomi ve Mutfak Sanatları eğitimi alan 394 öğrenciden veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin bilmeye yönelik içsel motivasyonu ile belirlenmiş dışsal motivasyon düzeylerinin yüksek olduğu ifade edilebilir. Motivasyonsuzluk düzeylerinin ise oldukça düşük olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyetleri, sınıfları, staj yapma durumları, sektörel deneyim süreleri, eğitim aldıkları üniversite türü, eğitim aldıkları üniversitelerde aktif olarak kullanabilen uygulama mutfağının bulunma durumu ile akademik motivasyonları arasında anlamlı farklılıklar olduğu bulunmuştur. Araştırmada elde edilen bulgular daha önce alan yazında yapılan araştırmalar da göz önünde bulundurulup yorumlanarak, eğitim ve gastronomi alanına yönelik olarak öneriler geliştirilmiştir.
Eğitim Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimi Motivasyon Akademik Motivasyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Özgün Bilimsel Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 3 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 |