The aim of this study is to examine postgraduate theses in the field of science education from different variables in relation to the flipped classroom model, which has gained importance in today's educational context with the integration of technology. The research was conducted using the descriptive content analysis method, which is one of the qualitative research designs, and included 25 theses published between 2016 and 2022. The theses were examined based on different variables including the year of publication, the university where they were published, the type of thesis, keywords used in the theses, sample group, duration of implementation, measurement method, distribution according to science domains, web 2.0 tools used, variables investigated, and the results obtained. It was observed that the majority of theses (f: 8; 32%) were published in 2020. Theses focusing on the flipped classroom model in the field of education were mostly published at Akdeniz University (f: 2; 8%), and they primarily involved science teacher candidates. Seventh-grade students were the most preferred sample group (f: 5; 20%), and the majority of theses (f: 12; 48%) were conducted with a sample size ranging from 31 to 60. In experimental applications, a duration of 6 weeks was most commonly preferred (f: 7; 28%), and theses were generally written using a mixed method (f: 11; 44%) and focused on topics within the scope of science subjects (f: 13; 52%). The most frequently selected thesis topics were related to force and energy, and matter and change units, each with a frequency of 2 (8%). The most commonly used web 2.0 tool was Edpuzzle (f: 7; 15.6%). Among the dependent variables examined in the theses, achievement (f: 10; 27.7%) and attitude (f: 4; 11.1%) were the most frequently studied, and it was concluded that the use of the flipped classroom model had a successful impact on 18 out of the total of 22 variables investigated. Based on the findings, it is considered important to contribute studies that apply different variables of the flipped classroom model to different sample groups in the literature on technology-integrated classroom models.
chemistry education, biology education physics education technology integration into education.
Çalışmanın amacı teknolojinin eğitime entegrasyonunun önem kazandığı günümüzde ön plana çıkan ters-yüz sınıf modeline yönelik alanyazında yer alan fen bilimleri alanındaki lisansüstü tezlerin farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden betimsel içerik analizi yöntemine göre yürütülmüş olup, 2016-2022 yılları arasında yayınlanan 25 tez araştırma kapsamına dâhil edilmiştir. Tezler, yayımlanma yılı, yayınlanan üniversite, tezin türü, tezlerde kullanılan anahtar kelimeler, örneklem grubu, uygulama süresi, ölçme yöntemi, fen alanlarına göre dağılımı, kullanılan web 2.0 aracı, araştırılan değişkenler ve elde edilen sonuçlar olmak üzere farklı değişkenlere göre incelenmiş olup en fazla tezin 2020 (f:8;%32) yılında yayınlandığı görülmüştür. Eğitim alanında ters-yüz sınıf modelini konu alan tezler en fazla Akdeniz Üniversitesi’nde (f:2;%8) yayınlanmış olup, incelenen tezlerde ağırlıklı olarak Fen bilimleri Öğretmen adayları ile çalışılmıştır. Örneklem grubu olarak en fazla 7. sınıf öğrencileri (f:5; 20) tercih edilirken ve en fazla 31-60 (f:12;%48) arası örneklem sayısı ile çalışılmıştır. Deneysel uygulamalarda en fazla 6 hafta (f:7;%28) tercih edilirken, tezlerin yazımında genel olarak karma yöntem (f:11;%44) kullanılarak, fen bilimleri dersi kapsamındaki (f:13;%52) konular üzerine çalışılmıştır. En fazla 2’şer frekans (%8) ile kuvvet ve enerji ile madde ve değişim ünitelerinin tez konusu olarak seçildiği görülürken, en fazla kullanılan web 2.0 aracı Edpuzzle’dır (f:7;%15,6). Tezlerde en fazla incelenen bağımlı değişkenler başarı (f:10; %27,7) ve tutum (f:4; %11,1) olup toplamda incelenen 22 değişkenden 18 tanesi üzerine ters-yüz sınıf modeli kullanımının etkisinin sonucunun başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular eşliğinde teknoloji entegre sınıf modellerinden ters yüz sınıf modeline yönelik farklı değişkenlerin farklı örneklem grupları üzerine uygulandığı çalışmaların alanyazına kazandırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir.
Ters-yüz sınıf modeli kimya eğitimi biyoloji eğitimi fizik eğitimi eğitime teknoloji entegrasyonu Examination of Theses Containing the Flipped Classroom Model by Descriptive Content Analysis Method physics education technology integration into education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1 |