Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul öncesi eğitimin niteliğine bir bakış: Aileler, öğretmenler ve çalışma koşulları ile ilgili yaşanan sorunlar

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 2, 114 - 126, 30.12.2023

Öz

Aileler, çocuklarının okul öncesi eğitimine daha fazla erişim sağlamak istemelerine rağmen, mali zorluklar ve kaynak eksikliği gibi faktörler nedeniyle bu hedefe ulaşmada zorluklar yaşayabilirler. Bu, özellikle düşük gelirli aileler için bir engel oluşturabilir ve eğitim eşitsizliğini artırabilir. Öğretmenler, okul öncesi eğitimin kalitesini artırmak için hayati bir rol oynamaktadırlar. Ancak, bu öğretmenler sıkça düşük maaşlar, yetersiz eğitim kaynakları ve aşırı çalışma yükü gibi sorunlarla mücadele etmek durumundadırlar. Bu nedenle, öğretmenlerin motivasyonlarını ve etkinliklerini artırmak için daha fazla destek sağlanması gerekmektedir. Çalışma koşulları, okul öncesi eğitim kurumlarının etkin bir şekilde çalışmasını sağlamak için kritik bir rol oynamaktadır. Ancak, bu kurumlar sıklıkla fiziksel altyapı eksiklikleri, güvenlik sorunları ve yetersiz kaynaklarla karşı karşıya kalır. Bu, öğrencilerin sağlıklı bir öğrenme ortamına erişimini olumsuz etkileyebilir. Sonuç olarak, okul öncesi eğitimin niteliğini artırmak için aileler, öğretmenler ve çalışma koşulları ile ilgili yaşanan sorunlar ciddi bir dikkat gerektirmektedir. Bu sorunlar üzerine odaklanarak, daha eşitlikçi, kaliteli ve erişilebilir bir okul öncesi eğitim sistemi oluşturmak için atılması gereken adımlar belirlenebilir.

Kaynakça

  • Ağgül Yalçın, F., & Yalçın, M. (2018). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitimin sorunlarıyla ilgili görüşleri: Ağrı ili örneği. İlköğretim Online Dergisi, 17(1), 367-383. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413784
  • Aslanargun, E., & Tapan, F. (2012). Okul öncesi eğitim ve çocuklar üzerindeki etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 219-238.
  • Balaban, E. (2017). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve okul öncesi öğretmenlerinin yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 63-89.
  • Can, E., & Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitim: temel sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 483-519.
  • Can, E., & Serençelik, G. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yönetimine katılımlarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 525-542
  • Ertör, E. (2015). İlkokullarda görev yapan anasınıfı öğretmenlerinin yaşadıkları yönetsel sorunlara ilişkin görüşleri. . [Yüksek Lisans Tezi], Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Kandır, A. (2001). Çocuk gelişiminde okul öncesi eğitimin yeri ve önemi. Milli Eğitim Dergisi, 151, 102-104
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Baskı). Nobel.
  • Kaya, N. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları araştırma raporu.
  • Kök, M. Küçükoğlu, A. Tuğluk, M., & Koçyiğit, S. (2007). Okul öncesi eğitimin sorunlarına ilişkin öğretmen görüşleri (Erzurum ili örneği). Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 160-171.
  • Kök, M., Tuğluk, M. ve Bay, E. (2005). Okul öncesi eğitimin öğrencilerin gelişim özellikleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 294-303.
  • Kurşunlu, E. (2018). Türkiye’deki okul öncesi eğitim kurumlarının fiziksel özelliklerinin incelenmesi. [Doktora Tezi], Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2014, 26 Temmuz). Resmî Gazete (Sayı: 29072).
  • Özkubat, S. (2013). Okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim ortamlarının düzenlenmesi ve donanım. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Dergisi, 4(2), 58-66.
  • Öztürk, Y., & Gangal, M. (2016). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin disiplin, sınıf yönetimi ve istenmeyen davranışlar hakkındaki inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 593-608.
  • Sabancı, A. Altun, M., & Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Sığırtmaç, A. Hoş, G., & Abbak, B. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde yaşanan sorunlara yönelik kullandıkları çözüm yolları ve önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 205-223.
  • Toran, M., & Özgen, Z. (2018). Okul öncesi eğitimde aile katılımı: öğretmenler ne düşünüyor - ne yapıyor?. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 229-245. https://doi.org/10.17051/10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s11m
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Zayimoğlu, F. Kaya, N., & Durmaz, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin görev sürecinde yaşadıkları eğitimsel sorunlar ve çözüm önerileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 68-94.
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 203-2015.

A look at the quality of preschool education: Families, teachers and problems with working conditions

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 2, 114 - 126, 30.12.2023

Öz

Although families want to provide greater access to their children's preschool education, they may experience difficulties in achieving this goal due to factors such as financial difficulties and lack of resources. This can be a barrier and increase educational inequality, especially for low-income families. Teachers are essential for improving the quality of preschool education. However, these teachers often face problems such as low salaries, inadequate educational resources, and work overload. Therefore, more support is needed to increase teachers' motivation and effectiveness. Working conditions play a critical role in ensuring the effective functioning of pre-school education institutions. However, these institutions often face physical infrastructure deficiencies, security issues, and inadequate resources. This can negatively impact students' access to a healthy learning environment. As a result, problems related to families, teachers and working conditions require serious attention in order to increase the quality of pre-school education. By focusing on these problems, the steps that need to be taken to create a more equitable, quality and accessible pre-school education system can be determined.

Kaynakça

  • Ağgül Yalçın, F., & Yalçın, M. (2018). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitimin sorunlarıyla ilgili görüşleri: Ağrı ili örneği. İlköğretim Online Dergisi, 17(1), 367-383. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413784
  • Aslanargun, E., & Tapan, F. (2012). Okul öncesi eğitim ve çocuklar üzerindeki etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 219-238.
  • Balaban, E. (2017). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve okul öncesi öğretmenlerinin yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 63-89.
  • Can, E., & Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitim: temel sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 483-519.
  • Can, E., & Serençelik, G. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yönetimine katılımlarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 525-542
  • Ertör, E. (2015). İlkokullarda görev yapan anasınıfı öğretmenlerinin yaşadıkları yönetsel sorunlara ilişkin görüşleri. . [Yüksek Lisans Tezi], Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Kandır, A. (2001). Çocuk gelişiminde okul öncesi eğitimin yeri ve önemi. Milli Eğitim Dergisi, 151, 102-104
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Baskı). Nobel.
  • Kaya, N. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları araştırma raporu.
  • Kök, M. Küçükoğlu, A. Tuğluk, M., & Koçyiğit, S. (2007). Okul öncesi eğitimin sorunlarına ilişkin öğretmen görüşleri (Erzurum ili örneği). Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 160-171.
  • Kök, M., Tuğluk, M. ve Bay, E. (2005). Okul öncesi eğitimin öğrencilerin gelişim özellikleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 294-303.
  • Kurşunlu, E. (2018). Türkiye’deki okul öncesi eğitim kurumlarının fiziksel özelliklerinin incelenmesi. [Doktora Tezi], Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2014, 26 Temmuz). Resmî Gazete (Sayı: 29072).
  • Özkubat, S. (2013). Okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim ortamlarının düzenlenmesi ve donanım. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Dergisi, 4(2), 58-66.
  • Öztürk, Y., & Gangal, M. (2016). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin disiplin, sınıf yönetimi ve istenmeyen davranışlar hakkındaki inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 593-608.
  • Sabancı, A. Altun, M., & Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Sığırtmaç, A. Hoş, G., & Abbak, B. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde yaşanan sorunlara yönelik kullandıkları çözüm yolları ve önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 205-223.
  • Toran, M., & Özgen, Z. (2018). Okul öncesi eğitimde aile katılımı: öğretmenler ne düşünüyor - ne yapıyor?. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 229-245. https://doi.org/10.17051/10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s11m
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Zayimoğlu, F. Kaya, N., & Durmaz, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin görev sürecinde yaşadıkları eğitimsel sorunlar ve çözüm önerileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 68-94.
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 203-2015.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülnur Gümüş Erten 0009-0003-3338-9825

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2023
Kabul Tarihi 4 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gümüş Erten, G. (2023). Okul öncesi eğitimin niteliğine bir bakış: Aileler, öğretmenler ve çalışma koşulları ile ilgili yaşanan sorunlar. International Journal of Düzce Educational Sciences, 1(2), 114-126.

19190   23681    19386    19387