Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Görüşlerinin Araştırılması: Bir Yapısal Eşitlik Model Önerisi

Yıl 2021, Cilt: 36 Sayı: 1, 1 - 12, 31.03.2021
https://doi.org/10.24988/ije.202136101

Öz

Günümüzün hararetli tartışmalarından birisi küresel iklim değişikliği ve küresel ısınmadır (KİKI). KİKI’nın sonucunda meydana gelen; kuraklık, sel felaketleri, şiddetli kasırgalar, buzulların erimesi gibi etkenler sonucunda bitkiler, hayvanlar ve insan toplulukları ciddi risk altındadır. Bu çalışmada; Eskişehir Osmangazi Üniversitesi’nde öğrenim gören 400 öğrencinin KİKI hakkındaki bilgilerinin, çevre öncelikli davranışlara etkisini araştırmak amacıyla bir model önerilmiştir. Önerilen modelde yer alan değişkenler arasındaki ilişkiler ve modelin uyumu yapısal eşitlik modellemesi (YEM) yardımıyla araştırılmıştır. Çalışma sonucunda KİKI’ya ilişkin bilgi puanındaki bir birimlik artışın farkındalıkta 0,84 birimlik; farkındalıktaki bir birimlik artış ise risk algısında 0,54 birimlik bir artışa yol açacağı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Afacan, Ö., Güler, M. P. D. (2011). Sürdürülebilir çevre eğitimi kapsamında tutum ölçeği geliştirme çalışması, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 904-913.
  • http://cevreonline.com/iklim-degisikligi-nedir/, erişim tarihi: 12.05.2019.
  • Arbuckle, J. G., Morton, L. W., Hobbs, J. (2015), Understanding farmer perspectives on climate change adaptation and mitigation: The roles of trust in sources of climate information, climate change beliefs, and perceived risk, Environment and Behavior, 47(2), 205-234.
  • Aydın, F., 2017, Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi, Journal of Social Scienes and Humanities, 1 (1), 118-132.
  • Aydın, F., (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi, Turkish Journal of Education, 3(4), 15-27.
  • Choon, S. W., Ong, H., B., Tan, S., H. (2018). Does risk perception limit the climate change mitigation behaviors?, Environment, Development and Sustainability, 21 (4), 1891-1917.
  • Çelik, H. E. ,Yılmaz, V., (2013). Yapısal eşitlik modellemesi temel kavramlar-uygulamalar-programlama, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dong, Y., Hu, S. , Zhu, J. (2018). From source credibility to risk perception: How and when climate information matters to action, Resources, Conservation and Recycling, 136, 410-417.
  • Durkaya, B. ,Durkaya, A. (2018). Küresel ısınma farkındalığı Bartın Üniversitesi öğrencileri örneği, Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 20(1), 128-144.
  • Fornell, C. ,Larcker, D. F. (1981) Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics, Journal of Marketing Research, 18(3), 382-388.
  • Güven, E., Aydoğdu, M. (2012). Çevre sorunlarına yönelik farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarının farkındalık düzeylerinin belirlenmesi, Journal of Teacher Education and Educators, 1(2), 185-202.
  • Hair Jr., J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis (5th ed.), Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Hu, S., Jia, X., Zhang, X., Zheng, X., Zhu, J. (2017). How political ideology affects climate perception: Moderation effects of time orientation and knowledge, Resources, Conservation and Recycling, 127, 124-131.
  • İlhan, M. ,Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS programları kullanılarak gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli (YEM) analizlerine ilişkin sonuçların karşılaştırılması, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 26-42.
  • Kellstedt, P. M., Zahran, S. , Vedlitz, A. (2008). Personal efficacy, the information environment, and attitudes toward global warming and climate change in the United States, Risk Analysis, 28(1), 113-126.
  • Koçer, L. L. ,Delice, T. (2016). Yeşil reklamlara yönelik tutumların çevresel duyarlılığa etkisi: Çevresel kaygının aracılık rolü, Humanities Scienes, 11(2), 112-139.
  • Masud, M. M., Akhtar, R., Afroz, R., Al-Amin, A. Q., Kari, F. B. (2015). Pro-environmental behavior and public understanding of climate change, Mitigation and Adaptation Strategies for Global Change, 20(4), 591-600.
  • Spence, A., Poortinga, W., Pidgeon, N., Lorenzoni, I. (2010). Public perceptions of energy choices: The influence of beliefs about climate change and the environment, Energy & environment, 21(5), 385-407.
  • Stevenson, K. T., Peterson, M. N., Bondell, H. D., Moore, S. E. , Carrier, S. J. (2014). Overcoming skepticism with education: Interacting influences of worldview and climate change knowledge on perceived climate change risk among adolescents, Climatic Change, 126( 3-4), 293-304.
  • Tobler, C., Visschers, V. H. , Siegrist, M. (2012). Consumers’ knowledge about climate change, Climatic Change, 114(2), 189-209.
  • Visschers, V. H. M., Keller, C. , Siegrist, M. (2011) Climate change benefits and energy supply benefits as determinants of acceptance of nuclear power stations: Investigating an explanatory model, Energy Policy, 39(6), 3621-3629.
  • Whitmarsh, L. ( 2009) .What's in a name? Commonalities and differences in public understanding of “climate change” and “global warming”, Public Understanding of Science, 18 (4), 401-420.
  • Yücenur, G. N., Demirel, N. Ç., Ceylan, C. , Demirel, T. (2011). Hizmet değerinin müşterilerin davranışsal niyetleri üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modeli ile ölçülmesi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 156-168.

Investigation of University Students' Views on Global Climate Change: A Proposal of The Structural Equation Model

Yıl 2021, Cilt: 36 Sayı: 1, 1 - 12, 31.03.2021
https://doi.org/10.24988/ije.202136101

Öz

One of today's strong discussions is global climate change and global warming (GCGW). As a result of GCGW; plants, animals and human communities are at serious risk because of factors such as drought, flood disasters, rise in ocean and sea levels, severe hurricanes, melting of glaciers. In this study, a model has been proposed to investigate the effect of 400 university students’ knowledge studying at Eskişehir Osmangazi University about GCGW on pro-environmental behaviors. The relationships between the variables in the proposed model and the fit of the model have been investigated by using structural equation modeling (SEM). According to the result of the study, regarding GCGW; that one unit increase in the knowledge score will lead to increase of 0.84 units in the awareness level, and one unit increase in awareness level will lead to increase of 0.54 units in the risk perception.

Kaynakça

  • Afacan, Ö., Güler, M. P. D. (2011). Sürdürülebilir çevre eğitimi kapsamında tutum ölçeği geliştirme çalışması, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 904-913.
  • http://cevreonline.com/iklim-degisikligi-nedir/, erişim tarihi: 12.05.2019.
  • Arbuckle, J. G., Morton, L. W., Hobbs, J. (2015), Understanding farmer perspectives on climate change adaptation and mitigation: The roles of trust in sources of climate information, climate change beliefs, and perceived risk, Environment and Behavior, 47(2), 205-234.
  • Aydın, F., 2017, Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi, Journal of Social Scienes and Humanities, 1 (1), 118-132.
  • Aydın, F., (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi, Turkish Journal of Education, 3(4), 15-27.
  • Choon, S. W., Ong, H., B., Tan, S., H. (2018). Does risk perception limit the climate change mitigation behaviors?, Environment, Development and Sustainability, 21 (4), 1891-1917.
  • Çelik, H. E. ,Yılmaz, V., (2013). Yapısal eşitlik modellemesi temel kavramlar-uygulamalar-programlama, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dong, Y., Hu, S. , Zhu, J. (2018). From source credibility to risk perception: How and when climate information matters to action, Resources, Conservation and Recycling, 136, 410-417.
  • Durkaya, B. ,Durkaya, A. (2018). Küresel ısınma farkındalığı Bartın Üniversitesi öğrencileri örneği, Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 20(1), 128-144.
  • Fornell, C. ,Larcker, D. F. (1981) Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics, Journal of Marketing Research, 18(3), 382-388.
  • Güven, E., Aydoğdu, M. (2012). Çevre sorunlarına yönelik farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarının farkındalık düzeylerinin belirlenmesi, Journal of Teacher Education and Educators, 1(2), 185-202.
  • Hair Jr., J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis (5th ed.), Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Hu, S., Jia, X., Zhang, X., Zheng, X., Zhu, J. (2017). How political ideology affects climate perception: Moderation effects of time orientation and knowledge, Resources, Conservation and Recycling, 127, 124-131.
  • İlhan, M. ,Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS programları kullanılarak gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli (YEM) analizlerine ilişkin sonuçların karşılaştırılması, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 26-42.
  • Kellstedt, P. M., Zahran, S. , Vedlitz, A. (2008). Personal efficacy, the information environment, and attitudes toward global warming and climate change in the United States, Risk Analysis, 28(1), 113-126.
  • Koçer, L. L. ,Delice, T. (2016). Yeşil reklamlara yönelik tutumların çevresel duyarlılığa etkisi: Çevresel kaygının aracılık rolü, Humanities Scienes, 11(2), 112-139.
  • Masud, M. M., Akhtar, R., Afroz, R., Al-Amin, A. Q., Kari, F. B. (2015). Pro-environmental behavior and public understanding of climate change, Mitigation and Adaptation Strategies for Global Change, 20(4), 591-600.
  • Spence, A., Poortinga, W., Pidgeon, N., Lorenzoni, I. (2010). Public perceptions of energy choices: The influence of beliefs about climate change and the environment, Energy & environment, 21(5), 385-407.
  • Stevenson, K. T., Peterson, M. N., Bondell, H. D., Moore, S. E. , Carrier, S. J. (2014). Overcoming skepticism with education: Interacting influences of worldview and climate change knowledge on perceived climate change risk among adolescents, Climatic Change, 126( 3-4), 293-304.
  • Tobler, C., Visschers, V. H. , Siegrist, M. (2012). Consumers’ knowledge about climate change, Climatic Change, 114(2), 189-209.
  • Visschers, V. H. M., Keller, C. , Siegrist, M. (2011) Climate change benefits and energy supply benefits as determinants of acceptance of nuclear power stations: Investigating an explanatory model, Energy Policy, 39(6), 3621-3629.
  • Whitmarsh, L. ( 2009) .What's in a name? Commonalities and differences in public understanding of “climate change” and “global warming”, Public Understanding of Science, 18 (4), 401-420.
  • Yücenur, G. N., Demirel, N. Ç., Ceylan, C. , Demirel, T. (2011). Hizmet değerinin müşterilerin davranışsal niyetleri üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modeli ile ölçülmesi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 156-168.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Veysel Yılmaz 0000-0001-5147-5047

Pınar Ay Gökçe Güleç 0000-0003-2737-7919

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2020
Kabul Tarihi 7 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 36 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, V., & Güleç, P. A. G. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Görüşlerinin Araştırılması: Bir Yapısal Eşitlik Model Önerisi. İzmir İktisat Dergisi, 36(1), 1-12. https://doi.org/10.24988/ije.202136101

İzmir İktisat Dergisi
TR-DİZİN, DOAJ, EBSCO, ERIH PLUS, Index Copernicus, Ulrich’s Periodicals Directory, EconLit, Harvard Hollis, Google Scholar, OAJI, SOBIAD, CiteFactor, OJOP, Araştırmax, WordCat, OpenAIRE, Base, IAD, Academindex
tarafından taranmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ije/contacts


İZMİR İKTİSAT DERGİSİ 2022 yılı 37. cilt 1. sayı ile birlikte sadece elektronik olarak yayınlanmaya başlamıştır.