Kamu politikalarının önemli bir bileşeni olan hanehalkı harcamaları, bireysel ve dolayısıyla toplumsal refahın göstergesidir. Hanehalkı tüketim harcamalarını etkileyen faktörleri bilmek kamu politikaları başta olmak üzere birçok açıdan fayda sağlayacaktır. Bu motivasyon kaynağı ile çalışmanın amacı hanehalklarının tüketim harcamaları belirleyicilerini mikroekonometrik bir bakış açısıyla incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın veri seti Türkiye İstatistik Kurumu Hanehalkı Bütçe Anketi aracılığıyla elde edilmiştir ve veri setinin analizi için bağımlı değişkenin dağılımının birçok noktasında bilgi edinilmesine imkân sunan kantil regresyon kullanılmıştır. Çalışma sonucunda hane sorumlusunun cinsiyetinin, yaşının, medeni durumunun, eğitim durumunun, hanehalkı büyüklüğü, gelir başta olmak üzere ekonomik göstergelerin ve sosyal göstergelerin tüketim harcamaları üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarını, araştırmacı ve politika yapıcıların yaşam standartlarını ve refahı iyileştirmeyi amaçlayan faaliyetleri başta olmak üzere gelecekteki politikaların formüle edilmesinde faydalı olması beklenmektedir.
Hane Halkı Harcaması Hane Halkı Tüketimi Tüketici Davranışı Demografik Faktörler Ekonomik Faktörler Anket Verisi sosyal ve çevresel faktörler
-
-
-
Household expenditures, which are an important component of public policies, are an indicator of individual and therefore social welfare. Knowing the factors affecting household consumption expenditures will be beneficial in many ways, especially in public policies. The aim of working with this source of motivation is to examine the determinants of household consumption expenditures from a microeconometric perspective. For this purpose, the data set of the study was obtained through the Household Budget Survey of the Turkish Statistical Institute, and quantile regression was used for the analysis of the data set, which allows obtaining information at many points of the distribution of the dependent variable. As a result of the study, it has been determined that gender, age, marital status, educational status, household size, economic indicators, especially income, and social indicators are effective on consumption expenditures.
Household Expenditure Household Consumption Demographic Factor Economic Factor Survey Data social and environmental factors
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Temmuz 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 8 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 37 Sayı: 3 |
İzmir İktisat Dergisi
TR-DİZİN, DOAJ, EBSCO, ERIH PLUS, Index Copernicus, Ulrich’s Periodicals Directory, EconLit, Harvard Hollis, Google Scholar, OAJI, SOBIAD, CiteFactor, OJOP, Araştırmax, WordCat, OpenAIRE, Base, IAD, Academindex
tarafından taranmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ije/contacts
İZMİR İKTİSAT DERGİSİ 2022 yılı 37. cilt 1. sayı ile birlikte sadece elektronik olarak yayınlanmaya başlamıştır.