Kişilik Özellikleri ve Benlik Algılarının Online Alışveriş Niyetleri Üzerine Etkileri
Yıl 2024,
Cilt: 4 Sayı: 2, 75 - 94, 19.10.2024
Emre Arslan
,
Derya Fatma Biçer
Öz
Sivas il merkezindeki tüketici bireylerin kişilik özellikleri ve benlik algılarının online alışveriş niyetleri üzerindeki etkisini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Belirlenen amaç doğrultusunda, Sivas il merkezindeki tüketicilere online anket formu farklı iletişim araçlarıyla tesadüfü olarak 600’ün üzerinde tüketiciye gönderilmiştir. Anket formunu cevaplayarak ankete katılım sağlayan 442 katılımcının cevapları SPSS 24 for Windows (Social Package Statistical Science) istatistik yazılım paketi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz Sonucunda; kişilik özelikleri alt boyutlarının tümü ile online satın alma niyeti arasında düşük seviyede anlamlı pozitif bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Bu ilişkin varlığı bireyler hangi kişilik özelliğine sahip olursa olsun, kişilik özellikleri belirginleştikçe online satın alma niyetinde artış olacağı tespit edilmiştir. Ayrıca benlik algısı ve online satın alma niyeti arasındaki ilişki incelendiğinde ise zayıf varoluş benlik algısına sahip bireylerin online satın alma niyeti arasında herhangi bir ilişki tespit edilemezken diğer benlik algısı alt boyutları arasında düşük seviyede anlamlı pozitif bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Yani kendisi hakkında yeterince bilgiye sahip olan, duygu değişimini kontrol eden ve kimlik kargaşası yaşamayan bireylerin online alışveriş eğiliminin yüksek olduğu söylenebilir. Derin bir tatminsizlik yaşan zayıf varoluş benliğine sahip bireylerin ise online alışveriş eğiliminin olmadığı tespit edilmiştir.
Etik Beyan
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Etik Kurulun 26.10.2022 tarihli toplantısında alınan 11 no.lu kararında; "Kişilik Özellikleri ve Benlik Ağılarının Online Alışveriş Niyetleri Üzerine Etkileri" isimli araştırmanın etik olarak uygun olduğu yönünde karar verilmiştir.
Kaynakça
- Alarcon, G.; Eschleman, K.J. ve Bowling, N.A. . (2009). Relationship Between Personality
and Burnout: A Meta-Analysis. Work & Stress, 23(3), 244-263.
- Arslan, R., & Demir, G. (2022). G-Power ve Minitab Uygulamalı Örnekleme Yöntemleri.
Nobel Bilimsel.
Arslan, R. ve Bardakçı, S. (2022). Online Yemek Sipariş Seçimi Kriterlerinin Üniversite
Öğrencilerine Göre Önem Düzeyleri, 10THINTERNATIONAL
CONFERENCEONSOCIAL SCIENCES,Diyarbakır,Türkiye,15 -17Ekim2022, cilt.10.
Costa, P.T. ve McCrae, R.R. (1987). Neuroticism, Somatic Complaints and Disease: Is the
Bark Worse than the Bite. Journal of Personality, 55, 299-316. .
- Adıgüzel, A. T. (2010). Sanal mağaza atmosferini etkileyen özellikler ve tüketici tercihleri
üzerindeki rolü: Online tüketiciler üzerine bir araştırma. Master's thesis, Balıkesir
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Algür, S. v. (2011). Türk Tüketicilere Göre Online Alışverişin Riskleri ve Yararları. Journal
of Yaşar University, 3666-3680.
- Altunay, A. &. (2006). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik kavramı. Hemşirelik
Yüksekokulu Dergisi, 131, 46-59.
- Altunışık, R. (2010). Alışveriş Çılgınlığı: Tüketici Gözüyle Alışveriş Çılgınlığı Olgusunun
İncelenmesi Üzerine Bir Nitel Araştırma. İzmir: Detay Yayıncılık.
- Atak, H. (2013). On-Maddeli Kişilik Ölçeği’nin Türk Kültürü’ne uyarlanması. Nöropsikiyatri
Arşivi, 50, 312-319.
Bitlisli, Ö. G. F., & mehmet Dinç, O. (2013). Beş Faktör Kişilik Özellikleri İle Akademik
Güdülenme İlişkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Meslek Yüksekokulu
Öğrencilerine Yönelik Bir Araştirma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari
Bilimler Fakültesi Dergisi, , 18(2), 459-480.
- Arslan ve Biçer│International Journal of Economic and Adminıstrative Academic Research, 4(2), 2024, 88-107
107
- Costa, P.T. ve McCrae, R.R. (1992). Normal Personality Assessment in Clinical Practice the
NEO Personality Inventory. Psychological Assessment, 4(1), 5-13.
- Dıgman, J. (1990). Personality Structure: Emergence of the Five Factor Model. Annual Review
of Psychology, 41, 417-440.
- Doğan, T. (2013). Beş faktör kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi.
- Gülaçtı, F., & Baydaş, A. . (2022). BEŞ FAKTÖR KİŞİLİK MODELİNİN TÜKETİCİ
SATIN ALMA DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: OTOMOBİL SEKTÖRÜNDE
AMPİRİK BİR ÇALIŞMA. . International Journal of Social and Humanities Sciences
Research (JSHSR),, 9(81), 528-543.
- Goldberg, L. R. (1990). An alternative ‘‘description of personality’’: The Big-Five factor
structure. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 1216–1229.
- Higgins, E. T. (1987). Self-discrepancy: A theory relating self and affect. Psychological
Review, 94(3), pp. 319-340.
Horzum, M. B., Ayas, T. ve Padır, M. A. (2017). Beş Faktör Kişilik Ölçeğinin Türk Kültürüne
Uyarlanması. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 398-408.
- McCrae, R. R. ve Costa, P. T. (2008). The five-factor theory of personality. In O. P. John, R. W.
Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (3rd ed.,
pp. 182–207). New York: Guilford Press.
- McCrae, R.R. ve John, O.P. . (1992). An Introduction to Five Factor Model and Its
Applications. Journal of Personality, 60, 175-215.
- Sargın, S., & Koçer, L. L. (2020). Marka kişiliği ve benlik saygısı kavramlarının tüketici satın
alma tarzları üzerindeki etkisi: üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama. Erciyes
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (50), 23-57.
- Şahin, B. G., & Akballı, E. E. (2019). Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler ve yöntem
analizİ. Doctoral dissertation, Aytekin Demircioğlu.
- Thoms, P.; Moore, K.S. ve Scott, K. . (1996). The Relationship Between Self-Efficacy for
Participating in Self-Managed Work Groups and the Big Five Personality Dimensions.
Journal of Organizational Behavior, 17, 349-362. .
- Tekin, Halil (1987). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Mesa Yayınları, Ankara, s. 262.