In this research, it is aimed to examine the family-work conflicts of the machinists working in the Railway Train Enterprises according to the demographic variables. The sample group of the research consists of 449 train machinists working in the Railway Train Enterprises and voluntarily participating in the research. The data collection tool used in the research consists of two parts. The first part consists of the personal information form created by the researcher. In the second part, "Work-Family Conflict Scale" and "Family-Work Conflict Scale", which were adapted by Keleş Ay (2010), inspired by the scale adapted to Turkish by Aycan and Eskin (2005), were used. Work-Family Conflict Scale is a 5-point Likert type scale consisting of 7 items collected under one dimension and Family-Work Conflict Scale consisting of 5 items collected under one dimension. Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, Kolmogorov-Smirnov normality test, independent samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used in the analysis of the data. According to the findings obtained as a result of the research, it was determined that the work-family conflicts of the machinists working in the worker status were significantly higher than the machinists working in the civil servant status. At the same time, it has been determined that the family-work conflict levels of the machinists whose spouses are working are higher than the machinists whose spouses are not working. There was no difference in the family-work conflict levels of the machinists who have children compared to the machinists who do not have children. According to another finding, the work-family conflict levels of the machinists with a higher education level and a bachelor's degree were found to be significantly higher than the machinists who graduated from high school. It was concluded that the family-work conflict and work-family conflict levels of the machinists did not show a significant difference according to their marital status and working time in the profession
Railway Train Company Machinist Work-Family Conflict Family-Work Conflict
Bu çalışma Doç. Dr. Sait Bardakçı’nın danışmanlığında tamamlanmış olan “Demiryolu Tren İşletmelerinde Görev Yapan Makinistlerin İş Yükü Algılarının ve Aile-İş Çatışmalarının İncelenmesi” başlıklı yüksek lisans tezinden uyarlanmıştır.
Bu araştırmada Demiryolu Tren İşletmelerinde görev yapan makinistlerin aile-iş çatışmaları demografik değişkenlere göre analiz edilerek incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Demiryolu Tren İşletmelerinde görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılım gösteren 449 tren makinisti oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı üç kısımdan oluşmaktadır. İlk kısım araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formundan oluşmaktadır. İkinci kısımda Aycan ve Eskin (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan ölçekten esinlenerek Keleş Ay (2010) tarafından yeniden uyarlama çalışmaları yapılmış olan “İş-Aile Çatışması Ölçeği” ve “Aile-İş Çatışması Ölçeği” kullanılmıştır. İş-Aile Çatışması Ölçeği tek boyut altında toplanan 7 maddeden oluşan ve Aile-İş Çatışması Ölçeği tek boyut altında toplanan 5 maddeden oluşan 5’li Likert tipinde ölçeklerdir. Verilerin analizinde açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, Kolmogorov-Smirnov normallik testi, bağımsız örnekler t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen bulgulara göre işçi statüsünde çalışan makinistlerin iş-aile çatışmalarının memur statüsünde çalışan makinistlere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Aynı zamanda eşi çalışan makinistlerin eşi çalışmayan makinistlere göre aile-iş çatışma düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Çocuk sahibi olan makinistlerin çocuk sahibi olmayan makinistlere göre aile-iş çatışma düzeylerinde bir farklılık görülmemiştir. Bir diğer bulguya göre, eğitim düzeyi daha yüksek olan ve lisans mezunu olan makinistlerin iş-aile çatışma düzeyleri ise lise mezunu olan makinistlere göre anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Makinistlerin, aile-iş çatışması ve iş-aile çatışması düzeylerinin medeni durumlarına ve meslekteki çalışma sürelerine göre ise anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.
Demiryolu Tren İşletmesi Makinist İş-Aile Çatışması Aile-İş Çatışması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonometrik ve İstatistiksel Yöntemler |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1 |