The existence of production factors is very important for businesses to be sustainable and to meet the supply and demands of consumers. In order for businesses to make a profit, the marketing promotion activities of manufacturing companies must be sustainable by introducing new products in the new market. New product development is also important for businesses to be sustainable and provide a competitive advantage to other businesses. In addition, businesses need to implement the most appropriate promotional strategies in order to maintain their existence, compete, and offer and purchase the goods and services they produce to consumers. If businesses attach importance to promotional activities, they will achieve more effective results in promotional activities. In this context, the aim of the research is to create a literature review of the studies carried out in the field of "Sustainable Business", "New Product" and "Promotional Activities" between the period of 2000-2023 May and to provide access to a lot of information such as on which subjects the studies are concentrated. The research is to reveal many features of the studies published in DergiPark by scanning them within some restrictions (in the business field of 2000-2023, in the title and keyword, "Sustainable Business", "New Product" and "Promotional Activities" Turkish and English words), and to reveal many features of the studies in the near future. It is thought that it will be useful in terms of prediction. When the research results were evaluated, a total of 44 articles in Turkish and English on the subject of 'Promotional Activities in Marketing New Products of Sustainable Businesses' published in DergiPark were found. Again, the studies are mostly written in Turkish, and as a result of the literature review, it is seen that most of the studies are under the article title "New Product". As a result of the literature review, it was concluded that businesses should create their vision based on the concept of sustainability, that developing and launching products by differentiating existing products in the competitive market and making a correct pricing decision will provide the business with a sustainable competitive advantage, and that marketing and promotion efforts are very important in the new product development process in order for businesses to sustain their existence. is reached. This study was presented as an oral presentation at the International Economy, Finance and Business Administration (EFİ 2023) Congress on 26-27 May 2023.
İşletmelerin sürdürülebilir olması bakımından üretim faktörlerinin varlığı, tüketicilerin arz ve taleplerini karşılayabilmesi açısından oldukça önemlidir. İşletmelerin kâr edebilmesi için üretim yapan işletmelerin yeni ürünleri ortaya çıkararak yeni pazarda, pazarlamada tutundurma faaliyetlerinin sürdürülebilir olması gerekmektedir. İşletmelerin sürdürülebilir olması ve diğer işletmelere rekabet avantajı sağlaması açısından yeni ürün geliştirmeleri de önemlidir. Ayrıca işletmelerinin varlıklarını devam ettirmeleri, rekabet edebilmeleri, ürettikleri mal ve hizmetleri tüketicilere sunabilmeleri ve satın alabilmeleri için en uygun tutundurma stratejilerini uygulamaları gerekmektedir. İşletmeler tutundurma faaliyetlerine önem verdikleri takdirde tutundurma faaliyetlerinde daha etkili sonuçlar elde edeceklerdir. Bu bağlamda araştırmanın amacı 2000-2023 Mayıs dönemine kadar olan süreçte “Sürdürülebilir İşletme”, “Yeni Ürün” ve “Tutundurma Faaliyetleri” alanında yapılmış çalışmaların literatür taramasını oluşturmak ve çalışmaların hangi konularda yoğunlaştığı gibi birçok bilgiye ulaşmayı sağlamaktır. Araştırma DergiPark’ta yayımlanmış çalışmaların bazı kısıtlar dahilinde (2000-2023 yılı işletme alanında, başlık ve anahtar kelimede, “Sürdürülebilir İşletme”, “Yeni Ürün” ve “Tutundurma Faaliyetleri” Türkçe ve İngilizce kelimeleri) taratılarak birçok özelliğinin ortaya konulması, yakın gelecekteki çalışmaların öngörülmesi açısından fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma sonuçları değerlendirildiğinde, DergiPark’ta yayımlanmış olan ‘Sürdürülebilir İşletmelerin Yeni Ürünleri Pazarlamada Tutundurma Faaliyetleri’ konulu Türkçe ve İngilizce olmak üzere toplam 44 adet makaleye ulaşılmıştır. Yine çalışmaların çoğunlukla Türkçe olarak yazıldığı, literatür incelemesi sonucu en çok çalışmaların “Yeni Ürün” makale başlığında olduğu görülmektedir. Literatür incelemesi sonucunda işletmelerin vizyonlarını sürdürülebilirlik kavramına bağlı olarak oluşturmaları gerektiği, rekabet pazarında mevcut ürünlerde farklılaşmaya gidilerek ürünlerin geliştirip piyasaya sürülmesi ve doğru bir fiyatlandırma kararının verilmesi işletmeye sürdürülebilir rekabet avantajı sağlayacağı, işletmelerinin varlıklarını sürdürebilmeleri bakımından yeni ürün geliştirme sürecinde pazarlama ve tutundurma çalışmalarının oldukça önemli olduğu sonucuna varılmaktadır. Bu çalışma 26-27 Mayıs 2023 tarihinde Uluslararası Ekonomi Finans ve İşletme (EFİ 2023) Kongresinde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Pazarlama Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |