Muhasebe mesleğinde yaşanan mesleki hilelerin tespiti ve önlenmesinde önemli bir rol oynayan adli muhasebe, dünya üzerinde birçok ülkede bir meslek olarak kabul görmekle birlikte Türkiye’de henüz tam anlamıyla uygu-lama alanı bulamamıştır. Türkiye’de adli muhasebe mesleğine ilişkin herhangi bir yasal bir düzenleme bulunmamakta, ancak konunun akademik camiada ele alındığı, muhasebe meslek mensuplarının ve yargı mensuplarının da dâhil edildiği akademik çalışmalar yapıldığı gözlenmektedir. Bununla birlikte Türkiye’de bu konu ile ilgili yeterli sayıda çalışma yapılmadığı düşüncesi, akademisyen olarak üzerimize düşen sorumluluk çerçeve-sinde, muhasebe dersi alan öğrencilerin adli muhasebe kavramına ilgi ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesi ile ilgili bir araştırma yapılması öngörülmüştür.
Bu çalışmanın amacı, adli muhasebe kavramı hakkında bilgi vermenin yanı sıra muhasebe dersi alan öğrencilerin adli muhasebe kavramına ilgi ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesidir. Bugünün öğrencilerinin yarının muhtemel Serbest Muhasebeci Mali Müşavir veya Yeminli Mali Müşavir unvanlarına sahip muhasebe meslek mensupları olabileceği bu çalışmanın önemini ortaya koymaktadır. Yapılan bu çalışmanın, muhasebe dersi almış öğrencilerin adli muhasebe kavramına ilgi ve farkındalık düzeylerinin; cinsiyetlerine, yaşlarına, genel not ortalamalarına ve eğitim düzeylerine göre değişiminin istatistiksel olarak ortaya konulmasını noktasında literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Araştırma sonuçlarına göre, eğitim düzeyi arttıkça adli muhasebe kavramına ilgi düzeyinin de arttığı görülmektedir. Katılımcıların çoğunun adli muhasebe kavramı, adli muhasebe mesleği ve eğitimi hakkında bilgi sahibi olmamalarına rağmen, adli muhasebe mesleğini faydalı buldukları, lisans ve ön lisans düzeyinde adli muhasebe dersinin alınması gerektiğini düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların adli muhasebe kavramına ilgi ve farkındalık düzeyleri cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermemekle birlikte, eğitim düzeyi ve genel not orta-laması açısından değerlendirildiğinde istatiksel olarak anlamlı farklılık göstermiştir.
Adli Muhasebe Muhasebe Hileleri Adli Muhasebe Mesleği ve Eğitimi
Although forensic accounting, which plays an important role in the detection and prevention of professional fraud in the accounting profession, is accepted as a profession in many countries around the world, it has not yet found a full application area in Turkey. There is no legal regulation on the forensic accounting profession in Turkey, but it is observed that the subject is addressed in the academic community and academic studies are conducted in which members of the accounting profession and members of the judiciary are included. However, the idea that there are not enough studies on this subject in Turkey, within the framework of our responsibility as academicians, it is envisaged to conduct a research on determining the level of interest and awareness of stu-dents taking accounting courses on the concept of forensic accounting.
The aim of this study is to provide information about the concept of forensic accounting as well as to determine the level of interest and awareness of students taking accounting courses. The importance of this study reveals that today's students may be tomorrow's accounting professionals with the titles of Certified Public Accountant or Sworn-in Certified Public Accountant. It is thought that this study will contribute to the literature in terms of statistically revealing the change in the level of interest and awareness of students who have taken accounting courses in the concept of forensic accounting according to their gender, age, grade point average and education level.
According to the results of the research, it is seen that as the level of education increases, the level of interest in the concept of forensic accounting also increases. It was concluded that although most of the participants did not have information about the concept of forensic accounting, forensic accounting profession and education, they found the forensic accounting profession useful and thought that forensic accounting course should be taken at undergraduate and associate degree level. Although the level of interest and awareness of the participants in the concept of forensic accounting did not show a significant difference according to gender, it showed a statistically significant difference when evaluated in terms of education level and GPA.
Forensic Accounting Accounting Fraud Forensic Accounting Profession and Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Adli Muhasebe |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Ekim 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |