Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, , 296 - 307, 01.10.2020
https://doi.org/10.24331/ijere.748935

Öz

Kaynakça

  • Akbaşlı, S. & Diş, O. (2019). Öğretmen görüşleri doğrultusunda lider okul yöneticilerinin yeterlilikleri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi, 2,2,s.86-102 Akbaşlı, S. & Kavak, Y. (2008). Ortaöğretim okullarındaki okul aile birliklerinin görevlerini gerçekleştirme düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,19, 1-21. Argon, T. ve Dilekçi, Ü. (2014). Öğretmenlerin okul müdürlerinin yönetim tarzları ve kurumsal itibara yönelik algıları arasındaki ilişki. International PeriodicalFortheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic, 9(2), 161-181. Arslan, H. &Beytekin, F. (2004). İlköğretim okul müdürleri için eğitim liderliği standartlarının araştırılması. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında sunuldu. 6-9 Temmuz. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya Balcı, A. (2007). Etkili okul ve okul geliştirme.Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara. Baltaş, A. (2003). Liderlik yetkinlikleri. Kaynak Dergisi, Sayı: 14, nisan-eylül. Beck, L.,& Murphy, J. (1993). Understandingtheprincipalship: Metaphoricalthemes 1920s-1990s. New York: TeachersCollege Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Pegem A Yayıncılık, On üçüncü Baskı, Ankara. Bush, T. &Glover, D. (2003). School leadership: Conceptsandevidence. Nottingham, NationalCollegefor School Leadership. Cerit, Y. (2008). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavrami ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(147). Duman, T & Karagöz, S. (2016). An evaluation of Turkish teacher education system compared to other models in different countries. International Journal of Educational Research Review 1(1): 1-13. Erçetin, Ş. Ş. (1993). Ast-üst ilişkileri (okul müdürü ve öğretmenlerin birbirlerini etkilemekte kullandıkları güçler).Ankara: Şafak Matbaacılık. Erçetin, Ş. Ş. (1997). İlköğretim okullarında yöneticilerin vizyon geliştirmeye ilişkin tutumları. 21. Yüzyılda Liderlik Sempozyumu. Erdoğan, İ. (2000). Okul yönetimi ve öğretim liderliği, Sistem Yayıncılık, İstanbul. Glasser, W. (1999). Okulda kaliteli eğitim, Çeviri: Ulaş Kaplan. Beyaz Yayınları, Ankara. Goldberg, M. F. (2001). Leadership in education: fivecommonalities. Phi Delta KappanBloomington, Jun, Vol: 82, Issue 10, pg. 757, 5 pgs. Gümüşeli, A. İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 28, 531-548. Hull, J. (2012). Theprincipalperspective: Full report. Retrievedfrom http://www.centerfor publiceducation.org/principal-perspective Kalyoncu, K, (2008). İlköğretim okul müdürlerinin vizyoner liderlik özelliklerine sahip olma yeterlilikleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Karagöz, S. (2018). Sadrettin Celal Antel's ten-year ministry development report: an assessment based on the divisions of educational sciences. Universal Journal of Educational Research, 6(5), 1119-1128, DOI: 10.13189 /ujer. 2018. 060533. Karagöz, S. & Rüzgar, M. (2020). The observations of student teachers in regard to professional qualifications of advisor teachers during teaching practicum. International Journal of Educational Research Review , 5 (2) , 141-150 . DOI: 10.24331/ijere.691323. Law, S. &Glower, D. (2000). Educationalleadershipandlearning. Buckingham: Open Uni. Press. McEwan, E. (2018). Ten traits of highlyeffectiveprincipals(Çev. Necati Cemaloğlu). Ankara: Pegem Akademi. MEB (2000). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Okulları Müdürlüğü Görev Tanımı, Tebliğler Dergisi. Sayı: 2508. Murphy, J. (1998). What’s a headfortomorrow’sprincipals. Principal Magazine, September. 3. OECD (2009). Creatingeffectiveteachingandlearningenvironments: First resultsfrom TALIS. Paris: OESD. Özcan, Y. (2006). “İlköğretim öğretmenlerinin iş tatmini ile yöneticileri için algıladıkları liderlik davranışı arasındaki ilişki düzeyi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Özden,Y. (2005). Eğitimde Yeni Değerler Eğitimde Dönüşüm. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Özden Y. (1998). Eğitimde dönüşüm: Yeni değer ve oluşumlar. Ankara: Pegem Yayınları. Robinson, V. M. J., Lloyd, C. A., &Rowe, K. J. (2008). Theimpact of leadership on studentoutcomes: An analysis of thedifferentialeffects of leadershiptypes. Educational Administration Quarterly, 44(5), 635–674. Şişman, M. (2002). Öğretim Liderliği.Pegem Yayınları, Ankara. Taymaz, H. (2003). Uygulamalı okul yönetimi (6. Baskı). Ankara: Pegem. Turan, S., Yıldırım, N. & Aydoğdu, E. (2012). Okul müdürlerinin kendi görevlerine ilişkin bakış açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2 (3), 63-76. Ünal, M. (2012). Bilgi çağında değişim ve liderlik. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(1), 297-310. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri: Seçkin Yayıncılık, ANKARA.

Investigation of the Leadership Qualifications of School Managers in Educational Administration: The Teachers' Views

Yıl 2020, , 296 - 307, 01.10.2020
https://doi.org/10.24331/ijere.748935

Öz

In this study, it is aimed to determine the efficiencies of school managers in educational administration by getting teacher opinions. The research’s field of study includes totally 40 teachers ( 21 female , 19 male ) who works in Sapanca, Sakarya: 10 pre-school teachers, 10 primary school teachers, 10 secondary school teachers and 10 high school teachers. In the e search, teachers were asked 6 questions to find the proficiencies of school managers in educational administration by gitting teacher opinions. Since the interviews were made in computer environment, they were recorded digitally and then turned into written documents. At the end of there search, the proficiencies of school managers in educational administration according to the teacher opinions were evaluated under 6 titles. It was mostly declared by the teachers that managers should be fair. When evaluated as academically, it was stated that they should support the students and give importance to education more than enough hand also was mostly declared that they should motivate and award the students to improve their academic success. In terms of social activities, it was stated that they should provide all kind of opportunities by thin kind the personal differences of the students. Finally, when evaluated as their attitudes towards teachers, it was indicated that they should be fair, respectful managers who can communicate well.
© IJERE. All rights reserved

Kaynakça

  • Akbaşlı, S. & Diş, O. (2019). Öğretmen görüşleri doğrultusunda lider okul yöneticilerinin yeterlilikleri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi, 2,2,s.86-102 Akbaşlı, S. & Kavak, Y. (2008). Ortaöğretim okullarındaki okul aile birliklerinin görevlerini gerçekleştirme düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,19, 1-21. Argon, T. ve Dilekçi, Ü. (2014). Öğretmenlerin okul müdürlerinin yönetim tarzları ve kurumsal itibara yönelik algıları arasındaki ilişki. International PeriodicalFortheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic, 9(2), 161-181. Arslan, H. &Beytekin, F. (2004). İlköğretim okul müdürleri için eğitim liderliği standartlarının araştırılması. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında sunuldu. 6-9 Temmuz. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya Balcı, A. (2007). Etkili okul ve okul geliştirme.Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara. Baltaş, A. (2003). Liderlik yetkinlikleri. Kaynak Dergisi, Sayı: 14, nisan-eylül. Beck, L.,& Murphy, J. (1993). Understandingtheprincipalship: Metaphoricalthemes 1920s-1990s. New York: TeachersCollege Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Pegem A Yayıncılık, On üçüncü Baskı, Ankara. Bush, T. &Glover, D. (2003). School leadership: Conceptsandevidence. Nottingham, NationalCollegefor School Leadership. Cerit, Y. (2008). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavrami ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(147). Duman, T & Karagöz, S. (2016). An evaluation of Turkish teacher education system compared to other models in different countries. International Journal of Educational Research Review 1(1): 1-13. Erçetin, Ş. Ş. (1993). Ast-üst ilişkileri (okul müdürü ve öğretmenlerin birbirlerini etkilemekte kullandıkları güçler).Ankara: Şafak Matbaacılık. Erçetin, Ş. Ş. (1997). İlköğretim okullarında yöneticilerin vizyon geliştirmeye ilişkin tutumları. 21. Yüzyılda Liderlik Sempozyumu. Erdoğan, İ. (2000). Okul yönetimi ve öğretim liderliği, Sistem Yayıncılık, İstanbul. Glasser, W. (1999). Okulda kaliteli eğitim, Çeviri: Ulaş Kaplan. Beyaz Yayınları, Ankara. Goldberg, M. F. (2001). Leadership in education: fivecommonalities. Phi Delta KappanBloomington, Jun, Vol: 82, Issue 10, pg. 757, 5 pgs. Gümüşeli, A. İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 28, 531-548. Hull, J. (2012). Theprincipalperspective: Full report. Retrievedfrom http://www.centerfor publiceducation.org/principal-perspective Kalyoncu, K, (2008). İlköğretim okul müdürlerinin vizyoner liderlik özelliklerine sahip olma yeterlilikleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Karagöz, S. (2018). Sadrettin Celal Antel's ten-year ministry development report: an assessment based on the divisions of educational sciences. Universal Journal of Educational Research, 6(5), 1119-1128, DOI: 10.13189 /ujer. 2018. 060533. Karagöz, S. & Rüzgar, M. (2020). The observations of student teachers in regard to professional qualifications of advisor teachers during teaching practicum. International Journal of Educational Research Review , 5 (2) , 141-150 . DOI: 10.24331/ijere.691323. Law, S. &Glower, D. (2000). Educationalleadershipandlearning. Buckingham: Open Uni. Press. McEwan, E. (2018). Ten traits of highlyeffectiveprincipals(Çev. Necati Cemaloğlu). Ankara: Pegem Akademi. MEB (2000). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Okulları Müdürlüğü Görev Tanımı, Tebliğler Dergisi. Sayı: 2508. Murphy, J. (1998). What’s a headfortomorrow’sprincipals. Principal Magazine, September. 3. OECD (2009). Creatingeffectiveteachingandlearningenvironments: First resultsfrom TALIS. Paris: OESD. Özcan, Y. (2006). “İlköğretim öğretmenlerinin iş tatmini ile yöneticileri için algıladıkları liderlik davranışı arasındaki ilişki düzeyi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Özden,Y. (2005). Eğitimde Yeni Değerler Eğitimde Dönüşüm. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Özden Y. (1998). Eğitimde dönüşüm: Yeni değer ve oluşumlar. Ankara: Pegem Yayınları. Robinson, V. M. J., Lloyd, C. A., &Rowe, K. J. (2008). Theimpact of leadership on studentoutcomes: An analysis of thedifferentialeffects of leadershiptypes. Educational Administration Quarterly, 44(5), 635–674. Şişman, M. (2002). Öğretim Liderliği.Pegem Yayınları, Ankara. Taymaz, H. (2003). Uygulamalı okul yönetimi (6. Baskı). Ankara: Pegem. Turan, S., Yıldırım, N. & Aydoğdu, E. (2012). Okul müdürlerinin kendi görevlerine ilişkin bakış açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2 (3), 63-76. Ünal, M. (2012). Bilgi çağında değişim ve liderlik. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(1), 297-310. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri: Seçkin Yayıncılık, ANKARA.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Salih Sarışık

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Sarışık, S. (2020). Investigation of the Leadership Qualifications of School Managers in Educational Administration: The Teachers’ Views. International Journal of Educational Research Review, 5(4), 296-307. https://doi.org/10.24331/ijere.748935
AMA Sarışık S. Investigation of the Leadership Qualifications of School Managers in Educational Administration: The Teachers’ Views. IJERE. Ekim 2020;5(4):296-307. doi:10.24331/ijere.748935
Chicago Sarışık, Salih. “Investigation of the Leadership Qualifications of School Managers in Educational Administration: The Teachers’ Views”. International Journal of Educational Research Review 5, sy. 4 (Ekim 2020): 296-307. https://doi.org/10.24331/ijere.748935.
EndNote Sarışık S (01 Ekim 2020) Investigation of the Leadership Qualifications of School Managers in Educational Administration: The Teachers’ Views. International Journal of Educational Research Review 5 4 296–307.
IEEE S. Sarışık, “Investigation of the Leadership Qualifications of School Managers in Educational Administration: The Teachers’ Views”, IJERE, c. 5, sy. 4, ss. 296–307, 2020, doi: 10.24331/ijere.748935.
ISNAD Sarışık, Salih. “Investigation of the Leadership Qualifications of School Managers in Educational Administration: The Teachers’ Views”. International Journal of Educational Research Review 5/4 (Ekim 2020), 296-307. https://doi.org/10.24331/ijere.748935.
JAMA Sarışık S. Investigation of the Leadership Qualifications of School Managers in Educational Administration: The Teachers’ Views. IJERE. 2020;5:296–307.
MLA Sarışık, Salih. “Investigation of the Leadership Qualifications of School Managers in Educational Administration: The Teachers’ Views”. International Journal of Educational Research Review, c. 5, sy. 4, 2020, ss. 296-07, doi:10.24331/ijere.748935.
Vancouver Sarışık S. Investigation of the Leadership Qualifications of School Managers in Educational Administration: The Teachers’ Views. IJERE. 2020;5(4):296-307.

International Journal of Educational Research Review (ISSN:2458-9322)
International Journal of Educational Research Review publishes scholarly articles that are of general significance to the education research community and that come from a wide range of areas. The International Journal of Educational Research Review aims to provide a forum for scholarly understanding of the field of education. Articles focus upon concepts, research, review and practices that emphasizes the intersections between education research and other fields, raises new questions, and develops innovative approaches to our understandings of pressing issues.
The range of topics covered in the International Journal of Educational Research Review include; read full aims and scope; https://www.ijere.com/page/journal-scopes
Peer Review Policy: All articles in this journal will undergo initial editor screening, rigorous double-anonymous peer review, and review by the editorial board.
Double-blind peer review
International Journal of Educational Research Review follows a double-blind reviewing procedure. This means that the author will remain anonymous to the reviewers throughout peer review. It is the responsibility of the author to anonymize the manuscript and any associated materials. read full Peer Review Policy; https://www.ijere.com/page/peer-review-policy
Ownership and management
IJERE journal is hosted by Dergipark/Tubitak. IJERE Journal is published with the support of Sakarya University Faculty of Education/TURKEY.
Governing body
Editor in Chief
Dr. Serhat Arslan, Gazi University, serhatarslan@gazi.edu.tr ,  Turkey
read full Governing body /Ownership and management/ Editorial board member ; https://www.ijere.com/page/editorial-board
Copyright and licensing
Copyright Statement
Copyright violation is an important, and possibly related, ethical issue. Authors should check their manuscripts for possible breaches of copyright law (e.g., where permissions are needed for quotations, artwork or tables taken from other publications or from other freely available sources on the Internet) and secure the necessary permissions before submission to International Journal of Educational Research Review.
read full Copyright and licensing; https://www.ijere.com/page/copyright-and-licensing-open-access-statement