The present study examined the vocabulary learning strategy preferences and vocabulary size of pre-service English teachers at a state university in Turkey. It also investigated the relationship between their strategy use and vocabulary size. To this end, 304 pre-service teachers constituted the working group of the research. In this study, a quantitative research design was employed. For data collection, an adapted version of the Vocabulary Learning Strategy Inventory and Vocabulary Levels Test were used. The most frequently used vocabulary learning strategy sub-group was found to be determination and the lowest vocabulary learning strategy sub-group was cognitive. Besides, the most significant relationship was seen between the vocabulary size and cognitive strategies. Finally, multiple comparison tests revealed a significant statistical difference between the first and fourth graders’ vocabulary size.
Bu çalışma Türkiye’de bir devlet üniversitesindeki hizmet öncesi İngilizce öğretmenlerinin kelime öğrenme strateji tercihlerini ve kelime boyutlarını incelemiştir. Çalışma aynı zamanda strateji kullanımı ve kelime boyutu arasındaki ilişkiyi de araştırmıştır. Bu amaçla, 304 hizmet öncesi İngilizce öğretmeni araştırmanın çalışma grubunu teşkil etmiştir. Çalışmada nicel araştırma tasarımı kullanılmıştır. Verileri toplamada uyarlanmış Kelime Öğrenme Strateji Envanteri ve Kelime Seviye Testleri kullanılmıştır. Envanterin kelime öğrenme strateji alt grubu olarak belirleme stratejilerinin en sık kullanılan ve bilişsel strateji grubunun da en az sıklıkla kullanılan strateji grubu olduğu saptanmıştır. Ayrıca, kelime öğrenme stratejileri ile kelime boyutu arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Son olarak, çoklu karşılaştırma testleri birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin kelime boyutları arasında anlamlı istatistiksel farklılıklar ortaya çıkarmıştır
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 3 |