Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çizgi filmlerin ilkokul öğrencilerinin duyuşsal özelliklerine etkisine yönelik bir karma yöntem çalışması

Yıl 2021, , 217 - 229, 24.08.2021
https://doi.org/10.47806/ijesacademic.984756

Öz

Çizgi film izlemek, çocukların duyuşsal gelişimleri üzerinde büyük etkiye sahip olan olağan çocuk aktivitelerinden biridir. Bu araştırmada genel olarak çizgi filmlerin ilkokul öğrencilerinin duyuşsal özellikleri üzerindeki etkilerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemi nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntemdir. Çalışmada nicel verilerin toplanıp analiz edildikten sonra nitel verilerin toplandığı açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır Araştırmanın nicel verileri Mersin ilinin Tarsus ilçesinde öğrenim gören 126 ilkokul öğrencisinden elde edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri ise 12 öğrenci ile görüşme yapılarak elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre çizgi filmlerin ilkokul öğrencilerinin duyuşsal özellikleri üzerinde oldukça yüksek bir etkisi vardır. Bu etkinin düzeyi kız öğrencilerde erkek öğrencilere göre daha fazladır. Ancak çizgi filmlerin ilkokul öğrencilerinin duyuşsal özellikleri üzerindeki etkisini sınıf düzeyleri değiştirmemektedir. Yapılan görüşmelerde çocukların çizgi filmlere yönelik olumlu duygular geliştirdikleri sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Alimova, A. (2012). Fabulous metaphor in the work of child psihologist. Social Behavior and Personality. 176
  • Arslan, A. (2004). Bir sosyolojik olgu olarak televizyon. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Asenin, S. V. (1986). Mir multfilma: idei i obrazy multiplikatcionnogo kino sotcstran [The world of cartoon: ideas and images of animated cartoons of socialist countries]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
  • Cengiz, Ö., Küsmüş, G. İ., & Ramazan, O. (2020). TRT çocuk kanalında yayınlanan çizgi filmlerin gelişim alanlarına göre değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 271-287.
  • Cesur, S. & Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların televizyon programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6,107-108.
  • Christopoulou, M. (2017). 'Humorous financial crisis cartoons': A visual essay of an elementary school art project. International Journal of Education Through Art. 13 (1). 123-130.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (2. Baskı). Ankara: Anı.
  • Çakıral, M. (2016). Televizyon kıskacında çocuk ve subliminal mesajlar. İstanbul: Ferfir Yayınları.
  • Çamlıbel İrkin, A. (2012). Çocukların gelişim süreci ve televizyonun etkileri, Uzmanlık tezi, Radyo Televizyon Üst Kurulu, Ankara.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı.
  • Greene, J. C., Kreider, H., & Mayer, E. (2005). Combining qualitative and quantitative methods in social inquiry. Research methods in the social sciences, 1, 275-282.
  • İnanlı, M.S. (2009). Televizyondaki çocuk programlarının 5-6 yaş çocukları için sözel şiddet ve antisosyal sözcükler içerme durumunun incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Johnson B. ve Christensen L. (2014). Eğitim araştırmaları (4. Basım) (S.B. Demir. Çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
  • Kalaycı, Ş. (2016). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, (7. baskı), Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara.
  • Krivulya, N. G. (2006). Animation as a cultural phenomenon/ Animation and multimedia between the traditions and innovaitons: proceedings of the V. International research conference p. 230.
  • Piaw, C.Y. (2014). The effects of humor cartoons in a series of bestselling academic books. Humor - International Journal of Humor Research. 27 (3). 499 - 520.
  • Rajawat, D. (2017). Role of a Teacher in developing socio-emotional skills of Preschoolers. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME) 7(1). 1-6.
  • Raosft (2021). Sample size calculator. 23.08. 2021 tarihinde http://www.raosoft.com/samplesize.html adresinden alınmıştır.
  • Saracho, O.N. & Spodek, B. (2008). A future research agenda for early childhood science and technology. O. N. Saracho & B. Spodek (Ed.) Contemporary perspectives on science and technology in early childhood education. In (p. 167-181). Charlotte, N.C: Information Age Publishing Inc.
  • Singer, D. G., & Singer, J. L. (1998). Developing critical viewing skills and media literacy in children. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 557(1), 164-179.
  • Tebar, MG, Ruiz-Gallardo, JR (2015). Influence of Concept Cartoons in the academic performance and motivation of Primary School students: The Planet Earth. A Study Case in Albacete (South-eastern Spain). Revista Eureka Sobre Ensenanza Y Divulgacion De Las Ciencias. 12 (3). 419 - 440
  • Tunalı, S. B., Gözü, Ö. & Özen, G. (2004). Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanılması “Karma araştırma yöntemi”. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimler Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergi, 24(2), 106-112.
  • Uysal, İ., & Sarıça, S. (2018). Çizgi Filmlerin İlkokul Öğrencilerinin Duyuşsal Özelliklerine Etkisine Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. İlkogretim Online, 17(3).
  • Yağlı, A. (2013). Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: Caillou ve Pepee örneği. Electronic Turkish Studies, 8(10).707-719.
  • Yaşar Ekici, F. (2015). Çizgi filmlerin çocuklar üzerindeki etkilerine ilişkin çok boyutlu bir değerlendirme. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (5), 70-84.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.

A mixed method study on the effect of cartoons on the affective characteristics of primary school students

Yıl 2021, , 217 - 229, 24.08.2021
https://doi.org/10.47806/ijesacademic.984756

Öz

Watching cartoons is one of the usual children's activities that have a great impact on children's affective development. In this study, it was aimed to reveal the effects of cartoons on the affective characteristics of primary school students in general. The method of the research is a mixed method research design in which quantitative and qualitative research methods are used together. In the study, after the quantitative data were collected and analyzed, the explanatory sequential design in which the qualitative data were collected was used. The quantitative data of the study were obtained from 126 primary school students studying in Tarsus, Mersin. The qualitative data of the study were obtained by interviewing 12 students. According to the results of the research, cartoons have a very high effect on the affective characteristics of primary school students. The level of this effect is higher in female students than in male students. However, the effect of cartoons on the affective characteristics of primary school students is not changed according to their grades. In the interviews, it was concluded that the children developed positive feelings towards cartoons.

Kaynakça

  • Alimova, A. (2012). Fabulous metaphor in the work of child psihologist. Social Behavior and Personality. 176
  • Arslan, A. (2004). Bir sosyolojik olgu olarak televizyon. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Asenin, S. V. (1986). Mir multfilma: idei i obrazy multiplikatcionnogo kino sotcstran [The world of cartoon: ideas and images of animated cartoons of socialist countries]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
  • Cengiz, Ö., Küsmüş, G. İ., & Ramazan, O. (2020). TRT çocuk kanalında yayınlanan çizgi filmlerin gelişim alanlarına göre değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 271-287.
  • Cesur, S. & Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların televizyon programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6,107-108.
  • Christopoulou, M. (2017). 'Humorous financial crisis cartoons': A visual essay of an elementary school art project. International Journal of Education Through Art. 13 (1). 123-130.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (2. Baskı). Ankara: Anı.
  • Çakıral, M. (2016). Televizyon kıskacında çocuk ve subliminal mesajlar. İstanbul: Ferfir Yayınları.
  • Çamlıbel İrkin, A. (2012). Çocukların gelişim süreci ve televizyonun etkileri, Uzmanlık tezi, Radyo Televizyon Üst Kurulu, Ankara.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı.
  • Greene, J. C., Kreider, H., & Mayer, E. (2005). Combining qualitative and quantitative methods in social inquiry. Research methods in the social sciences, 1, 275-282.
  • İnanlı, M.S. (2009). Televizyondaki çocuk programlarının 5-6 yaş çocukları için sözel şiddet ve antisosyal sözcükler içerme durumunun incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Johnson B. ve Christensen L. (2014). Eğitim araştırmaları (4. Basım) (S.B. Demir. Çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
  • Kalaycı, Ş. (2016). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, (7. baskı), Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara.
  • Krivulya, N. G. (2006). Animation as a cultural phenomenon/ Animation and multimedia between the traditions and innovaitons: proceedings of the V. International research conference p. 230.
  • Piaw, C.Y. (2014). The effects of humor cartoons in a series of bestselling academic books. Humor - International Journal of Humor Research. 27 (3). 499 - 520.
  • Rajawat, D. (2017). Role of a Teacher in developing socio-emotional skills of Preschoolers. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME) 7(1). 1-6.
  • Raosft (2021). Sample size calculator. 23.08. 2021 tarihinde http://www.raosoft.com/samplesize.html adresinden alınmıştır.
  • Saracho, O.N. & Spodek, B. (2008). A future research agenda for early childhood science and technology. O. N. Saracho & B. Spodek (Ed.) Contemporary perspectives on science and technology in early childhood education. In (p. 167-181). Charlotte, N.C: Information Age Publishing Inc.
  • Singer, D. G., & Singer, J. L. (1998). Developing critical viewing skills and media literacy in children. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 557(1), 164-179.
  • Tebar, MG, Ruiz-Gallardo, JR (2015). Influence of Concept Cartoons in the academic performance and motivation of Primary School students: The Planet Earth. A Study Case in Albacete (South-eastern Spain). Revista Eureka Sobre Ensenanza Y Divulgacion De Las Ciencias. 12 (3). 419 - 440
  • Tunalı, S. B., Gözü, Ö. & Özen, G. (2004). Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanılması “Karma araştırma yöntemi”. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimler Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergi, 24(2), 106-112.
  • Uysal, İ., & Sarıça, S. (2018). Çizgi Filmlerin İlkokul Öğrencilerinin Duyuşsal Özelliklerine Etkisine Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. İlkogretim Online, 17(3).
  • Yağlı, A. (2013). Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: Caillou ve Pepee örneği. Electronic Turkish Studies, 8(10).707-719.
  • Yaşar Ekici, F. (2015). Çizgi filmlerin çocuklar üzerindeki etkilerine ilişkin çok boyutlu bir değerlendirme. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (5), 70-84.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Selma Baş Dönergüneş 0000-0001-6247-4680

Yayımlanma Tarihi 24 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 19 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Baş Dönergüneş, S. (2021). Çizgi filmlerin ilkokul öğrencilerinin duyuşsal özelliklerine etkisine yönelik bir karma yöntem çalışması. International Journal of Educational Spectrum, 3(2), 217-229. https://doi.org/10.47806/ijesacademic.984756

ISSN: 2667-5870