Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Development of Attitude Scale Towards the Use of Technology in Primary School Science Course

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 299 - 312, 30.08.2023
https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1319302

Öz

The aim of this research is to determine the attitudes of 3rd and 4th grade students towards the use of technology in science lessons during the 3rd and 4th centuries. The study utilised a quantitative research method employing a survey design. An attitude scale comprising 30 items was developed using a 3-point Likert scale, including options such as "yes," "no," and "sometimes," suitable for primary school students. After the preliminary application and expert opinions, the items of the scale were revised, resulting in a reduced scale consisting of 23 items. The 23-item scale was administered to a sample of 269 students randomly selected from 3rd and 4th grade students attending Konya Central Primary Schools. Following the analysis of the collected data, the scale was further reduced to 10 items. The Kaiser-Meyer-Olkin value, which assesses the applicability of the scale to factor analysis for determining construct validity, was found to be 0.95. The scale items exhibited factor loads ranging from 0.72 to 0.90, indicating a unidimensional structure that accounted for 67% of the total variance. To evaluate the reliability of the scale, the internal consistency coefficient (Cronbach's alpha) was computed and yielded a value of =0.944, indicating high reliability. Consequently, a valid and reliable attitude scale was successfully developed to assess the attitudes of 4th grade students in primary schools towards the use of technology in science lessons, contributing to the existing literature in this field.

Kaynakça

  • Akpınar, E., Aktamış, H., & Ergin, Ö. (2005). Fen bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 4, 12.
  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: istanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 2, 1303–6521.
  • Bal, H. (2015). Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü Fen Eğitiminde Teknoloji Kullanımı Değerlendirme Raporu, Ankara.
  • Biçer, Serav. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Bilgin, Sultan, & Arıkan, N. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının argümantasyon yöntemiyle fen ve teknoloji dersini işlenmesine yönelik tutum ölçeği geliştirme, International Computer and Instructional Technologies Symposium, 2019, online
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Child, D. (2006). The essentials of factor analysis. Third Ed. Continuum, London.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Multivariate statistics for the social sciences: SPSS and LISREL applications. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağ, İ. (2002). Kontrol odağı ölçeği (KOÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 17, 77-90.
  • Demirci, Bayram. (1993). Çağdaş fen bilimleri eğitimi ve eğitimcileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 155–160.
  • Demirci, C. (2003). Fen bilgisi öğretiminde etkin öğrenme yaklaşımının erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitim sözlüğü. Ankara: Pegem Akademi, Ankara.
  • DeVellis, R. F. (2014). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar. (Çev. Ed. T. Totan). Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara
  • Doğan, Y., & Yılmaz, M. (2012). Fen ve teknoloji dersinde öğretim teknolojilerinin kullanımı ve ilgili faktörlerin incelenmesi. Adıyaman University Journal Of Science, 2(2), 107-121.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education, New York: McGraw-hill.
  • Frantom, C. G., Green, K. E., & Hoffman, E. R. (2002). Measure development: the children’s attitudes toward technology scale (cats). Journal Of Educational Computing Research, 26(3), 249–263. https://doi.org/10.2190/dwaf-8leq-74tn-bl37
  • Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. (2000). Experimental research. Educational Research: Competencies for analysis and application, 367-429.
  • Genç, M. (2001). İlköğretim Okullarının ikinci kademesindeki öğrencilerin fen bilgisi dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Celal Bayar Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Günay Balım, A., Sucuoğlu, H., & Aydın, G. (2009). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi 1. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 25.
  • Harman, G., & Alat, K. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersinde model kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 30. https://doi.org/10.17556/jef.18249
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Hooper, D., Coughlan, J. & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6 (1), 53 –60.
  • İbrahim Akyürek, M. (2020). Uzaktan eğitim: bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.46423/izujed.709983
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS AMOS meta uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (2. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. psychometrika, 39(1), 31-36. https://doi.org/10.1007/bf02291575
  • Keçeci, Gonca, & Zengin, Fikriye. (2015). Ortaokul öğrencilerine yönelik fen ve teknoloji tutum ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Turkish Journal Of Educational Studies, 2(2), 143–168.
  • Kenar, İsmail, & Balcı, Melek. (2012). Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme: ilköğretim 4 ve 5. sınıf örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Sayı, 34, 201–210.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: Guilford. Koballa, T. R. (1988). Attitude and related concepts in science education. Science Education, 72(115–126). https://doi.org/10.1002/sce.3730720202
  • Meb. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, Ankara.
  • Morgan, C. T., Karakaş, Sirel., & Eski, R. (2010). Psikolojiye Giriş. Eğitim Kitabevi Yayınları, Konya.
  • Nuholu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeği geliştirilmesi. Elementary Education Online, 7(3), 627–639.
  • Oğuz, M. (2002). İlköğretim fen bilgisi dersinde yaratıcı problem çözme yönteminin başarıya ve tutuma etkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ozcan, H., & Koca, E. (2020). Development of the attitude towards science scale: a validity and reliability study. Eurasian Journal Of Educational Research, 2020(85), 109–134. https://doi.org/10.14689/ejer.2020.85.6
  • Öztürk, T. (2006). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik yeterliliklerinin değerlendirilmesi (Balıkesir örneği). Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pallant, J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw-hill education (UK). https://doi.org/10.4324/9781003117452
  • Pekdağ, B. (2005). Fen eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojileri. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 86-94.
  • Sarıtaş, E., & Süral, S. (2008). Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 201–213. https://doi.org/10.12780/uusbd25
  • Somyürek, S. (2014). Öğretim sürecinde z kuşağının dikkatini çekme: artırılmış gerçeklik. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 63-80. https://doi.org/10.17943/etku.88319
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74
  • Şimşek, İrfan, & Tuncer, Can. (2021). Eğitim Teknolojileri Okumaları, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2019). Fen bilimleri dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme; geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(12), 20–35. https://doi.org/10.29129/inujgse.542568
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Beşinci Baskı. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington, DC, 10694(000), 3. https://doi.org/10.1037/10694-000
  • Unesco. (2022). Innovative Use Of Technology İn Education, France, Paris.
  • Yaşar, Şefik, & Anagün, Şengül. (2008). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 223–236.
  • Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 4(1), 17-25.
  • Yavuz, S., & Coskun, A. E. (2008). Attitudes and perceptions of elementary teaching through the use of technology in education. Hacettepe Unıversıty Journal Of Educatıon, (34), 276-286.
Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 299 - 312, 30.08.2023
https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1319302

Öz

Kaynakça

  • Akpınar, E., Aktamış, H., & Ergin, Ö. (2005). Fen bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 4, 12.
  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: istanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 2, 1303–6521.
  • Bal, H. (2015). Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü Fen Eğitiminde Teknoloji Kullanımı Değerlendirme Raporu, Ankara.
  • Biçer, Serav. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Bilgin, Sultan, & Arıkan, N. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının argümantasyon yöntemiyle fen ve teknoloji dersini işlenmesine yönelik tutum ölçeği geliştirme, International Computer and Instructional Technologies Symposium, 2019, online
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Child, D. (2006). The essentials of factor analysis. Third Ed. Continuum, London.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Multivariate statistics for the social sciences: SPSS and LISREL applications. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağ, İ. (2002). Kontrol odağı ölçeği (KOÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 17, 77-90.
  • Demirci, Bayram. (1993). Çağdaş fen bilimleri eğitimi ve eğitimcileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 155–160.
  • Demirci, C. (2003). Fen bilgisi öğretiminde etkin öğrenme yaklaşımının erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitim sözlüğü. Ankara: Pegem Akademi, Ankara.
  • DeVellis, R. F. (2014). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar. (Çev. Ed. T. Totan). Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara
  • Doğan, Y., & Yılmaz, M. (2012). Fen ve teknoloji dersinde öğretim teknolojilerinin kullanımı ve ilgili faktörlerin incelenmesi. Adıyaman University Journal Of Science, 2(2), 107-121.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education, New York: McGraw-hill.
  • Frantom, C. G., Green, K. E., & Hoffman, E. R. (2002). Measure development: the children’s attitudes toward technology scale (cats). Journal Of Educational Computing Research, 26(3), 249–263. https://doi.org/10.2190/dwaf-8leq-74tn-bl37
  • Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. (2000). Experimental research. Educational Research: Competencies for analysis and application, 367-429.
  • Genç, M. (2001). İlköğretim Okullarının ikinci kademesindeki öğrencilerin fen bilgisi dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Celal Bayar Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Günay Balım, A., Sucuoğlu, H., & Aydın, G. (2009). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi 1. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 25.
  • Harman, G., & Alat, K. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersinde model kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 30. https://doi.org/10.17556/jef.18249
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Hooper, D., Coughlan, J. & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6 (1), 53 –60.
  • İbrahim Akyürek, M. (2020). Uzaktan eğitim: bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.46423/izujed.709983
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS AMOS meta uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (2. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. psychometrika, 39(1), 31-36. https://doi.org/10.1007/bf02291575
  • Keçeci, Gonca, & Zengin, Fikriye. (2015). Ortaokul öğrencilerine yönelik fen ve teknoloji tutum ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Turkish Journal Of Educational Studies, 2(2), 143–168.
  • Kenar, İsmail, & Balcı, Melek. (2012). Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme: ilköğretim 4 ve 5. sınıf örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Sayı, 34, 201–210.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: Guilford. Koballa, T. R. (1988). Attitude and related concepts in science education. Science Education, 72(115–126). https://doi.org/10.1002/sce.3730720202
  • Meb. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, Ankara.
  • Morgan, C. T., Karakaş, Sirel., & Eski, R. (2010). Psikolojiye Giriş. Eğitim Kitabevi Yayınları, Konya.
  • Nuholu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeği geliştirilmesi. Elementary Education Online, 7(3), 627–639.
  • Oğuz, M. (2002). İlköğretim fen bilgisi dersinde yaratıcı problem çözme yönteminin başarıya ve tutuma etkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ozcan, H., & Koca, E. (2020). Development of the attitude towards science scale: a validity and reliability study. Eurasian Journal Of Educational Research, 2020(85), 109–134. https://doi.org/10.14689/ejer.2020.85.6
  • Öztürk, T. (2006). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik yeterliliklerinin değerlendirilmesi (Balıkesir örneği). Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pallant, J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw-hill education (UK). https://doi.org/10.4324/9781003117452
  • Pekdağ, B. (2005). Fen eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojileri. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 86-94.
  • Sarıtaş, E., & Süral, S. (2008). Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 201–213. https://doi.org/10.12780/uusbd25
  • Somyürek, S. (2014). Öğretim sürecinde z kuşağının dikkatini çekme: artırılmış gerçeklik. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 63-80. https://doi.org/10.17943/etku.88319
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74
  • Şimşek, İrfan, & Tuncer, Can. (2021). Eğitim Teknolojileri Okumaları, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2019). Fen bilimleri dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme; geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(12), 20–35. https://doi.org/10.29129/inujgse.542568
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Beşinci Baskı. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington, DC, 10694(000), 3. https://doi.org/10.1037/10694-000
  • Unesco. (2022). Innovative Use Of Technology İn Education, France, Paris.
  • Yaşar, Şefik, & Anagün, Şengül. (2008). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 223–236.
  • Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 4(1), 17-25.
  • Yavuz, S., & Coskun, A. E. (2008). Attitudes and perceptions of elementary teaching through the use of technology in education. Hacettepe Unıversıty Journal Of Educatıon, (34), 276-286.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ferhat Karakuş 0000-0001-5327-8346

Erken Görünüm Tarihi 30 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 23 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karakuş, F. (2023). Development of Attitude Scale Towards the Use of Technology in Primary School Science Course. International Journal of Educational Spectrum, 5(2), 299-312. https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1319302

ISSN: 2667-5870