Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Prospective Mathematics Teachers' Awareness about the Development of Professional Knowledges': Teaching Practicum Sample

Yıl 2020, , 39 - 56, 26.06.2020
https://doi.org/10.17278/ijesim.722340

Öz

The aim of this study was to examine the awareness of elementary prospective mathematics teachers’ about the development of their professional knowledge within the scope of through teaching practicum. On this basis, we followed case study research design based on qualitative research paradigm. The participants were eight senior elementary prospective mathematics teachers studying at a state university in Turkey. In the data collection process, within the scope of the teaching practicum, self-evaluation form and observations were used. Observations were used to confirm the prospective teachers' statements about self-evaluation. The data obtained were analysed via descriptive analysis technique. The findings of the study were coded in line with the items in the self-evaluation form and were delineated in detail by including direct quotations from the statements made by prospective teachers. The findings suggest that obtained from the study, it was concluded that mostly prospective teachers were aware of their professional development within the scope of teaching practice course, but they were unawareness that these developments were insufficient

Kaynakça

  • Akpınar, M., Çolak, K., & Yiğit, E. Ö. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yeterliklerine yönelik uygulama öğretmenlerinin görüşleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 41-67. http://dspace.marmara.edu.tr/xmlui/handle/11424/767?show=full ‘den edinilmiştir.
  • Allsopp, D. H., DeMarie, D., Alvarez-McHatton, P., & Doone, E. (2006). Bridging the gap between theory and practice: Connecting courses with field experiences. Teacher Education Quarterly, 33(1), 19-35. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/23478732.
  • Aslan, M. & Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 33(1): 144-162. doi: 10.16986/HUJE.2017030313.
  • Baştürk, S. (2009). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim online, 8(2), 439-456. http://ilkogretim-online.org.tr ‘den edinilmiştir.
  • Beck, C. & Kosnik, C. (2002). Components of a good practicum placement: student teacher perceptions. Teacher Education Quarterly, 29(2), 81-98. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/23478294?seq=1#metadata_info_tab_contents
  • Brook, M. (2012). Enhancing pre-service teacher training: the construction and application of a model for developing teacher reflective practice online. Open Journal of Modern Linguistics, 2(4), 180-188. Retrieved from http://dx.doi.org/10.4236/ojml.2012.24023
  • Çelik, Ö., Yorulmaz, A., & Çokçalışkan, H. (2019). Öğretmen genel yeterlikleri açısından sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının kendilerini değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel Sayı), 203-215. doi: 10.17494/ogusbd.548342
  • Dilci, T. & Yıldız, H. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerine ilişkin inançları. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 245-265. https://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423881428.pdf ‘den edinilmiştir.
  • Esen Aygün, H. & Şahin Taşkın, Ç. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması kapsamında bilişsel esnekliğe ilişkin görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(4), 1475-1499. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.4s.8m
  • Gökçe, E. & Demirhan, C. (2005). (Doreen Shantz’dan Çeviri). Öğretmen eğitiminde yenilikçi bir yaklaşım mı yoksa geleneksel bir anlayış mı? Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(2), 187-195. https://www.researchgate.net/publication/27566595_Ogretmen_Egitiminde_Yenilikci_Bir_Yaklasim_mi_Yoksa_Geleneksel_Bir_Anlayis_mi ‘den edinilmiştir.
  • Gündüz, H. B. (2012). Bir meslek olarak öğretmenlik. Karslı, M.D. (Eds). Eğitim bilimine giriş, Pegem Akademi, Ankara, 217-240.
  • Kahyaoğlu, M. & Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/819222 ‘den edinilmiştir.
  • Karadüz, A., Eser, Y., Şahin, C., & İlbay, A. B. (2009). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin görüşlerine göre öğretmenlik uygulaması dersinin etkililik düzeyi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 442-455. http://www.acarindex.com/mustafa-kemal-universitesi-sosyal-bilimler-enstitusu-dergisi/egitim-fakultesi-son-sinif-ogrencilerinin-goruslerine-gore-ogretmenlik-uygulamasi-dersinin-etkililik-duzeyi-20859#.XoTt9CMudPY ‘den edinilmiştir.
  • Kohlbacher, F. (2006). The use of qualitative content analysis in case study research. Forum: Qualitative Social Research, 7(1), 21. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/228370291
  • Merriam, S. B. (2015). Dikkatli bir gözlemci olmak. S. Turan (Çev. Ed.). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber içinde (111-131 ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi, 2009)
  • Moyer, P. S. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics.  Educational Studies in Mathematics, 47(2), 175-197. Retrieved from https://digitalcommons.usu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1054&context=teal_facpub
  • Özer, B. & Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39-55. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423909547.pdf ‘den edinilmiştir.
  • Özkılıç, R., Bilgin, A., & Kartal, H. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim online, 7(3), 726-737. http://ilkogretim-online.org.tr ‘den edinilmiştir.
  • Paker, T.(2008). Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 132-139. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/114690 ‘den edinilmiştir.
  • Poulou, M. (2007) Student-teachers' concerns about teaching practice. European Journal of Teacher Education, 30(1), 91-110. doi. 10.1080/02619760600944993
  • Seferoğlu, S. S. (2004a). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~%20sadi/yayin/Seferoglu_Ogretmen_Yeterlikleri_BAAE_2004-58.pdf ‘den edinilmiştir.
  • Seferoğlu, S. S. (2004b). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 131-140. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/Seferoglu_EFDergi-2004_Ogret_Aday_Yeterlik.pdf ‘den edinilmiştir.
  • Sürücü, A., Ünal, A., & Yıldırım, A. (2019). Kurum deneyimi dersi kapsamında günlük yazmanın rehber öğretmen (psikolojik danışman) adaylarının mesleki gelişimine katkısının incelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(53), 373-409. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/745806’den edinilmiştir.
  • Şişman, M.(2014). Eğitim bilimine giriş(13. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tang, S. Y. F. (2003). Challenge and support: the dynamics of student-teachers’ Professional learning in the field experience. Teaching and Teacher Education, 19(5), 483–498. doi:10.1016/S0742-051X(03)00047-7
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (2014). Case study research: Design and methods. London: Sage.

Matematik Öğretmeni Adaylarının Mesleki Bilgilerinin Gelişimleri ile İlgili Farkındalıklarının İncelenmesi: Öğretmenlik Uygulaması Örneği

Yıl 2020, , 39 - 56, 26.06.2020
https://doi.org/10.17278/ijesim.722340

Öz

Bu çalışmada, ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının mesleki bilgilerinin gelişimleri ile ilgili farkındalıklarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını, Türkiye’de bir devlet üniversitesinin İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümünün dördüncü sınıfında öğrenim gören sekiz öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında gözlem ve öz-değerlendirme formu ile toplanmıştır. Gözlemler, öğretmen adaylarının öz-değerlendirme ile ilgili açıklamalarını teyit etmek amacıyla kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, öz-değerlendirme formundaki maddeler doğrultusunda kodlanmış ve öğretmen adaylarının yaptıkları açıklamalardan doğrudan alıntılara yer verilerek ayrıntılı bir şekilde tasvir edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular ışığında, öğretmen adaylarının, öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında mesleki gelişimlerinin çoğunlukla farkında oldukları ancak bu gelişimlerinin yeterli düzeyde olmadığının farkında olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akpınar, M., Çolak, K., & Yiğit, E. Ö. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yeterliklerine yönelik uygulama öğretmenlerinin görüşleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 41-67. http://dspace.marmara.edu.tr/xmlui/handle/11424/767?show=full ‘den edinilmiştir.
  • Allsopp, D. H., DeMarie, D., Alvarez-McHatton, P., & Doone, E. (2006). Bridging the gap between theory and practice: Connecting courses with field experiences. Teacher Education Quarterly, 33(1), 19-35. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/23478732.
  • Aslan, M. & Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 33(1): 144-162. doi: 10.16986/HUJE.2017030313.
  • Baştürk, S. (2009). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim online, 8(2), 439-456. http://ilkogretim-online.org.tr ‘den edinilmiştir.
  • Beck, C. & Kosnik, C. (2002). Components of a good practicum placement: student teacher perceptions. Teacher Education Quarterly, 29(2), 81-98. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/23478294?seq=1#metadata_info_tab_contents
  • Brook, M. (2012). Enhancing pre-service teacher training: the construction and application of a model for developing teacher reflective practice online. Open Journal of Modern Linguistics, 2(4), 180-188. Retrieved from http://dx.doi.org/10.4236/ojml.2012.24023
  • Çelik, Ö., Yorulmaz, A., & Çokçalışkan, H. (2019). Öğretmen genel yeterlikleri açısından sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının kendilerini değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel Sayı), 203-215. doi: 10.17494/ogusbd.548342
  • Dilci, T. & Yıldız, H. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerine ilişkin inançları. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 245-265. https://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423881428.pdf ‘den edinilmiştir.
  • Esen Aygün, H. & Şahin Taşkın, Ç. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması kapsamında bilişsel esnekliğe ilişkin görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(4), 1475-1499. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.4s.8m
  • Gökçe, E. & Demirhan, C. (2005). (Doreen Shantz’dan Çeviri). Öğretmen eğitiminde yenilikçi bir yaklaşım mı yoksa geleneksel bir anlayış mı? Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(2), 187-195. https://www.researchgate.net/publication/27566595_Ogretmen_Egitiminde_Yenilikci_Bir_Yaklasim_mi_Yoksa_Geleneksel_Bir_Anlayis_mi ‘den edinilmiştir.
  • Gündüz, H. B. (2012). Bir meslek olarak öğretmenlik. Karslı, M.D. (Eds). Eğitim bilimine giriş, Pegem Akademi, Ankara, 217-240.
  • Kahyaoğlu, M. & Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/819222 ‘den edinilmiştir.
  • Karadüz, A., Eser, Y., Şahin, C., & İlbay, A. B. (2009). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin görüşlerine göre öğretmenlik uygulaması dersinin etkililik düzeyi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 442-455. http://www.acarindex.com/mustafa-kemal-universitesi-sosyal-bilimler-enstitusu-dergisi/egitim-fakultesi-son-sinif-ogrencilerinin-goruslerine-gore-ogretmenlik-uygulamasi-dersinin-etkililik-duzeyi-20859#.XoTt9CMudPY ‘den edinilmiştir.
  • Kohlbacher, F. (2006). The use of qualitative content analysis in case study research. Forum: Qualitative Social Research, 7(1), 21. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/228370291
  • Merriam, S. B. (2015). Dikkatli bir gözlemci olmak. S. Turan (Çev. Ed.). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber içinde (111-131 ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi, 2009)
  • Moyer, P. S. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics.  Educational Studies in Mathematics, 47(2), 175-197. Retrieved from https://digitalcommons.usu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1054&context=teal_facpub
  • Özer, B. & Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39-55. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423909547.pdf ‘den edinilmiştir.
  • Özkılıç, R., Bilgin, A., & Kartal, H. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim online, 7(3), 726-737. http://ilkogretim-online.org.tr ‘den edinilmiştir.
  • Paker, T.(2008). Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 132-139. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/114690 ‘den edinilmiştir.
  • Poulou, M. (2007) Student-teachers' concerns about teaching practice. European Journal of Teacher Education, 30(1), 91-110. doi. 10.1080/02619760600944993
  • Seferoğlu, S. S. (2004a). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~%20sadi/yayin/Seferoglu_Ogretmen_Yeterlikleri_BAAE_2004-58.pdf ‘den edinilmiştir.
  • Seferoğlu, S. S. (2004b). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 131-140. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/Seferoglu_EFDergi-2004_Ogret_Aday_Yeterlik.pdf ‘den edinilmiştir.
  • Sürücü, A., Ünal, A., & Yıldırım, A. (2019). Kurum deneyimi dersi kapsamında günlük yazmanın rehber öğretmen (psikolojik danışman) adaylarının mesleki gelişimine katkısının incelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(53), 373-409. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/745806’den edinilmiştir.
  • Şişman, M.(2014). Eğitim bilimine giriş(13. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tang, S. Y. F. (2003). Challenge and support: the dynamics of student-teachers’ Professional learning in the field experience. Teaching and Teacher Education, 19(5), 483–498. doi:10.1016/S0742-051X(03)00047-7
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (2014). Case study research: Design and methods. London: Sage.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikolojik Metodoloji, Tasarım ve Analiz
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meltem Koçak 0000-0002-7034-9609

Derya Karakuş 0000-0002-9166-670X

Yasin Soylu 0000-0003-0906-4994

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Koçak, M., Karakuş, D., & Soylu, Y. (2020). Matematik Öğretmeni Adaylarının Mesleki Bilgilerinin Gelişimleri ile İlgili Farkındalıklarının İncelenmesi: Öğretmenlik Uygulaması Örneği. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 7(2), 39-56. https://doi.org/10.17278/ijesim.722340