Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ergenlik Öncesi Öğrencilerin Matematiğe Yönelik Başarı Duyguları Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 4, 206 - 218, 26.12.2019

Öz

Bu çalışmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersine ve
sınavına yönelik başarı duygularının belirlemek için Peixoto, Mata, Monteiro,
Sanches ve Pekrun (2015) tarafından geliştirilen Başarı Duyguları
Ölçeği-Ergenlik Öncesi Öğrenciler İçin (AEQ-PA) ölçeğinin Türkçeye uyarlanması
amaçlanmıştır. Orijinal ölçek her versiyonda altı duygu değerlendirilen, her
biri 24 maddeden oluşan iki ölçek içermekte ve 5’li Likert ölçeği olarak
hazırlanmıştır. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları 500 dördüncü sınıf
öğrencisi üzerinde doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile yapılmıştır. Bulunan
uyum indeksleri ölçeğin faktör yapısının toplanan verilerle olan uyum
indekslerinin istenen düzeyde sağladığını göstermiştir. Ölçeğin
güvenirlik
değerleri ise >.70 olarak hesaplanmıştır.
Sonuç
olarak, ölçeğin orijinal yapısının olduğu gibi korunduğu ve elde edilen
bulgulara göre ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersine ve
sınavına yönelik başarı duygularının belirlenmesine yönelik geçerli ve güvenir
bir ölçme aracının Türkçeye uyarlandığı söylenebilir.

Teşekkür

Bu çalışmadaki değerli katkılarından dolayı Büşra Gündeş, Büşra Yılmaz, Dilek Cirit, Mehmet Akbabaoğlu, Pınar Altınyürek ve Zeynep Önder’e teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Alpaslan, M. M., & Ulubey, Ö. (2019). Matematik Dersindeki Başarı Duygusu, Öz-Düzenleyici Öğrenme Stratejileri ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1-14.
  • Bayık, M. E., & Gürbüz, S. (2016). Ölçek Uyarlamada Metodoloji Sorunu: Yönetim Ve Örgüt Alanında Uyarlanan Ölçekler Üzerinden Bir Araştırma. İş ve İnsan Dergisi, 3(1), 1-20.
  • Bayram, N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Amos Uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the Evaluation of Structural Equation Models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94.
  • Billings, C. E., Downey, L. A., Lomas, J. E., Lloyd, J., & Stough, C. (2014). Emotional Intelligence and Scholastic Achievement in Pre-adolescent Children. Personality and Individual Differences, 65, 14-18.
  • Brislin, R. W. (1986). The wording and translation of research instruments. (W. J. Lonnerand J. W. Berry, Eds.), Field methods in cross-cultural research (Vol. 8, pp. 137–64). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni. Spss Uygulamaları ve Yorum (Gözden Geçirilmiş Yirmi Birinci Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Camacho-Morles, J.,Slemp, G. R., Oades, L. G., Morrish, L., &Scoular, C. (2019). The Role of Achievement Emotions in the Collaborative Problem-solving Performance of Adolescents. Learning and Individual Differences, 70, 169-181.
  • Çalık, B., & Çapa-Aydın, Y. Ç. (2019). Turkish Adaptation of Mathematics Achievement Emotions Questionnaire (AEQ-M): Reliability and Validity Study. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(53), 523-545.
  • Diamond, L., Bonner, S. B., & Dickenson, J. (2015). The development of sexuality. In R. M. & Lerner (Ed.), Handbook of child psychology and developmentalal science Socioemotional processes (Vol. 3, pp. 888–931). New York, NY: Wiley.
  • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Gömleksiz, M. N., & Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde Duyuşsal Boyut ve Duyuşsal Öğrenme. Electronic Turkish Studies, 7(1), 1159-1177.
  • Hacıömeroğlu, G, Bilgen, S.,Tabuk M. (2013). Başarı Duygusu Ölçeği-İlkokul’un Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. Eğitim Bilimleri Dergisi, 38, 85-96.
  • Hacıömeroğlu, G. (2019). İlkokul Öğrencilerinin Teknoloji Destekli Matematik Öğrenmeye Yönelik Tutum ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 356-382.
  • Hadji, S., & Maymoun, H. (2019). Emotion Management in Mathematics Test. Moroccan Journal of Quantitative and Qualitative Research, 2, 42-48.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Jacob, B., Hofmann, F., Stephan, M., Fuchs, K., Markus, S., & Gläser-Zikuda, M. (2019). Students’ Achievement Emotions in University Courses–does the Teaching Approach Matter?. Studies in Higher Education, 44(10), 1768-1780.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural Equation Modeling with the SIMPLIS Command Language. Lincolnwood: Scientific Software International, Inc. Lichtenfeld, S., Pekrun, R., Stupnisky,
  • R. H., Reiss, K., & Murayama, K. (2012). Measuring Students' Emotions in the Early Years: The Achievement Emotions Questionnaire-Elementary School (AEQ-ES). Learning and Individual Differences, 22(2), 190-201.
  • Liu, Y. (2003) Developing a Scale to Measure the İnteractivity of Websites. Journal of Advertising Research, 43(2), 207–216.
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., Artelt, C., Baumert, J., & Peschar, J. L. (2006). OECD's Brief Self-Report Measure of Educational Psychology's Most Useful Affective Constructs: Cross-Cultural, Psychometric Comparisons Across 25 Countries. International Journal of Testing, 6(4), 311-360.
  • Mutlu, Y. ve Söylemez, İ. (2018). İlkokul 3. ve 4. Sınıf Çocukları için Matematik Kaygı Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 22(73), 429-440.
  • Özdemir, E., ve Gür, H. (2011). Matematik Kaygısı-Endişesi Ölçeğinin (MKEÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(161), 39-50.
  • Özdemir, E., ve Şeker, B. S. (2019). İlkokul Öğrencilerinin Matematik Kaygılarının İncelenmesi ve Metaforik Algılarının Sınıf Öğretmenleri ile Karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 167-191.
  • Peixoto, F., Mata, L., Monteiro, V., Sanches, C., & Pekrun, R. (2015). The Achievement Emotions Questionnaire: Validation for Pre-adolescent Students. European Journal of Developmental Psychology, 12(4), 472-481.
  • Pekrun, R. (2006). The Control-value Theory of Achievement Emotions: Assumptions, Corollaries and İmplications for Educational Research and Practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315-341.
  • Pekrun, R., Goetz, T., & Frenzel, A. C. (2005). Academic Emotions Questionnaire–Mathematics (AEQ-M)–User’s Manual. University of Munich: Department of Psychology.
  • Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic Emotions in Students' Self-Regulated Learning and Achievement: A Program Of Qualitative And Quantitative Research. Educational psychologist, 37(2), 91-105.
  • Respondek, L., Seufert, T., & Nett, U. E. (2019). Adding Previous Experiences to the Person-situation Debate of Achievement Emotions. Contemporary Educational Psychology, 58, 19-32.
  • Sarp, N., & Tosun, A. (2011). Duygu ve Otobiyografik Bellek. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(3), 446-465.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A Beginner’s Guide to. Structural Equation Modeling (3rd Edition), New York: Taylor & Francis Group.
  • Schutz, P. A., & Lanehart, S. L. (2002). Introduction: Emotions in Education. Educational Psychologist, 37(2),67-68.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-73.
  • Süren, N. (2019). Kaygı ve Motivasyonun Matematik Başarısına Etkisinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Şan, İ., & Akdağ, M. (2017). Ortaokul Öğrencileri İçin Matematik Sınavı Kaygısı Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 128-159.
  • Şimsek, O. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). United States: Pearson Education.
  • Tuncer, M. ve Şimşek, M. (2019). Ortaokul 5. Sınıf Matematik Dersi Bölme İşlemi Konusunda Plickers Uygulamasının Matematik Kaygısına ve Matematik Başarısına Etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 1-1.
  • Wang, J., & Wang, X. (2012). Structural Equation Modeling: Applications Using Mplus: Methods and Applications. West Susex: John Wiley & Sons.

Turkish Adaptation of Achievement Emotions Questionnaire for Pre-Adolescents (AEQ-PA) towards Mathematics

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 4, 206 - 218, 26.12.2019

Öz

In this study, it was aimed to adapt The Achievement Emotions
Questionnaire for Pre-Adolescents (AEQ-PA) scale developed by Peixoto, Mata,
Monteiro, Sanches and Pekrun (2015) to Turkish in order to determine the
feelings of success of primary school fourth grade students towards mathematics
class and test. The original scale consisted of two scales, each consisting of
24 items, with six emotions evaluated in each version and prepared as a 5-point
Likert scale. The validity and reliability studies of the scale were conducted
on 500 fourth grade students using confirmatory factor analysis (CFA). The fit
indexes showed that the factor structure of the scale provided the desired
level of fit indexes with the collected data. The reliability values of the
scale were calculated as> .70. As a result, it can be said that the original
structure of the scale is preserved as it is, and according to the findings, a
valid and reliable measurement tool for determining the feelings of achievement
of the fourth grade students in mathematics class and test is adapted to
Turkish.

Kaynakça

  • Alpaslan, M. M., & Ulubey, Ö. (2019). Matematik Dersindeki Başarı Duygusu, Öz-Düzenleyici Öğrenme Stratejileri ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1-14.
  • Bayık, M. E., & Gürbüz, S. (2016). Ölçek Uyarlamada Metodoloji Sorunu: Yönetim Ve Örgüt Alanında Uyarlanan Ölçekler Üzerinden Bir Araştırma. İş ve İnsan Dergisi, 3(1), 1-20.
  • Bayram, N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Amos Uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the Evaluation of Structural Equation Models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94.
  • Billings, C. E., Downey, L. A., Lomas, J. E., Lloyd, J., & Stough, C. (2014). Emotional Intelligence and Scholastic Achievement in Pre-adolescent Children. Personality and Individual Differences, 65, 14-18.
  • Brislin, R. W. (1986). The wording and translation of research instruments. (W. J. Lonnerand J. W. Berry, Eds.), Field methods in cross-cultural research (Vol. 8, pp. 137–64). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni. Spss Uygulamaları ve Yorum (Gözden Geçirilmiş Yirmi Birinci Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Camacho-Morles, J.,Slemp, G. R., Oades, L. G., Morrish, L., &Scoular, C. (2019). The Role of Achievement Emotions in the Collaborative Problem-solving Performance of Adolescents. Learning and Individual Differences, 70, 169-181.
  • Çalık, B., & Çapa-Aydın, Y. Ç. (2019). Turkish Adaptation of Mathematics Achievement Emotions Questionnaire (AEQ-M): Reliability and Validity Study. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(53), 523-545.
  • Diamond, L., Bonner, S. B., & Dickenson, J. (2015). The development of sexuality. In R. M. & Lerner (Ed.), Handbook of child psychology and developmentalal science Socioemotional processes (Vol. 3, pp. 888–931). New York, NY: Wiley.
  • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Gömleksiz, M. N., & Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde Duyuşsal Boyut ve Duyuşsal Öğrenme. Electronic Turkish Studies, 7(1), 1159-1177.
  • Hacıömeroğlu, G, Bilgen, S.,Tabuk M. (2013). Başarı Duygusu Ölçeği-İlkokul’un Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. Eğitim Bilimleri Dergisi, 38, 85-96.
  • Hacıömeroğlu, G. (2019). İlkokul Öğrencilerinin Teknoloji Destekli Matematik Öğrenmeye Yönelik Tutum ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 356-382.
  • Hadji, S., & Maymoun, H. (2019). Emotion Management in Mathematics Test. Moroccan Journal of Quantitative and Qualitative Research, 2, 42-48.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Jacob, B., Hofmann, F., Stephan, M., Fuchs, K., Markus, S., & Gläser-Zikuda, M. (2019). Students’ Achievement Emotions in University Courses–does the Teaching Approach Matter?. Studies in Higher Education, 44(10), 1768-1780.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural Equation Modeling with the SIMPLIS Command Language. Lincolnwood: Scientific Software International, Inc. Lichtenfeld, S., Pekrun, R., Stupnisky,
  • R. H., Reiss, K., & Murayama, K. (2012). Measuring Students' Emotions in the Early Years: The Achievement Emotions Questionnaire-Elementary School (AEQ-ES). Learning and Individual Differences, 22(2), 190-201.
  • Liu, Y. (2003) Developing a Scale to Measure the İnteractivity of Websites. Journal of Advertising Research, 43(2), 207–216.
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., Artelt, C., Baumert, J., & Peschar, J. L. (2006). OECD's Brief Self-Report Measure of Educational Psychology's Most Useful Affective Constructs: Cross-Cultural, Psychometric Comparisons Across 25 Countries. International Journal of Testing, 6(4), 311-360.
  • Mutlu, Y. ve Söylemez, İ. (2018). İlkokul 3. ve 4. Sınıf Çocukları için Matematik Kaygı Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 22(73), 429-440.
  • Özdemir, E., ve Gür, H. (2011). Matematik Kaygısı-Endişesi Ölçeğinin (MKEÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(161), 39-50.
  • Özdemir, E., ve Şeker, B. S. (2019). İlkokul Öğrencilerinin Matematik Kaygılarının İncelenmesi ve Metaforik Algılarının Sınıf Öğretmenleri ile Karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 167-191.
  • Peixoto, F., Mata, L., Monteiro, V., Sanches, C., & Pekrun, R. (2015). The Achievement Emotions Questionnaire: Validation for Pre-adolescent Students. European Journal of Developmental Psychology, 12(4), 472-481.
  • Pekrun, R. (2006). The Control-value Theory of Achievement Emotions: Assumptions, Corollaries and İmplications for Educational Research and Practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315-341.
  • Pekrun, R., Goetz, T., & Frenzel, A. C. (2005). Academic Emotions Questionnaire–Mathematics (AEQ-M)–User’s Manual. University of Munich: Department of Psychology.
  • Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic Emotions in Students' Self-Regulated Learning and Achievement: A Program Of Qualitative And Quantitative Research. Educational psychologist, 37(2), 91-105.
  • Respondek, L., Seufert, T., & Nett, U. E. (2019). Adding Previous Experiences to the Person-situation Debate of Achievement Emotions. Contemporary Educational Psychology, 58, 19-32.
  • Sarp, N., & Tosun, A. (2011). Duygu ve Otobiyografik Bellek. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(3), 446-465.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A Beginner’s Guide to. Structural Equation Modeling (3rd Edition), New York: Taylor & Francis Group.
  • Schutz, P. A., & Lanehart, S. L. (2002). Introduction: Emotions in Education. Educational Psychologist, 37(2),67-68.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-73.
  • Süren, N. (2019). Kaygı ve Motivasyonun Matematik Başarısına Etkisinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Şan, İ., & Akdağ, M. (2017). Ortaokul Öğrencileri İçin Matematik Sınavı Kaygısı Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 128-159.
  • Şimsek, O. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). United States: Pearson Education.
  • Tuncer, M. ve Şimşek, M. (2019). Ortaokul 5. Sınıf Matematik Dersi Bölme İşlemi Konusunda Plickers Uygulamasının Matematik Kaygısına ve Matematik Başarısına Etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 1-1.
  • Wang, J., & Wang, X. (2012). Structural Equation Modeling: Applications Using Mplus: Methods and Applications. West Susex: John Wiley & Sons.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mithat Takunyacı 0000-0003-1065-975X

Buket Karadağ 0000-0002-1177-5309

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Takunyacı, M., & Karadağ, B. (2019). Ergenlik Öncesi Öğrencilerin Matematiğe Yönelik Başarı Duyguları Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 6(4), 206-218.