Geometrinin alt öğrenme alanlarından biri olan eşlik ve benzerlik konusu öğrencilerin başarısının düşük olduğu konulardan bir tanesidir. Bu konu geometrinin önemli konularından biri olup bireylerin muhakeme etme ile geometrik düşünme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmaktadır. Eşlik benzerlik konusunun hem ilköğretim hem de ortaöğretim matematik öğretim programlarında yer aldığı görülmektedir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı ilköğretim (1-8. Sınıf) ve ortaöğretim (9-12. Sınıf) matematik dersi öğretim programındaki eşlik ve benzerlik ile ilgili kazanımların Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri dikkate alınarak incelenmesi olarak belirlenmiştir. van Hiele modelinin temel amacı, bireylerin geometrik düşünme düzeylerini açıklamak ve bu düzeylerin gelişim süreçlerini ortaya koymaktır. Bu bağlamda, model, geometri öğrenimine dolaylı olarak katkı sağlamakta ve bu sürecin gelişimini destekleyerek öğrenmeyi daha sistematik hale getirmektedir. Bu model, öğrencilerin geometrik düşünme becerilerini aşamalı olarak geliştirmeyi amaçlayan beş düzeyden oluşmaktadır. İlgili kazanımların inceleneceği bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme modeli kullanılmıştır. Bu bağlamda 2018 yılı ilköğretim (1-8. Sınıf) ve ortaöğretim (9-12. Sınıf) Matematik Dersi Öğretim programı ile 2023 yılında derslerde kullanılan MEB yayınları matematik ders kitapları incelenmiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda matematik dersi öğretim programında eşlik kavramının öğretimi ile ilgili kazanımlar incelendiğinde düzeyler arasındaki geçişlere uygun kazanım bulunmadığı fark edilmiştir. Bu nedenle kazanımların hiyerarşik bir sırada ilerlemediği sonucuna ulaşılmıştır. Benzerlik kavramının öğretimine ait kazanımlar incelendiğinde ise görsel düzeye ait bir kazanım bulunmadığı görülmüştür. Bu nedenle benzerlik kavramının öğretiminin hiyerarşik bir sıra ile ilerlemediği sonucuna ulaşılabilir.
matematik öğretim programı Van Hiele Geometrik Düşünme Düzeyleri eşlik benzerlik
The subject of congruence and similarity, which is one of the sub-learning areas of geometry, is one of the subjects in which students have low success. This subject is one of the important subjects of geometry and helps individuals to develop their reasoning and geometric thinking skills. It is seen that the topic of congruence and similarity is included in both primary and secondary mathematics curricula. Accordingly, the aim of the study was determined as examining the acquisitions related to congruence and similarity in the mathematics curriculum of primary (grades 1-8) and secondary (grades 9-12) mathematics courses by considering Van Hiele geometric thinking levels. The main purpose of the Van Hiele model is to explain the geometric thinking levels of individuals and to reveal the development processes of these levels. In this context, the model indirectly contributes to geometry learning and makes learning more systematic by supporting the development of this process. This model consists of five levels aiming to develop students' geometric thinking skills gradually. In this study, document analysis model, one of the qualitative research methods, was used. In this context, the 2018 primary (1st-8th grade) and secondary (9th-12th grade) Mathematics Course Curriculum and the MoNE publications mathematics textbooks used in the lessons in 2023 were examined. In line with the findings of the research, when the objectives related to the teaching of the concept of congruence in the mathematics curriculum were examined, it was noticed that there were no objectives suitable for transitions between levels. Therefore, it was concluded that the acquisitions did not progress in a hierarchical order. When the acquisitions related to the teaching of the concept of similarity were analysed, it was seen that there were no acquisitions belonging to the visual level. Therefore, it was concluded that the teaching of the concept of similarity did not proceed in a hierarchical order.
mathematics curriculum Van Hiele Geometric Thinking Levels congruence similarity
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 11 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |