Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ülke Markalamasında Yumuşak Güç Kullanımı: Türkiye Tanıtım Videolarında Yumuşak Güç Kullanımına Yönelik Bir Analiz

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 59 - 81

Öz

Yumuşak güç, bir ülkenin askeri/ekonomik baskı kullanmadan, kültürel, politik ve sosyal unsurlarını çekici hale getirerek uluslararası alanda itibar kazanmasını amaçlayan bir unsurdur. Yumuşak güç; kültür, diplomasi, eğitim ve medya yoluyla sağlanabilir, uluslararası kamuoyunda olumlu bir imaj oluşturmada önemlidir. Ülke markalaması sürecinde, kamu diplomasisi ve ulusal kimlik kavramlarının önemi vurgulanmakta, özellikle ülkenin kendine özgü kültürel unsurları değerlendirilmektedir. Bu çalışmada Nye’ın “Yumuşak Güç Teorisi”nden hareketle, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı (TGA)’nın web sitesinde yayınlanan Türkiye tanıtım videolarında hangi yumuşak güç unsurlarına yer verildiği incelenerek, yumuşak güç kullanımındaki belirgin olmayan temaların açığa çıkarılması amaçlanmaktadır. İçerik analizi ile incelenen videolarda Türkiye markasının turizm ve kültür eksenli bir yumuşak güç stratejisi izlediği görülmektedir. Ülke marka değerini etkileyen yumuşak güç unsurlarının da daha dengeli, küresel çapta etkili olabilecek stratejiler ile desteklenmesi, ülkenin yumuşak güç skorunun artışına olumlu etkiler sağlayacaktır. Bu çalışmada yumuşak güç unsurunun ülke tanıtım kampanyalarında kullanımının analizi çalışmanın özgünlüğünü ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Aktuğlu, I. ve Yeygel Çakır, S. (2024). Ülke Markalamasının Temel Unsurları ve Dijital Medya Kullanımları: Türkiye Tanıtım Ofisi'ne Yönelik Bir Analiz. Aydoğdu Karaaslan, İ. ve İlic, D. (Der.) Sosyal, beşeri ve idari bilimler alanında araştırmalar ve yönlendirmeler İçinde 1-32. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Altındiş, S. ve Ergin, A. (2018). Araştırma Evreni ve Örneklem. Arslan, Ş. (Der.) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri nicel, nitel İçinde 81-104. Ankara: Eğitim Yayınevi.
  • Anholt, S. (2013). Beyond the nation brand: the role of image and identity in international relations. Exchange: The Journal of Public Diplomacy, 2(1): 6-12 https://surface.syr.edu/exchange/vol2/iss1/1 (Erişim Tarihi 28.10.2024).
  • Aydemir, E. (2016). Dış Politikada Yumuşak Güç ve Medya. İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Bolin, G. ve Miazhevich, G. (2018). The soft power of commercialised nationalist symbols: Using media analysis to understand nation branding campaigns. European Journal of Cultural Studies, 21(5): 527-542, doi:10.1177/1367549417751153.
  • “Brand Finance’s Global Soft Power Index 2024”, Brand Finance Brandirectory, 2024. https://brandirectory.com/softpower (Erişim Tarihi 06.11.2024).
  • Casado Claro, M., Huguet, J. P., ve Saavedra Serrano, M. C. (2023). Tourism as a soft power tool. The role of public diplomacy in japan’s country and destination banding. Journal of Tourism, Sustainability and Well-being, 11(2): 66-80, https://doi.org/10.34623/snwy-ec89.
  • Fan, Y. (2006). Branding the nation: What is being branded?. Journal of Vacation Marketing, 12(1): 5-14, doi:10.1177/1356766706056633.
  • Fan, Y. (2010). Branding the nation: Towards a better understanding. Place Branding and Public Diplomacy, 6(2): 97-103, doi: 10.1057/pb.2010.16.
  • Treverton, G. F. ve Jones, S. G., “Measuring National Power”, RAND: National Security Research Division, USA, 2010.
  • Gosling, J. (2021). Maximising soft power: the role of digital diplomacy in building trust with nation branding. Global Affairs Review, 2(1): 1-19.
  • Günek, A. (2018). A new type of soft power: country branding. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 4(1): 252-259.
  • Halidov, İ. (2014). Rusya'nın yumuşak güç alanları. Avrasya İncelemeleri Dergisi, 3(1): 37-75. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuavid/issue/23611/251467#article_cite (Erişim Tarihi: 11.11.2024).
  • Jagodzinski, K. ve Bryzghalov, A., “Brand Finance Global Soft Power Index 2024”, Brand Finance, London, 2024, www.brandfinance.com/softpower: www.brandfinance.com/ softpower (Erişim Tarihi 06.11.2024).
  • Karabulut, B. ve Canpolat, E. (2022). Ulus markalama bağlamında iyi ülke endeksi: Çin Halk Cumhuriyeti örneği üzerinden bir inceleme. Bölgesel Araştırmalar Dergisi, 6(2): 387-418.
  • Karakaya, A. ve Ay, F. (2007). Çalışanların motivasyonunu etkileyen faktörler: sağlık çalışanlarına yönelik bir araştırma. C. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1): 55-67.
  • Kroenig, M., McAdam, M. ve Weber, S. (2010). Taking soft power seriously. Comparative Strategy, 29(5): 412-431, doi:10.1080/01495933.2010.520986.
  • “Kültür ve Turizm Bakanlığının 2024-2029 Stratejik Plan Raporu,” https://www.ktb.gov.tr/TR-374366/stratejik-plan-2024---2028.html, (Erişim Tarihi 28.10.2024).
  • Long, H., Ruiz-Mora, I. ve Cristófol-Rodríguez, C. (2024). Approaching the concept of country branding through systematic review. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 27(14): 201-222.
  • McClory, J., “The New Persuaders: An International Ranking of Soft Power”, Institute for Government, London, 2010.
  • Nalçınkaya, Ö. (2022). Algı Yönetiminde Yumuşak Güç. Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Neto, A., de Sousa-Filho, J. ve Lima, A. (2022). Internationalization of culture and soft power. European Business Review, 34(1): 103-126, doi:10.1108/EBR-09-2019-0240.
  • Nye, J. (1990, Autumn). Soft power. foreign policy, 80: 153-171. https://www.jstor.org /stable/1148580 (Erişim Tarihi: 05.12.2024).
  • Nye, J. (2023). Yumuşak Güç, Dünya Siyasetinde Başarının Araçları. İnan-Aydın, R. (Çev.). 4. Basım. Ankara: Serbest Kitaplar.
  • Nye, S. (2004). Working Knowledge- Business Research for Business Leaders. Harvard Business School: https://hbswk.hbs.edu/archive/the-benefits-of-soft-power, (Erişim Tarihi: 11.11.2024).
  • Olivié , I., Mol, I., Badillo, Á., Corrêa, É., García-Calvo, C., Michavila , N.ve Vargas, A., “Elcano Global Presence Index”, Elcano Royal Institute, Madrid, 2011.
  • Pammet, J. (2014). Articulating influence: Toward a research agenda for interpreting the evaluation of soft power, public diplomacy and nation brands. Public Relations Review, 40: 50– 59, http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2013.11.019.
  • Solleh, F. (2015, June). Gastrodiplomacy as a soft power tool to enhance nation brand. Journal of Media and Information Warfare (7): 161-199. https://tga.gov.tr/video-galeri
  • Treverton, G.F., Jones S.G., “Measuring National Power”, RAND Corporation, U.S.A.,2005
  • Whitney, C., “Soft Power in Asia: Results of a 2008 Multinational Survey of Public Opinion”, The Chicago Council on Global Affairs, Chicago, 2009.
  • Wojciuka, A., Michałek, M. ve Stormowska, M. (2015). Education as a source and tool of soft power in international relations. European Political Science (14): 298–317. doi:10.1057/eps.2015.25.
  • Yalçınkaya, Ö. (2022). Algı Yönetiminde Yumuşak Güç. Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhao, X., Shields, T. ve Latshaw, L., “The Anholt-GfK Roper Nation Brands IndexSM 2009 Highlights Report”, GfK Roper Public Affairs & Media, New York, 2009.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm Pazarlaması
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinem Yeygel Çakır 0000-0003-3947-1275

Işıl Aktuğlu 0000-0003-2493-5866

Erken Görünüm Tarihi 2 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 9 Nisan 2025
Kabul Tarihi 2 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yeygel Çakır, S., & Aktuğlu, I. (2025). Ülke Markalamasında Yumuşak Güç Kullanımı: Türkiye Tanıtım Videolarında Yumuşak Güç Kullanımına Yönelik Bir Analiz. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 9(1), 59-81.
AMA Yeygel Çakır S, Aktuğlu I. Ülke Markalamasında Yumuşak Güç Kullanımı: Türkiye Tanıtım Videolarında Yumuşak Güç Kullanımına Yönelik Bir Analiz. IJGTR. Haziran 2025;9(1):59-81.
Chicago Yeygel Çakır, Sinem, ve Işıl Aktuğlu. “Ülke Markalamasında Yumuşak Güç Kullanımı: Türkiye Tanıtım Videolarında Yumuşak Güç Kullanımına Yönelik Bir Analiz”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 9, sy. 1 (Haziran 2025): 59-81.
EndNote Yeygel Çakır S, Aktuğlu I (01 Haziran 2025) Ülke Markalamasında Yumuşak Güç Kullanımı: Türkiye Tanıtım Videolarında Yumuşak Güç Kullanımına Yönelik Bir Analiz. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 9 1 59–81.
IEEE S. Yeygel Çakır ve I. Aktuğlu, “Ülke Markalamasında Yumuşak Güç Kullanımı: Türkiye Tanıtım Videolarında Yumuşak Güç Kullanımına Yönelik Bir Analiz”, IJGTR, c. 9, sy. 1, ss. 59–81, 2025.
ISNAD Yeygel Çakır, Sinem - Aktuğlu, Işıl. “Ülke Markalamasında Yumuşak Güç Kullanımı: Türkiye Tanıtım Videolarında Yumuşak Güç Kullanımına Yönelik Bir Analiz”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 9/1 (Haziran2025), 59-81.
JAMA Yeygel Çakır S, Aktuğlu I. Ülke Markalamasında Yumuşak Güç Kullanımı: Türkiye Tanıtım Videolarında Yumuşak Güç Kullanımına Yönelik Bir Analiz. IJGTR. 2025;9:59–81.
MLA Yeygel Çakır, Sinem ve Işıl Aktuğlu. “Ülke Markalamasında Yumuşak Güç Kullanımı: Türkiye Tanıtım Videolarında Yumuşak Güç Kullanımına Yönelik Bir Analiz”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 9, sy. 1, 2025, ss. 59-81.
Vancouver Yeygel Çakır S, Aktuğlu I. Ülke Markalamasında Yumuşak Güç Kullanımı: Türkiye Tanıtım Videolarında Yumuşak Güç Kullanımına Yönelik Bir Analiz. IJGTR. 2025;9(1):59-81.