Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Intertextical Traces In Ottoman Music Of The Baroque Period

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 80 - 97, 30.03.2022

Öz

This study is important in terms of explaining the works produced by consuming the mutual data of two different cultures on a scientific basis by examining them with intertextual citation methods. Pieces quoted by intertextual methods show themselves with a different function in the context of a new musical work. In any musical work that we can think of in the context of the text, it is possible to come across motifs quoted from another work or similar structures with each other. In the findings obtained, we see the differences in Eastern and Western music, as well as many similarities, in music, especially religious forms, Mevlevi rites or Mevlid in the Ottoman Empire, oratorio and cantata in the West. The repetition of the stanza-chorus, which is an old folk song, or the way the same melody is sung with different words has been preserved by both civilizations.

Kaynakça

  • Referans 1 ARON R.(2007), Müzik Felsefesi ve Tema ve Varyasyonlar, Dost Kitabevi, Ankara.
  • Referans 2 AKSOY B. (1992), Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılarda Musiki, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 3 AKSOY B. (1992), Sermüezzin Rıfat Bey’in Ferahnak Mavlevi Ayini, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 4 AKTULUM K. (2008), Öykünme Yöntemi, Serinselvi Sanat-Edebiyat E-Dergisi, Eylül Sayısı.
  • Referans 5 AKTÜZE İ. (2002), Müziği Okumak, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 6 SACHS C. (1965), Kısa Dünya Musikisi Tarihi, çev. İlhan Usmanbaş, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Referans 6 G.F.Handel, Messiah, www.imslp. Org

Barok Dönem Osmanlı Müziğinde Metinlerarası İzler

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 80 - 97, 30.03.2022

Öz

Bu çalışma, iki farklı kültürün karşılıklı verilerini tüketmesiyle üretilen eserlerin metinlerarası alıntılama yöntemleriyle incelenerek bilimsel bir temel üzerinden açıklanması bakımından önem taşımaktadır. Metinlerarası yöntemlerle alıntılanan parçalar, yeni bir müzik eseri bağlamında farklı bir işlev ile kendini göstermektedir. Metin bağlamında düşünebileceğimiz herhangi bir müzik yapıtında da başka bir eserden alıntılanan motiflere ya da birbirleriyle benzer yapılara rastlamamız mümkündür. Elde edilen bulgularda Doğu ve Batı müziğinde farlılıkların yanında birçok benzerliklerin görüldüğü müziklerde, özellikle dinsel biçimler Osmanlı da Mevlevi ayinleri ya da Mevlid, Batı’ da ise oratoryo ve kantat olarak karşımıza çıkmaktadır. Eski bir halk şarkısı biçimi olan kıta-nakarat tekrarı ya da aynı ezginin farklı sözlerle söylenmesi biçimi iki uygarlık tarafından da korunmuş, müzik yapıları faklı olmasına rağmen, biçim olarak benzeyen şarkı formunda eserler yazıldığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Referans 1 ARON R.(2007), Müzik Felsefesi ve Tema ve Varyasyonlar, Dost Kitabevi, Ankara.
  • Referans 2 AKSOY B. (1992), Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılarda Musiki, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 3 AKSOY B. (1992), Sermüezzin Rıfat Bey’in Ferahnak Mavlevi Ayini, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 4 AKTULUM K. (2008), Öykünme Yöntemi, Serinselvi Sanat-Edebiyat E-Dergisi, Eylül Sayısı.
  • Referans 5 AKTÜZE İ. (2002), Müziği Okumak, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 6 SACHS C. (1965), Kısa Dünya Musikisi Tarihi, çev. İlhan Usmanbaş, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Referans 6 G.F.Handel, Messiah, www.imslp. Org
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

M. Ayça Önal 0000-0001-9225-8356

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2021
Kabul Tarihi 7 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Önal, M. A. (2022). Barok Dönem Osmanlı Müziğinde Metinlerarası İzler. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 7(1), 80-97.

logo.svg    doi.png    grammarly-0fb692ef.svg  88x31.png    ith-logo.png  a94bbc48292e3b6e54b776e608d10ad5cb_turnitin-login-page-logo-2022.png  İjhar.png
Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi IJHAR, Türk Patent ve Marka Kurumu'nun 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377 sayılı kararı ile tescillenmiştir.