Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“YARAT” Çağdaş Sanat Merkezi

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 53 - 69, 30.03.2022

Öz

Azerbaycan’da, 1980 sonrası başlayan hareketler; özellikle 1990’da Sovyetler Birliği’nin parçalanması, Sosyalist Gerçekçiliğin baskısından kurtulan sanatın hızla gelişmesini sağlamıştır. Sovyetler Birliği’nin ve dolayısıyla ilgili kısıtlamaların yıkılmasından sonra Azerbaycan’da, o güne dek aykırılığın/başkaldırının sınırlı ve gizil ifadesi olarak kalan “Yer altı” sanatın tüm dalları, 90’larda güçlü hâle gelmiştir.
Bununla birlikte Çağdaş Azerbaycan sanatında dikkat çeken bir başka husus; Azerbaycan sanatı için yeni ve geleneksel olmayan sanat türlerinin ortaya çıkışının yanı sıra ulusal müzik mirasını, neo-folklorunu araştırıp çağdaş sanat bağlamında yorumlayan, geleneksel sanatın birçok dallarını, özellikle halılarının görsel özelliklerini araştırarak ünlü Azerbaycan halılarına yepyeni bir görünüm sunulması olmuştur.
Bu çalışmada çağdaş sanatın sınırlarını zorlayan ve çeşitli sanatsal deneyler, bireysel ve işbirlikçi projeler yürüten; görsel sanatlar ve performans sanatlarından video ve ses kurumlarına çeşitli türlerde sanat üreten; Azerbaycan’ın çağdaş sanatını tanıtmaya adanmış, kâr amacı gütmeyen, genç sanatçılara verdiği destekle dikkat çeken “YARAT” Sanat Merkezi’nin faaliyetleri incelenecektir. Ayrıca bu bağlamda, “YARAT”ın destek verdiği gençlerden ve çağdaş sanat dünyasının yükselen bir Azerbaycan yıldızı olan Faig Ahmed’in yaratıcılığına kısaca göz atılacaktır.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

TEŞEKKÜRLER

Kaynakça

  • Enveroğlu, İ. (2005). Çağdaş Azerbaycan Resim Sanatında Eski Türk Damgalarının Etkisi. Konya: Yayımlanmış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi.
  • Mehdiyeva A.T. (2017). SSCB’de Sosyokültürel Ortam, Antalya: Orkun&Ozan Medya Hizmetleri AŞ

“YARAT” ÇAĞDAŞ SANAT MERKEZİ

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 53 - 69, 30.03.2022

Öz

Azerbaijan, creation, art, traditional, contemporary


In Azerbaijan, the post-1980 movements, especially the break-up of the Soviet Union in 1990, led to the rapid development of art that survived the oppression of Socialist Realism. After the collapse of the Soviet Union and therefore related restrictions, all branches of “underground” art, which until then remained a limited and hidden expression of nonconformity/rebellion, became strong in the 90s.
In addition to the emergence of new and non-traditional art genres for Azerbaijani art, as well as researching the national musical heritage, neo-folklore and interpreting it in the context of Contemporary Art, many branches of traditional art, especially the visual characteristics of carpets, are presented to famous Azerbaijani carpets with a brand new look.
In this study, the activities of the “Create” Art Center, which pushes the boundaries of contemporary art and carries out various artistic experiments, individual and collaborative projects; produces various kinds of art from Visual Arts and performance arts to video and audio institutions; is dedicated to promoting contemporary art of Azerbaijan, not-for-profit, and draws attention with its support to young artists will be examined. Also in this context, the creativity of Faig Ahmed, a rising Azerbaijani star of the contemporary art world and one of the young people supported by “YARAT”, will be briefly looked at.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Enveroğlu, İ. (2005). Çağdaş Azerbaycan Resim Sanatında Eski Türk Damgalarının Etkisi. Konya: Yayımlanmış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi.
  • Mehdiyeva A.T. (2017). SSCB’de Sosyokültürel Ortam, Antalya: Orkun&Ozan Medya Hizmetleri AŞ
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Terlan Mehdiyeva Azizzade

Nermin Jular 0000-0002-6746-6775

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 29 Temmuz 2021
Kabul Tarihi 21 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mehdiyeva Azizzade, T., & Jular, N. (2022). “YARAT” Çağdaş Sanat Merkezi. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 7(1), 53-69.

logo.svg    doi.png    grammarly-0fb692ef.svg  88x31.png    ith-logo.png  a94bbc48292e3b6e54b776e608d10ad5cb_turnitin-login-page-logo-2022.png  akademik_logo.png İjhar.png
Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi IJHAR, Türk Patent ve Marka Kurumu'nun 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377 sayılı kararı ile tescillenmiştir.