Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kolografi Tekniğinde Alternatif Arayışlar ve Uygulama Örnekleri

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 4, 388 - 414, 30.12.2022

Öz

Özgün baskıresim, çeşitli malzemeler aracılığıyla oluşturulan kalıpların kağıt ve benzeri yüzeylere aktarılmasıyla elde edilen çalışmaları kapsamaktadır. Baskıresim, yaygın olarak; yüksek baskı, çukur baskı, düz baskı ve elek baskı olmak üzere 4 farklı gurupta incelenmektedir. Bir çalışmanın özgün baskıresim olarak kabul görmesi için bir takım özellikleri taşıması gerekmektedir. Bu özellikler arasında; Boya Transferi, Ton Değerleri, Kağıtta Deformasyon, Kalıpta Deformasyon, Edisyon Takibi gibi özellikler sayılabilir. Bir özgün baskıresim tekniği olarak Kolografi, çeşitli malzemeleri ve dokuları plaka üzerine sabitleyerek ya da sabitlenmeden, yüksek baskı veya çukur baskı teknikleriyle oluşturulan kalıpların kağıda aktarılmasıyla elde edilmektedir. Kolografi tekniği, baskı sanatlarında yaygın biçimde kullanılan zararlı kimyasallara alternatif olarak günlük yaşamdan malzemelerin kullanımına imkân tanıyan geniş bir üretim alanı sağlamaktadır. Geleneksel özgün baskıresim yöntemleri olan metal baskı, ağaç baskı, taş baskı ve serigrafide elde edilen dokusal etkilere getirilebilecek alternatifleri bir dizi çalışma yoluyla araştırmak ve sunmak, bu araştırmanın önemini oluşturmaktadır. Bu önem doğrultusunda, kolografinin baskıresme özgü yöntemlerle nasıl uygulandığını açıklamak ve örnekler sunmak amaçlanmıştır. Bu amaçlarla, baskıresim atölyesinde farklı malzemelerin bir araya getirilmesiyle oluşturulmuş beş farklı kalıptan baskılar alınmıştır. Bu kalıplar, kum, akrilik pasta, asetat, çatlatma medyumu, derici kağıdı malzemelerinin mukavva üzerine eklenmesiyle oluşturulmuştur. Bu araştırmada atölyede yürütülen baskı süreçlerinde sürekli amaçlı ve yapılandırılmış gözlemler gerçekleştirilmiştir Bu gözlemlerde, özgün baskıresmin özellikleri olarak sayılan; Boya Transferi, Ton Değerleri, Kağıtta Deformasyon, Kalıpta Deformasyon, Edisyon Takibi esas alınmıştır. Sonuç olarak, geleneksel özgün baskıresmin dokusal etkilerine getirilebilecek alternatifler, bir dizi atölye çalışması yoluyla baskıresme özgü özellikler açısından araştırılmış ve örneklerle detaylı biçimde sunulmuştur.

Destekleyen Kurum

Bursa Uludağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Proje Numarası

Proje No: SGA-2021-497

Kaynakça

  • Araz, G. (2013). Kağıt Gravür. Akdeniz Sanat, 6(12), 219-230.
  • Bahar, T. (2018). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerinde Uygulanan Geleneksel Baskıresim Tekniklerine Alternatif Olabilecek Teknik Önerileri. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi
  • Bayav, D. (2014). Geleneksel ve Deneysel Yönleriyle Gravür Baskı. İstanbul, Türkiye: Paradigma Akademi Yayınları.
  • Ercivan Zencirci, D. (2008). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarında Özgün Baskının Yaratıcı Düşünme Becerileri Ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerindeki Yansıması. İzmir: T.C. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Erdoğmuş, M. (2017). Dijital Teknoloji Çağında Baskıresim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Baskı Sanatları Anasanat Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Gör, T. K. (2021). Baskı Sanatı Terminolojisi, Teknikler Malzemeler Terimler İngilizce&Türkçe. İstanbul: Nobel Bilimsel Eserler.
  • Gürler, Z., Doyran, E. Y., & Yılmaz, B. (2019, Haziran ). Özgün Baskı Resim Sanatı Üzerine Bir Araştırma. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(6), 408-429.
  • Ocvirk, O., Stinson, R., Wigg, P., Bone, R., & Cayton, D. (2015). Sanatın Temelleri / Teori ve Uygulama. (N. Balkır Kuru, & A. Kuru, Çev.) İzmir: Karakalem.
  • Türk Kaya, S. (2011). Gelişim Sürecinde Kolografi ve Deneysel Baskıreme Etkileri. Eskişehir: Anadolu Üniveristesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi

Alternative Searches and Practice Examples in Colography Technique

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 4, 388 - 414, 30.12.2022

Öz

Printmaking extend to works obtained by transferring patterns created through various materials on to paper and similar surfaces. Printmaking is commonly examined in four different groups: high print, intaglio, flat print and screen print. In order for a work to be accepted as an printmaking, it must have certain characteristics. These features include; Paint Transfer, Tone Values, Paper Deformation, Mold Deformation, Edition Tracking. As an printmaking technique, collagraphy is obtained by transferring the patterns, created by high printing or intaglio techniques to paper by fixing either various materials and textures or not, on the plate. As an alternative to the adverse chemicals commonly used in the printmaking arts, the colography technique provides a wide production area that allows the use of materials from daily life. The significant of this research is to explore and present alternatives to the textural effects achieved in traditional printmaking methods which are metal printing, wood printing, lithography and screen printing, through a series of studies. According to this importance, it is aimed to explain how collagraphy is applied with printmaking-specific methods and to present examples. For these purposes, prints were taken from five different molds created by combining different materials in the printmaking studio. These molds are created by adding sand, acrylic paste, acetate, cracking medium, leatherette paper materials on cardboard. . In this research, continuous purposeful and structured observations were made during the printing processes in the studio. These observations are based on the following characteristics of printmaking: Paint Transfer, Tone Values, Paper Deformation, Mold Deformation and Edition Tracking. As a result, alternatives to the textural effects of traditional printmaking have been explored in terms of printmaking-specific characteristics through a series of workshops and presented in detail with examples.

Proje Numarası

Proje No: SGA-2021-497

Kaynakça

  • Araz, G. (2013). Kağıt Gravür. Akdeniz Sanat, 6(12), 219-230.
  • Bahar, T. (2018). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerinde Uygulanan Geleneksel Baskıresim Tekniklerine Alternatif Olabilecek Teknik Önerileri. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi
  • Bayav, D. (2014). Geleneksel ve Deneysel Yönleriyle Gravür Baskı. İstanbul, Türkiye: Paradigma Akademi Yayınları.
  • Ercivan Zencirci, D. (2008). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarında Özgün Baskının Yaratıcı Düşünme Becerileri Ve Öz-Yeterlik Algısı Üzerindeki Yansıması. İzmir: T.C. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Erdoğmuş, M. (2017). Dijital Teknoloji Çağında Baskıresim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Baskı Sanatları Anasanat Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Gör, T. K. (2021). Baskı Sanatı Terminolojisi, Teknikler Malzemeler Terimler İngilizce&Türkçe. İstanbul: Nobel Bilimsel Eserler.
  • Gürler, Z., Doyran, E. Y., & Yılmaz, B. (2019, Haziran ). Özgün Baskı Resim Sanatı Üzerine Bir Araştırma. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(6), 408-429.
  • Ocvirk, O., Stinson, R., Wigg, P., Bone, R., & Cayton, D. (2015). Sanatın Temelleri / Teori ve Uygulama. (N. Balkır Kuru, & A. Kuru, Çev.) İzmir: Karakalem.
  • Türk Kaya, S. (2011). Gelişim Sürecinde Kolografi ve Deneysel Baskıreme Etkileri. Eskişehir: Anadolu Üniveristesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sezin Türk Kaya 0000-0002-1570-3169

Berna Coşkun Onan 0000-0002-5218-5452

Meryem Uzunoğlu 0000-0003-3511-2427

Proje Numarası Proje No: SGA-2021-497
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2022
Kabul Tarihi 6 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Türk Kaya, S., Coşkun Onan, B., & Uzunoğlu, M. (2022). Kolografi Tekniğinde Alternatif Arayışlar ve Uygulama Örnekleri. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 7(4), 388-414.

logo.svg    doi.png    grammarly-0fb692ef.svg  88x31.png    ith-logo.png  a94bbc48292e3b6e54b776e608d10ad5cb_turnitin-login-page-logo-2022.png  akademik_logo.png İjhar.png
Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi IJHAR, Türk Patent ve Marka Kurumu'nun 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377 sayılı kararı ile tescillenmiştir.