Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Basın Fotoğrafında Karar Anı: Dünya Tarihinde İz Bırakmış Politik Suikast Anlarının İkonik Fotoğraflara Dönüşmesi ve Toplumsal İnşası

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 4, 432 - 446

Öz

Bu makalede, basın fotoğrafının tarihsel gelişim süreci ve toplumsal olayların kaydedilmesinin önemi kapsamlı bir şekilde ele alınmıştır. Basın fotoğraflarının toplumsal belleği yeniden ve ne şekilde inşa ettiği üzerine tespitlere yer verilmiştir. Fotoğraf gerçekliğin temsili özelliği bakımından basın dünyasında hızla yer edinmiştir. Görsel kanıt sunma özelliği, gündelik yaşamı yansıtma yeteneği fotoğrafa önemli bir rol kazandırmıştır. Magnum Photos gibi uluslararası fotoğraf ajansları, gündelik sosyo-kültürel yaşamı temsil etmede öncü olmuş ve dünya tarihinde öne çıkan önemli olayların fotografik temsillerini sunmuştur. Zaman içerisinde yaşanan politik suikastlar ve şiddet içeren olaylar, toplumsal hafızada derin izler bırakan ikonik fotoğraflarla belgelenmiştir. Bu tür fotoğraflar, sadece o anı yakalamakla kalmayıp aynı zamanda toplumların düşünce biçimlerini, sosyal hayatlarını ve siyasal yapılarını yeniden inşa edebilme gücüne sahiptir. Araştırmada Japonya Sosyal Demokrat Partisi lideri Inejiro Asanuma ve 35. Amerika Birleşik Devletleri Başkanı John F. Kennedy suikastlarının yanı sıra 45. Amerika Birleşik Devletleri Başkanı Donald John Trump’a karşı girişimde bulunulan suikastlere ait görseller bu tür fotografik temsillere örnek olarak verilmiştir. Bu suikast anlarına ait fotoğrafların toplumlarda yarattığı şok etkisi, medya araçlarının yanı sıra popüler kültürle birlikte olayların sürekli hatırlanması ve bu temsillerin toplumun yeniden inşasında oynadığı önemli roller incelenmiştir.
Çalışmada, fotoğraf sanatının toplumsal olayların kaydedilmesi ve toplumsal hafızanın inşasındaki rolünü incelemek amacıyla; amaçsal örnekleme ve literatür taraması yöntemlerine dayalı nitel bir araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın odağında, özellikle toplumsal hafızada derin izler bırakan ikonik basın fotoğraflarına yer verilmiştir. John F. Kennedy, Inejiro Asanuma ve Donald John Trump suikastlarına ait fotografik temsiller, toplumsal belleğin yeniden inşasında fotoğrafın oynadığı kritik rolü anlamak açısından önemli örnekler teşkil etmektedir. Amaçsal örnekleme yöntemi, bu fotoğrafların bilinçli bir şekilde seçilerek incelenmesini sağlayarak, toplumların bu olayları nasıl hatırladığını ve fotoğrafların bu sürece nasıl katkıda bulunduğunu anlamayı hedeflemektedir. Araştırmanın teorik çerçevesi ise literatür taraması yöntemiyle oluşturulmuştur. Bu kapsamda basın fotoğrafçılığı ve toplumsal bellek ilişkisini ele alan akademik makaleler, alan ile ilgili kitaplar, uluslararası basın fotoğrafçılığına dair çalışmalar titizlikle incelenmiştir. Fotoğrafın görsel kanıt olarak işlevi ve basın dünyasındaki yeri üzerine yapılan çalışmalar araştırmanın temellerini oluşturmuştur.

Kaynakça

  • Berger, J. (2017). Bir Fotoğrafı Anlamak. (3. Baskı). Metis Yayınları.
  • Berger, P. & Luckmann, T. (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşâsı Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi. (1. Baskı). Paradigma Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1990). Photography - A Middle-brow Art. Stanford University Press.
  • Bresson, H. C. (2003). Fotografiar del Natural. Gustavo Gili.
  • Burr, V. (2012). Sosyal İnşacılık. (2. Baskı). Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Chun, J. M. (2007). A Nation of a Hundred Million Idiots? A Social History of Japanese Television 1953-1973. Routledge.
  • Clarke, C. (2017). Güzel Sanatların Bir Dalı Olarak Fotoğraf. (1. Baskı). Hayalperest Yayınevi.
  • Doğan, G. (2022). Göstergebilimsel Bağlamda Fotoğrafta Anlam Üretimi. Yeni Yüzyılda İletişim Çalışmaları Dergisi, 3 (4), 34-44.
  • Duncum, S. D. (2023). Görseli Yorumlama. Görsel Araştırma Yöntemleri Teori, Uygulama ve Örnek. (9. Baskı). 9-36. Pegem Akademi.
  • Er, M. H., (2023). Jeff Wall’un Gerçeklik Anlayışı Bağlamında ‘Tablo Fotoğraf ve Belgesele Yakın’ Yaklaşımı. Digital Communication Journal, 11, 41-67.
  • Fischer, H. D. & Fischer, E. J. (2000). The Pulitzer Prize Archive, 1942-1998. De Gruyter Saur.
  • Freeland, C. (2018).Fotoğraflar ve İkonlar. Fotoğraf Felsefesi-Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler. (1.Baskı). 69-91. Espas Yayınları.
  • Gezgin, S. (2002). Basında Fotoğrafçılık. (2. Baskı). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Hacking, J. (2015). Fotoğrafın Tüm Öyküsü. Hayalperest Yayınları.
  • Hall, S. (2017). Temsil-Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları. (1. Baskı). Pinhan Yayıncılık.
  • Jeffrey, I. (1997). The Photo Book. Phaidon Press.
  • Jurgenson, N. (2024). Sosyal Fotoğraf: Fotoğraf ve Sosyal Medya. (1. Baskı). Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Kanburoğlu, Ö. (2004). A’dan Z’ye Fotoğraf. (1. Baskı). Say Yayınları.
  • Knight, P. (2007). The Kennedy Assassination. Edinburgh University Press.
  • Light, K. (2012). Çağımızın Tanıkları Belgesel Fotoğrafçılar Anlatıyor. (1. Baskı). Espas Yayınları.
  • Meskin, A. & Cohen, J. (2018). Kanıt Olarak Fotoğraf. Fotoğraf Felsefesi-Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler. (1.Baskı). 93-113. Espas Yayınları.
  • Miller, R. (2012). Magnum - Efsanevi Fotoğraf Ajansının Hikâyesi. (1. Baskı). Agora Kitaplığı.
  • Mulligan T. & Wooters D. (2012). A History of Photography From 1823 to the Present. Taschen.
  • Persinger, T. (2014). Photography - Beyond Technique. Focal Press.
  • Pritchard, M. (2014). A History of Photography in 50 Cameras. Bloomsbury Publishing.
  • Rivera, S. (2004). The Assassination of John F. Kennedy. ABDO Publishing.
  • Rubinstein, D. (2023). How Photography Changed Philosophy. Routledge.
  • Silverman, K. (2019). Fotoğrafın Tarihi ya da Analoji Mucizesi. (1. Baskı). Hayalperest Yayınevi.
  • Smith, I. H. (2018). Fotoğrafın Kısa Öyküsü. (1. Baskı). Hep Kitap.
  • Sontag, S. (2004). Başkasının Acısına Bakmak. (1. Baskı). Agora Kitaplığı.
  • Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine. (2. Baskı). Agora Kitaplığı.
  • Taylor, D. (2011). Leica M9 - The Expanded Guide. (1st Edition). Ammonite Press.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11. Baskı). Seçkin Yayınları.

The Decisive Moment in Press Photography: The Transformation of Political Assassination Moments that Left a Mark on World History into Iconic Photographs and Their Societal Construction

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 4, 432 - 446

Öz

Here is the translation of your text into English:

This article comprehensively addresses the historical development process of press photography and the importance of documenting social events. It includes observations on how and to what extent press photographs reconstruct social memory. Due to its ability to represent reality, photography quickly gained a place in the press world. Its ability to provide visual evidence and reflect daily life has given photography a significant role. International photography agencies such as Magnum Photos have been pioneers in representing daily socio-cultural life and have presented photographic representations of significant events in world history. Over time, political assassinations and violent events have been documented with iconic photographs that left deep traces in social memory. Such photographs not only capture the moment but also have the power to reshape the thinking patterns, social lives, and political structures of societies. In the research, the images of the assassinations of Inejiro Asanuma, leader of the Social Democratic Party of Japan, and John F. Kennedy, the 35th President of the United States, as well as assassination attempts on Donald John Trump, the 45th President of the United States, are provided as examples of such photographic representations. The shock effect created by these assassination photographs on societies, the continuous remembrance of these events through both media tools and popular culture, and the significant roles these representations play in the reconstruction of society have been examined.

In this study, a qualitative research method based on purposive sampling and literature review methods has been adopted to examine the role of the art of photography in documenting social events and constructing social memory. The focus of the research is especially on iconic press photographs that have left deep traces in social memory. The photographic representations of the assassinations of John F. Kennedy, Inejiro Asanuma, and Donald John Trump serve as important examples to understand the critical role photography plays in the reconstruction of social memory. The purposive sampling method aims to consciously select and examine these photographs to understand how societies remember these events and how photographs contribute to this process. The theoretical framework of the research has been formed through the literature review method. In this context, academic articles addressing the relationship between press photography and social memory, books related to the field, and studies on international press photography have been meticulously reviewed. Studies on the function of photography as visual evidence and its place in the press world form the foundation of the research.

Kaynakça

  • Berger, J. (2017). Bir Fotoğrafı Anlamak. (3. Baskı). Metis Yayınları.
  • Berger, P. & Luckmann, T. (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşâsı Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi. (1. Baskı). Paradigma Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1990). Photography - A Middle-brow Art. Stanford University Press.
  • Bresson, H. C. (2003). Fotografiar del Natural. Gustavo Gili.
  • Burr, V. (2012). Sosyal İnşacılık. (2. Baskı). Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Chun, J. M. (2007). A Nation of a Hundred Million Idiots? A Social History of Japanese Television 1953-1973. Routledge.
  • Clarke, C. (2017). Güzel Sanatların Bir Dalı Olarak Fotoğraf. (1. Baskı). Hayalperest Yayınevi.
  • Doğan, G. (2022). Göstergebilimsel Bağlamda Fotoğrafta Anlam Üretimi. Yeni Yüzyılda İletişim Çalışmaları Dergisi, 3 (4), 34-44.
  • Duncum, S. D. (2023). Görseli Yorumlama. Görsel Araştırma Yöntemleri Teori, Uygulama ve Örnek. (9. Baskı). 9-36. Pegem Akademi.
  • Er, M. H., (2023). Jeff Wall’un Gerçeklik Anlayışı Bağlamında ‘Tablo Fotoğraf ve Belgesele Yakın’ Yaklaşımı. Digital Communication Journal, 11, 41-67.
  • Fischer, H. D. & Fischer, E. J. (2000). The Pulitzer Prize Archive, 1942-1998. De Gruyter Saur.
  • Freeland, C. (2018).Fotoğraflar ve İkonlar. Fotoğraf Felsefesi-Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler. (1.Baskı). 69-91. Espas Yayınları.
  • Gezgin, S. (2002). Basında Fotoğrafçılık. (2. Baskı). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Hacking, J. (2015). Fotoğrafın Tüm Öyküsü. Hayalperest Yayınları.
  • Hall, S. (2017). Temsil-Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları. (1. Baskı). Pinhan Yayıncılık.
  • Jeffrey, I. (1997). The Photo Book. Phaidon Press.
  • Jurgenson, N. (2024). Sosyal Fotoğraf: Fotoğraf ve Sosyal Medya. (1. Baskı). Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Kanburoğlu, Ö. (2004). A’dan Z’ye Fotoğraf. (1. Baskı). Say Yayınları.
  • Knight, P. (2007). The Kennedy Assassination. Edinburgh University Press.
  • Light, K. (2012). Çağımızın Tanıkları Belgesel Fotoğrafçılar Anlatıyor. (1. Baskı). Espas Yayınları.
  • Meskin, A. & Cohen, J. (2018). Kanıt Olarak Fotoğraf. Fotoğraf Felsefesi-Doğanın Kalemi Üzerine Denemeler. (1.Baskı). 93-113. Espas Yayınları.
  • Miller, R. (2012). Magnum - Efsanevi Fotoğraf Ajansının Hikâyesi. (1. Baskı). Agora Kitaplığı.
  • Mulligan T. & Wooters D. (2012). A History of Photography From 1823 to the Present. Taschen.
  • Persinger, T. (2014). Photography - Beyond Technique. Focal Press.
  • Pritchard, M. (2014). A History of Photography in 50 Cameras. Bloomsbury Publishing.
  • Rivera, S. (2004). The Assassination of John F. Kennedy. ABDO Publishing.
  • Rubinstein, D. (2023). How Photography Changed Philosophy. Routledge.
  • Silverman, K. (2019). Fotoğrafın Tarihi ya da Analoji Mucizesi. (1. Baskı). Hayalperest Yayınevi.
  • Smith, I. H. (2018). Fotoğrafın Kısa Öyküsü. (1. Baskı). Hep Kitap.
  • Sontag, S. (2004). Başkasının Acısına Bakmak. (1. Baskı). Agora Kitaplığı.
  • Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine. (2. Baskı). Agora Kitaplığı.
  • Taylor, D. (2011). Leica M9 - The Expanded Guide. (1st Edition). Ammonite Press.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11. Baskı). Seçkin Yayınları.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fotoğraf, Video ve Lens Tabanlı Uygulama
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kürşat Kaan Özkemahlı 0000-0002-2717-5324

Basri Gençcelep 0000-0002-2887-2420

Erhan Mutlugün 0000-0002-4499-0953

Erken Görünüm Tarihi 16 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 8 Ekim 2024
Kabul Tarihi 15 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özkemahlı, K. K., Gençcelep, B., & Mutlugün, E. (2024). Basın Fotoğrafında Karar Anı: Dünya Tarihinde İz Bırakmış Politik Suikast Anlarının İkonik Fotoğraflara Dönüşmesi ve Toplumsal İnşası. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 9(4), 432-446.

logo.svg    doi.png    grammarly-0fb692ef.svg  88x31.png    ith-logo.png  a94bbc48292e3b6e54b776e608d10ad5cb_turnitin-login-page-logo-2022.png  akademik_logo.png İjhar.png
Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi IJHAR, Türk Patent ve Marka Kurumu'nun 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377 sayılı kararı ile tescillenmiştir.