Although the concept of citizenship is a general concept that provides an opening to various concepts in itself, this opening also brings with it the question of “how to become” in particular of the concepts it provides. For this reason, the phenomonology pattern was used in this study, in which it was aimed to determine the good, effective, ideal citizen perceptions of social studies teacher candidates in depth. A total of 69 people (50 women and 19 men), including 14 first-grade, 12 second-grade, 22 third-grade and 21 fourth-grade teacher candidates studying in social studies teaching, participated in the study in which an easily accessible sample from purposeful sampling methods was applied. The data collected as a result of the answers given to seven open-ended questions prepared by the researcher and prepared by taking the opinions of field experts were analyzed by descriptive analysis. In the results of the study, it was determined that while it was seen that the teacher candidates' good, effective and ideal citizen information was superficial, they also had difficulty when giving examples from current life. On the other hand, it has been determined that their knowledge is superficial and their minds are confused about which citizenship outcomes they care about educating themselves and the students they plan to educate when they enter the profession. Accordingly, in order to eliminate the misconceptions and shortcomings of teacher candidates regarding the concept of effective citizen, ideal citizen and good citizen, it is necessary to clarify these concepts in the program dimension at every grade level in the social studies teaching undergraduate program. It is proposed to encourage prospective teachers to pair up with middle school students in teaching practice courses and provide mentoring to middle school students as part of their participation in active citizenship activities.
Effective Citizen Ideal Citizen Good Citizen Citizenship Social Studies
Vatandaşlık kavramı kendi içinde çeşitli kavramlara açılım sağlayan genel bir kavram olmakla birlikte bu açılım sağladığı kavramlar özelinde “nasıl olunur” sorusunu da beraberinde getirmektedir. Bu nedenle sosyal bilgiler öğretmen adaylarının iyi, etkin, ideal vatandaş algılarının derinlemesine belirlenmesinin amaçlandığı bu çalışmada fenomonoloji deseni kullanılmıştır. Amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklemin uygulandığı çalışmaya sosyal bilgiler öğretmenliğinde öğrenim gören birinci sınıftan 14, ikinci sınıftan 12, üçüncü sınıftan 22, dördüncü sınıftan ise 21 öğretmen adayı olmak üzere toplam 69 kişi (50 kadın 19 erkek) katılım sağlamıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan ve alan uzmanlarının görüşleri alınarak hazırlanan yedi açık uçlu sorulara verilen yanıtlar neticesinde toplanan veriler betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarında öğretmen adaylarının iyi, etkin ve ideal vatandaş bilgilerinin yüzeysel olduğu görülürken, güncel hayattan örnekler verirken de zorlandıkları belirlenmiştir. Öte yandan kendilerini ve mesleğe atıldıklarında yetiştirmeyi planladıkları öğrencilerinin hangi vatandaşlık çıktılarıyla yetiştirmeyi önemsedikleri konusunda ise yine bilgilerinin yüzeysel ve zihinlerinin karışık olduğu belirlenmiştir. Buna bağlı olarak öğretmen adaylarının etkin vatandaş, ideal vatandaş ve iyi vatandaş kavramına yönelik yanılgıları ve eksiklikleri gidermek için sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programında her sınıf düzeyinde bu kavramların program boyutunda netlik kazandırılması gerekmektedir. Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması derslerinde ortaokul öğrencileri ile eşleştirilip aktif vatandaşlık faaliyetlerine katılımı kapsamında ortaokul öğrencilerine mentorluk yapmasının teşvik edilmesi önerilmektedir.
Etkin Vatandaş İdeal Vatandaş İyi Vatandaş Vatandaşlık Sosyal Bilgiler
Bu çalışmanın etik kurul izni AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLERİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİ KURULU KARARI ile TOPLANTI SAYISI:16 KARAR TARİHİ: 26.08.2024 olmak üzere 2024/297 sayılı kararı ile alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 3 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 3 |