Güncel Sayı

Cilt: 10 Sayı: 3, 20.09.2025

Yıl: 2025

Araştırma Makaleleri

Araştırma Makalesi

8. Resimde Melankolik İmgenin Biçimsel Dili

Derlemeler

Abdulkerim Diktaş
Doç. Abdulkerim DİKTAŞ ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi
Default avatar
Doç. Alper Raif İPEK SELÇUK ÜNİVERSİTESİ, GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ

Ankara’da 1978 yılında matbaa işletmecisi bir ailenin ilk çocuğu olarak doğmuştur. İlk ve ortaokul öğretimini Yükseliş Koleji’nde almıştır. Annesi tarafından sanata yönlendirilmiştir. Birçok ulusal ve uluslararası çocuk resim yarışmasında dereceler kazanmıştır. Babasından ilk grafik ve baskı eğitimini almıştır. Sanata olan ilgisi lise döneminde de devam etmiştir. Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Resim Bölümü’nde 1997 yılında mezun olmuştur. Aynı yıl Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü’nü birincilikle kazanmıştır. Üniversitede öğrenci olduğu dönemde Ankara’da reklam ajanslarında grafik tasarımcı ve sanat yönetmeni olarak çalışmıştır. 2001 yılında lisans eğitimini bölüm ve fakülte birincisi olarak bitirmiştir ve yüksek lisans çalışmasına başlamıştır. 2003 yılında Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nin kuruluş aşamasının Grafik Bölümü ayağında bulunmuştur. 2004 yılında askerlik görevi nedeniyle akademik çalışmalarına ara vermiştir. Askerlik görevi sonrası akademiye dönmeyerek babasının vefatından kalan aile işletmesi Onur Matbaacılık Ltd Şti’nin başına geçmiştir.

Devraldığı şirketi yeniden yapılandırmıştır. Markalaşma süreci için yol haritası oluşturmuş ve kurum kimliğini yenilemiştir. Yaptığı Ankara’nın ilk “sıfır” Koenig & Bauer Performa 5 renk ofset baskı makinası yatırımı ile şirketin adını Onur Yeni Baskı olarak güncellemiştir. Bu dönemde grafik tasarım alanına hizmet edecek olan “O” adlı şirket bültenini yayınlamaya başlamıştır ancak uzun soluklu olamamıştır. 2010 yılında Canon baskı sistemlerine yatırım yaparak sadece dijital baskı yapan Ankara’nın ilk dijital matbaası Opus Basımevi’ni kurmuştur.

2013 yılında gelen davetle Hacettepe Üniversitesi GSF Grafik Bölümü’nde misafir öğretim görevlisi olarak dersler vermeye başladı. Akademiye dönüşüyle yarım kalan yüksek lisans tezini Prof. Dr. İncilay YURDAKUL danışmanlığında tamamlamıştır. TAŞIT GRAFİĞİ UYGULAMALARI ve AMBULANS FORMA TASARIMI adlı yüksek lisans tezi taşıt ve grafik ilişkisini irdeleyen ilk akademik çalışma olmuştur. Tez taşıtlarda grafik kullanımını sınıflandırmakta ve çağdaş bir ambulans için tasarım önerisinde bulunmaktadır. Hacettepe Üniversitesi’nde ders yürüttüğü süreçte Gazi Üniversitesi, Çankırı Karatekin Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi ve Atılım Üniversitesi’lerinin Grafik Tasarım ve Görsel İletişim Bölümleri’nde Proje, Tipografi, Ambalaj Tasarımı, Alan Uygulama, İletişim, Reklam, Sanat ve benzer birçok dersleri yürütmüştür. 2018 yılında tüm ticari faaliyetlerini bırakarak tamamen akademiye geçmiştir ve Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Grafik Bölümü’ne öğretim görevlisi olarak atanmıştır. 2019 yılında Hacettepe Üniversitesi GSF Grafik Bölümü’nde Prof. Namık Kemal SARIKAVAK danışmanlığında KARMA GERÇEKLİKTE ÇOKLU MEKAN TASARIMI adlı doktora çalışmasını tamamlamıştır. Tez artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik ve karma gerçeklik kavramlarını sınıflandırmakta ve paralel evrenler hipotezinden yola çıkarak tek bir fiziki gerçek mekanın aynı anda birçok farklı sanal mekanlar olarak kullanılmasının tasarımını içermektedir. Bu çalışma ülkenin karma gerçeklik üzerine yapılan ilk doktora çalışması olmuştur. Doktora çalışmasını bitirmesiyle Dr. Öğretim Üyesi olarak atanmıştır. 2020 yılında Başkent Üniversite’ndeki görevinden istifa etmiştir ve Selçuk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü’ne Dr. Öğretim Üyesi olarak atanmıştır. 2022 yılında UAK tarafından doçent derecesi verilmiştir. Halen aynı kurumda çalışmaya devam etmektedir.

Akademiye dönüşü sanatsal çalışmalarına da dönmesini sağlamıştır. 2016 yılında İKSV’nin düzenlediği İstanbul Tasarım Bienali’nde AUTOGRAPHSY/OTOGRAFSİ adını verdiği kendini temsil eden bir kitaba otopsi yaptığı video art çalışması açık çağrı birinciliğini paylaşmıştır. 2018 yılında GAMUT adlı baskı skalalarından yaptığı zaman ve mekan öğrüntüsünü işleyen 5 metrelik yerleştirmesi Akbank Günümüz Sanatçıları Sergisi’nde birinciliği paylaşmıştır. 2021’de 40. GMK GRAFİK TASARIM SERGİSİ’ne seçilen OPUS üçlüsü baskıdaki analogdan dijitale dönüşüme işaret eden poster tasarımlarıdır. Baskı resim, poster tasarımları ve sanatsal çalışmaları ulusal ve uluslararası sergilerde seçili sergilemiştir. 7 adet kişisel solo sergi açmıştır. 2017’de ilk kişisel sergisi H.Ü. Grafik Bölümü’nde WHEREDEYİM? ticari, akademik ve sanatsal çalışmalarının karmasından oluşmaktadır ve nerede olduğu sorusuna kişisel bir bakıştır. MONTAJ/MONTAGE adlı ikinci sergisi Galeri Soyut’ta açılmıştır. Gerçek, suret ve sahte kavramlarını sorgulayan işler matbaa filmlerinden oluşan birleştirmelerdir. Sergi, tekniğiyle baskı öncesi analog dönemin bellek tazelemesini yaparken gerçekten ayrılamayacak suretler yapabilen ustalara hayranlık beslemektedir. 2019 yılındaki üçüncü sergisi BİR ZAMANLAR ANADOLU’DA Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi’nde başlayan sanat öğreniciliğinden sanat öğreticiliğine Anadolu’da evrilen hayatından kesit işler içermektedir. 2020 yılında MOTION GRAPHICS adlı dördüncü sergisini açmıştır. Saniyelik, dakikalık, saatlik hareket eden grafik öğelerden oluşan kompozisyonlara sahip tasarımları aynı şekilde bir daha görmek mümkün değildir. Sergi zaman ve mekanın değişkenliğini sorgulamaktadır. 2020 yılında Atılım Üniversitesi’nde açılan POSTER-A-MA sergisi adını 60’lı yıllarda ABD’yi kamyonlar üzerinde gezen GM’in gelecekçi panayırı FUTUR-A-MA’sından ve geniş bir perspektifte bakış açısı sunan PANOR-A-MA tekniğinden almaktadır ve geniş bir poster seçkisinden oluşmaktadır. 2021’de Covid-19 Salgını sırasında gerçekleştirdiği SMALL BİZ’NESS sergisi çevrimiçidir. Mahalle ve küçük esnaf kavramları üzerine kurulu sergi fotografik çalışmalarından oluşmaktadır. Cadde üzerinde hareket ederken önünden geçip gidilen esnaf camekanları film karelerini çağrıştırırken cadde geçip giden hayatı temsil etmektedir. 2022 yılı sonunda gerçekleştirdiği POSTER-A-MA-22 Selçuk Üniversitesi’ne geçtikten sonraki poster tasarımlarını da içeren güncellenmiş POSTER-A-MA’dır.

Tasarım ve sanat alanlarıyla beraber yayında üretmektedir. Bugüne kadar özgün nitelikte 10 adet uluslararası bildiri 5 adet hakemli makale yayınlamıştır. İlgi alanlarının çeşitliliği ve disiplinlerarası bakış açısıyla makale ve bildirileri oldukça geniş bir konu alanına yayılmaktadır. EKOLOJİK VE EKONOMİK FAYDA MODELİ OLARAK A4 FORMAT YERİNE B4 FORMAT KULLANIMI adlı bildirisi çevreci bir tüketim için öneri getirmiştir. ANKARA ESKİ BİNA İSİMLİKLERİNİN GRAFİK TASARIM DEĞERLENDİRİLMESİ adlı bildirisi tipografi üzerine bir grafik arkeoloji olmuştur. Paris’te sunduğu DEĞİŞKEN VERİLİ AMBALAJ TASARIMI ile GÜNCEL SANATTA GRAFİK TASARIM VE ÜRETİMİ TEKNİKLERİ bildirileri grafik tasarımın güncel sanat ve ambalajla ilişkisini araştırmaktadır. YIL MİLYON’DA MATBAA bildirisi yakın gelecek için basım teknolojilerine fütüristik bir önerme sunmaktadır. SANATSAL İFADE BİÇİMİ OLARAK AMBALAJ bildirisi ambalajın sanata dahiliyetine işaret etmektedir. ÇEVRİMİÇİ BİR DÜNYADA ÇIKARIMSAL (ANALOG) RENK SİSTEMİ YERİNE TOPLAMSAL (DİJİTAL) RENK SİSTEMİ KULLANIMI bildirisi renk eğitiminde pigment boyalar gibi ışık kaynaklı renk eğitiminin de verilmesi gerektiğini söylemektedir. KARMA GERÇEKLİK EVRENİNDE SİMÜLASYON ETİĞİ bildirisi sanal bir dünyanın yeni etik değerlere sahip olması gerekeceği uyarısını yapmaktadır. ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK SORUNLARI ve SANAL GERÇEKLİK SORUNLARI bildirileri her iki kavramın adlandırma, tanımlandırma, kullanım ve sağlık sorunlarını sıralamaktadır.

LA CASA DE PAPEL OTOGRAFSİSİ makalesi dizide geçen soygunu kendi deneysel otografsi tekniği merceğinden incelemektedir. ÇAĞDAŞ SANAT MÜZESİ ÖNERİSİ OLARAK ANAFARTALAR ÇARŞISI müzesi başkentin çağdaş sanat müzesi eksiğinin Ulus’ta bulunan çok katlı eski bir çarsının yeniden işlevlendirilerek giderilebileceği önermesinde bulunmaktadır. TAŞIT GRAFİĞİ İNCELEMESİ ve TASARIM ÖNERİSİ OLARAK POLİS OTOSU makalesi yüksek lisans çalışması konusunda çağdaş ve özgün tasarım önerisi getirmektedir. Doktora çalışma konusuna paralel olarak ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK, SANAL GERÇEKLİK VE KARMA GERÇEKLİK KAVRAMLARINDA İSİMLENDİRME VE TANIMLANDIRMA SORUNLARI ile A STRANGE CONCEPT ARISING IN THE COVID-19 PANDEMIC: SANAL SERGİ makaleleri gerçeklikler ve kullanımları üzerinedir.

Tasarım ve sanatta yoğun bir deneysellik içeren çalışmaları konu ve nitelikleriyle çağdaş standartlardadır ve geniş bir alana yayılmıştır. Ağırlıkla poster, baskı resim ve heykel üretmektedir. Çalışmalarında sayısal ortamda düzenlenmiş tasarımlara gerçek nesneler eşlik ekmektedir. Tasarım dili matbaa baskı öncesi görsel simgelerinden ve baskının üst üste yapılan çok katmanlı yapısından oluşmaktadır. Baskı skalaları, krosları, kesim çizgileri, kırmızı montaj bantları kimi zaman çalışmanın içinde unutulmuş gibi montaj milimetrik kağıdının üzerinde durmaktadır. Çalışmaları geneliyle brutal özelliktedir.

Sanallık ve baskı resim üzerine buluşlar yapmıştır. 4 adet patent çalışması bulunmaktadır. Bunların iki adeti karma gerçeklik mekan tasarımı ve trafiği üzerine ve iki adeti baskı resimde kullanılacak yeni bir baskı şekli ve oyma aleti üzerinedir.

Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği (AICA) Türkiye Şubesi, Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşu (GMK) ve İstanbul Ekslibris Derneği (İED) derneklerine üyedir. Akademisyen Dr. Seçil Ermiş İpek ile evlidir ve Duru Luna İpek’in babasıdır.

Grafik Tasarımı, Plastik Sanatlar (Diğer), Baskı Resim, Sanal ve Karma Gerçeklik, Çağdaş Sanat, Sanat Tarihi, Görsel Kültür, Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik, Video Tasarımı
Sosyal Bilgiler Eğitimi, Eğitim
Default avatar
Doç. Dr. Aytül PAPİLA Beykent Üniversitesi
Mimarlık Tarihi, Çağdaş Sanat, Resim Tarihi
Geleneksel Türk Sanatları, Tasarım, Sanat ve Edebiyat, Seramik Tasarımı, Heykel, Disiplinlerarası Sanat, Çevresel Sanat, Cam Tasarımı, Plastik Sanatlar, Çini Sanatı
Akıllı Hareketlilik, İstatistiksel Analiz, İstatistiksel Kalite Kontrol, Uygulamalı İstatistik, Yapay Zeka, Kalite Yönetimi, Üretim ve Operasyon Yönetimi, Lojistik, Tedarik Zinciri, Uluslararası Lojistik, Dijitalleşme, Dijital Pazarlama
Emine Nilüfer Üstündağ
Doç. Emine Nilüfer ÜSTÜNDAĞ İzmir Katip Çelebi Üniversitesi
Grafik Tasarımı, İllüstrasyon
Ertan Toy
Doç. Dr. Ertan TOY YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ, SANAT VE TASARIM FAKÜLTESİ
Bilgisayar Oyunları ve Animasyon, Bilgi Sistemleri Kullanıcı Deneyimi Tasarımı ve Geliştirme, Görsel Efektler, Sanal ve Karma Gerçeklik, Sanal Gerçeklik, Metaevren
Default avatar
Dr. Öğr. Üyesi Gülay DOĞAN İSTANBUL YENİ YÜZYIL ÜNİVERSİTESİ
Fotoğraf, Video ve Lens Tabanlı Uygulama
Kemal Sakarya
Dr. Arş. Gör. Kemal SAKARYA ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ, MİMARLIK FAKÜLTESİ, İÇ MİMARLIK BÖLÜMÜ Web

Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Mimarlık lisans programından 2007 yılında mezun olan araştırmacı, İç Mimari alanda hizmet veren firmalarda özel sektör deneyiminin ardından lisansüstü eğitimine Çukurova Üniversitesi İç Mimarlık Ana Sanat Dalı’nda başlamış ve uzaktan iç mimari tasarım eğitimi konusunda hazırladığı tezi ile 2012 yılında yüksek lisans programından mezun olmuştur. 2011 yılından beri Çukurova Üniversitesi İç Mimarlık Bölümü’nde öğretim elemanı olarak görev yapmaktadır. 2020 yılında ana fikrin mekân tasarımına aktarılma süreci konulu tezini tamamlayıp Doktor unvanını alan araştırmacı, Teknik Resim Tasarı Geometri, Perspektif, İç Mimari Proje ve İç Mimarlık Semineri gibi dersleri yürütmektedir. Çalışma konuları, uzmanlık alanına paralel olarak iç mekan tasarımı ve tasarım eğitimi üzerine yoğunlaşmaktadır.

İç Dekorasyon Tasarımı, Mimarlıkta Malzeme ve Teknoloji, Mimari Tasarım, İç Mimarlık , Tasarım Araçları ve Teknolojisi
Mahmut Atilla Söğüt
Yrd. Doç. Dr. Mahmut Atilla SÖĞÜT MIMAR SINAN FINE ARTS UNIVERSITY

Msgsü iç mimarlık lisans,yüksek lisans,sanatta yeterlik, 2000 yılından bu yana MSGSÜ iç mimarlık bölümünde öğretim üyesi

İç Mimarlık
Metin Saygılı
Doç. Dr. Metin SAYGILI SAKARYA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ Web
Tüketici Davranışı, Girişimcilik, Pazarlama Araştırma Metodolojisi, Pazarlama
Seda Liman Turan
Doç. Dr. Seda LİMAN TURAN TRABZON ÜNİVERSİTESİ
Plastik Sanatlar, Güzel Sanatlar Eğitimi, Göstergebilim, Resim
Default avatar
Doç. Dr. Seçil KARTOPU ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ, MİMARLIK VE GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ, GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI BÖLÜMÜ
Grafik Tasarımı, Görsel Tasarım, Göstergebilim, Görsel Kültür, Görsel Sanatlar (Diğer), Güzel Sanatlar, El Sanatları
Default avatar
Doç. Dr. Yeliz OKAY Yalova Üniversitesi
Sosyoloji, Sanat Sosyolojisi, Kültür Sosyolojisi, Edebiyat Sosyolojisi
Yunus Kara
Doç. Dr. Yunus KARA SINOP UNIVERSITY
Ekoloji, Sürdürülebilirlik ve Enerji, Sosyal Adalet, Sosyal Hizmetler, Dezavantajlı Gruplar, Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik Antropolojisi
Çağatay Olgun
Doktora Çağatay OLGUN Bir kuruma bağlı değildir
Sanat Tarihi, Sanat Teorisi, Güzel Sanatlar, Çağdaş Sanat, Sanat Eleştirmenliği, Resim
Default avatar
Dr. Öğr. Üyesi İbrahim YILMAZ BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
Grafik Tasarımı

Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları dergisi (IJHAR), öncelikle Mustafa Kemal Atatürk’ün ilke ve inkılapları doğrultusunda, kültürü araştırma ve yaşatma ilkelerini benimsemiştir.

Bu nedenle UNESCO’nun 2003 yılında aldığı kararlar doğrultusunda “Somut Olmayan Kültürel Miras” listesine bağlı kalmak,
Dünyadaki halkbilimi, sanat ve kültürel miras çalışmalarını izlemek, bu konularda yapılan araştırmaları yayımlamak ve bu alandaki çalışmaları uluslararası düzeye taşımaktır.
Bu amaçlar doğrultusunda İJHAR Türkçe ve/veya İngilizce yayın yapmaktadır.

Ijhar,

  • Alanında bir boşluğu dolduracak, araştırmaya dayalı özgün makaleleri,
  • Alanın gelişimine katkı sağlayacak tanıtım ve eleştiri yazılarını, 
  • Toplum kültürü, halkbilimi, etnoloji, antropoloji, doğa ve ekoloji, görsel sanatlar, edebiyat, sosyoloji, psikoloji, ebru sanatı, hat sanatı, çinicilik ve süsleme sanatları ve kültürel miras çalışmalarına kuramsal ve yöntemsel açıdan katkı sağlayacak çeviriler, kısa raporlar ve bilgi notları brief report ve short communication’ları, 
  • Alandan veya yazılı kaynaklardan yapılan derlemeleri değerlendirmeye alır ve yayınlanmak üzere hakem sürecini başlatır.
    IJHAR’da yayımlanacak yazılar daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış, başka dergilerin hakem sürecine girmemiş veya ret almamış olma şartı aranır. Bilimsel bir toplantıda sunulmuş bildiriler, bildiri kitapçığında tam metin yayımlanmış ise IJHAR’da yayımlanamaz. Bir yazarın aynı yıl içinde ardışık olmamak kaydıyla en fazla iki yazısı yayımlanabilir. 

  1. Temel Yazım Kuralları:
    IJHAR, 2024 yılından itibaren yazım kurallarında önemli güncellemeler yapmıştır.

Makale, buraya tıklayarak indireileceğiniz makale şablonuna doğrudan yazılacaktır. Şablon, dergi kurallarına göre hazırlanmıştır. Değiştirilmesi veya uyulmaması kabul edilmez. Makale şablonunda, sizi ilgilendirmeyen başlıkları silebilir veya formatı bozmadan alt başlık ekleyebilirsiniz.

Ijhar, her makaleye bir DOI numarası vermektedir. Makaleler için TR özet en az 250-350, İng özet ise 700-1000 kelime olması istenir. Ayrıntılı bilgi makale şablonundadır.

Makale Şablonunun Hazırlandığı Yazım Kuralları:

Genel Kurallar:

Başlık: 12 kelimeyi geçmemeli, bold ve baş harfleri büyük 14 Pt yazılmalı ve ikinci dildeki karşılığı baş harfleri büyük, başlığın hemen altında 12 Pt normal kalınlıkta yazılmalı. Makale Türkçe ise ikinci dil İngilizce, makale İngilizce ise ikinci dil Türkçe olmalıdır. Latin harflerle yazılmış Türkçe lehçelerde değerlendirmeye alınır. Bu makalelerin ikinci dili Türkçe olmalıdır.

Yazar Adı: Makale Başlığının altına yazılmalı, görev unvanı, Orcid, kurum adresi ve e-posta bilgileri, İngilizce başlığın 12 nk aralıkla altına kalın 11 Pt yazılmalıdır.

ANCAK: Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi (Ijhar), tüm çalışmaların değerlendirme sürecinde çifte körleme yöntemini kullanmaktadır. Çift körleme yönteminde çalışmaların yazar ve hakem kimlikleri gizlenmektedir. Bu nedenle yazar isimleri, hakem süreci sonuçlana kadar gizli klır. Yazarlar, ilk gönderimde makale şablonuna veya dosya uzantısına isim yazmamalıdır. Aksi durumda editörlerimiz, makaleyi yazara iade edilir.

Özet
Türkçe yazılan metinler İngilizce genişletilmiş özet, İngilizce metinler ise Türkçe genişletilmiş özet içermelidir. Özette, ilk cümlede çalışmaya ve önemine dikkat çekilmeli, ikinci cümlede ilgili çalışma konusunun literatürdeki eksikliği vurgulanmalıdır. Sonra çalışmanın amacı, veri toplama yöntemi, analiz yöntemi, elde edilen önemli bulgular ve son olarak da çalışmanın alan yazına ve pratiğe katkıları ifade edilmelidir. Türkçe özet Calibri yazı tipi, 9 pt, iki tarafa yaslı, en az 250-350 kelime arasında olmalıdır.

Anahtar Kelimeler: En az 3, en fazla 8 sözcükten oluşmalıdır.

Anahtar sözcükler, makale konusu ile ilgili olmalı, makaleyi tanımlama ve internet aramalarında tanımlayıcı olmalıdır.


Extended Abstract
Texts written in Turkish must include an extended abstract in English, and English texts must include an extended abstract in Turkish. The abstract must not contain subheadings. However, the introduction, theoretical framework, purpose/research questions, general findings, discussion/conclusion, and recommendations/practices sections must be summarized in separate paragraphs. The abstract must include the aim of the study, the method, data collection tools, and research findings. It must be in Calibri 9 font sizes, justified, and at least 700-1000 words long. Paragraphs must not be indented, and there must be 6 spaces between paragraphs.
Türkçe yazılan metinler İngilizce genişletilmiş özet, İngilizce metinler ise Türkçe genişletilmiş özet içermelidir. Bu özet alt başlıklar içermemelidir; ancak makalenin giriş, teorik çerçeve, amaç/araştırma soruları, genel bulgular, tartışma/sonuç ve öneriler/uygulamalar gibi bölümleri ayrı paragraflarda özetlenmelidir. Özet, çalışmanın amacı, yöntemi, veri toplama araçlarını ve araştırma bulgularını içermelidir. Calibri 9 yazı tipi boyutunda, iki yana yaslı, minimum 700-1000 kelimelik özet bulunmalıdır. Paragraflar girintili yapılmamalı, paragraflar arasında 6 boşluk bırakılmalıdır.


Keywords: Maximum 5 words. En fazla 5 kelime olmalıdır.

Giriş

Bu kısımda çalışmanın önemi, literatürdeki eksiklikler belirtilerek mevcut çalışmalardan konunun ayrışan yönü ifade edilmeli ve sonrasında çalışmanın amacı vurgulanmalıdır. Daha sonra çalışmanın devamındaki anahatlar ifade edilerek okuyucuya çalışmanın ana hatları vurgulanmalıdır.
Makale metni, Calibri yazı tipi, 11 punto, Normal, İki Yana Yaslı, Paragraf Sol ve Sağ Girinti 0cm, Satır Aralığı 1,15 Kat, Paragraf Öncesi 0nk, Paragraf Sonrası 6nk boşluk, Paragrafın İlk Satırı 1,25cm içerden (MS Word “İlk Satır” tipi paragraf) başlamalıdır.


Metin İçinde Kaynak Gösterme
Metin içinde kaynak gösterimi APA Yazım Kılavuzu 7. Basım Kurallarına göre yapılmalıdır. Aşağıda bazı durumlar ve örnekler verilmiştir. Bunların dışında bir kaynak gösterilecekse, APA Yayım Kılavuzu 7. Basım Kuralları esas alınmalıdır.
Hem alıntılarda hem de yeniden yazımlarda metin içinde kaynak gösterilirken atıf yapılan yayın sahibinin SOYADI, YAYIN TARİHİ ve SAYFA NUMARASI iki farklı şekilde belirtilebilir.
1. Yazarın soyadı, araştırmanın yayın tarihi ve sayfa numarasına metnin içinde yer verilir. Yazar soyadı cümlenin bir parçasıysa kaynağın yılı ve sayfa numarası parantez içinde verilir.
Örnek:
Kessler (2003, s. 12) erken başlangıçlı sosyal anksiyete bozukluğunun tedaviye dirençli olduğu bulgusuna ulaşmıştır.
2. Cümle tamamlandıktan sonra yazar soyadı, yıl ve sayfa numarası parantez içinde virgülle ayrılarak gösterilir.
Örnek:
Bir araştırmada, majör depresif bozukluğun madde kötüye kullanımı ve madde bağımlılığı ile yüksek eş tanı oranına sahip olduğu gösterilmiştir (Kessler, 2003, s. 12).

Tekli yazarlı göndermelerde;
(Yazar soyadı, yıl, s., no), Örnek: (Aksel, 2024, s.1)


İki Yazarlı göndermelerde;
(Yazar soyadı ve Yazar soyadı, yayın yılı, s., no), Örnek: (Baştürk ve Özdemir, 2024, s. 25)

İkiden fazla Yazarlı Göndermelerde,
(Yazar soyadı, vd., 2024, s. 2), Örnek: (Erdal vd., 2024, s. 2)


Doğrudan alıntılı ardışık sayfa göndermelerde
(Yazar soyadı, yayın yılı, sayfa sayısı), örnek, (İnce, 2017, ss. 294-295)

Başlık Biçimlendirmeleri:
Başlıklar rakamlarla veya harflerle etiketlenmemelidir.


Birinci Düzey Başlık,

Ortalanmış, Kalın
Metin yeni bir paragraf olarak başlar. Metin yeni bir paragraf olarak başlar. Metin yeni bir paragraf olarak başlar.
İkinci Düzey Başlık,

Sola Hizalanmış, Kalın
Metin yeni bir paragraf olarak başlar. Metin yeni bir paragraf olarak başlar. Metin yeni bir paragraf olarak başlar.
Üçüncü Düzey Başlık,

Sola Hizalanmış, İtalik, Kalın
Metin yeni bir paragraf olarak başlar. Metin yeni bir paragraf olarak başlar. Metin yeni bir paragraf olarak başlar.
Dördüncü Düzey Başlık,

1,25 cm Girintili, Kalın, Nokta ile Biter. Metin aynı satırda başlar ve bir paragraf olarak devam eder.
Beşinci Düzey Başlık, 1,25 cm Girintili, Kalın, Nokta ile Biter. Metin aynı satırda başlar ve bir paragraf olarak devam eder.

Amaç
Araştırmanın amacı/problemi açıkça ifade edilmelidir. Varsa araştırmanın alt amaçları, alt problemleri veya hipotezleri açıkça sunulmalıdır.
Makale metni, Calibri yazı tipi, 11 punto, Normal, İki Yana Yaslı, Paragraf Sol ve Sağ Girinti 0cm, Satır Aralığı 1,15 Kat, Paragraf Öncesi 0nk, Paragraf Sonrası 6nk boşluk, Paragrafın İlk Satırı 1,25cm içerden (MS Word “İlk Satır” tipi paragraf) başlamalıdır.

Yöntem
Yöntemi açıklarken nicel araştırmalar için;
Çalışmanın amacı, anakütlesi, örneklemi, örnekleme yöntemi, veri toplama yöntemi, verilerin toplanma zamanı, kullanılan ölçekler, analiz yöntemi, kullanılan programlar vb. gibi konular açıklanmalıdır.


Nitel araştırmalar için de benzer şekilde;
Çalışmanın amacı, seçilen nitel araştırma metodolojisi, veri toplama yöntemi, katılımcılar, veri toplama zamanı, verilerin sınıflandırma ve analiz yöntemi ve kullanılan programlar vb. gibi konular açıklanmalıdır.
Bunlar örnek olup, çalışmanın niteliğine göre yöntem kısmı detaylandırılmalıdır.
Araştırma Grubu (2. Düzey Başlık)
Makale metni, Calibri yazı tipi, 11 punto, Normal, İki Yana Yaslı, Paragraf Sol ve Sağ Girinti 0cm, Satır Aralığı 1,15 Kat, Paragraf Öncesi 0nk, Paragraf Sonrası 6nk boşluk, Paragrafın İlk Satırı 1,25cm içerden (MS Word “İlk Satır” tipi paragraf) başlamalıdır.
Veri Toplama Süreci (2. Düzey Başlık)
Makale metni, Calibri yazı tipi, 11 punto, normal, iki yana yaslı, paragraf sol ve sağ girinti 0 cm, satır aralığı 1,15, paragraf öncesi 0 nk, sonrası 6 nk boşluk, paragrafın ilk satırı 1,25 cm içerden başlamalıdır.
Veri Toplama Araçlerı (3. Düzey Başlık)
Makale metni, Calibri yazı tipi, 11 punto, normal, iki yana yaslı, paragraf sol ve sağ girinti 0 cm, satır aralığı 1,15, paragraf öncesi 0 nk, sonrası 6 nk boşluk, paragrafın ilk satırı 1,25 cm içerden başlamalıdır.
Doğrudan alıntı metni, Calibri, 11 punto, eğik, iki yana yaslı, paragraf sağdan 1cm ve soldan 1cm girintili, ilk satır 1,25 cm içerden, paragraf öncesinde 0 nk ve paragraf sonrasında 6 nk boşluk, satır aralığı 1,15.
Verilerin Analizi (2. Düzey Başlık)
Calibri yazı tipi, 11 punto, normal, iki yana yaslı, paragraf sol ve sağ girinti 0 cm, satır aralığı 1,15, paragraf öncesi 0 nk, sonrası 6 nk boşluk, paragrafın ilk satırı 1,25 cm içerden başlamalıdır.


Bulgular
Elde edilen bulgular; araştırma problemini destekler nitelikte ve bütünlüğü koruyacak biçimde ilgili tablo, şekil, grafik veya resimlerle açıklanmalıdır.
Makale metni, Calibri yazı tipi, 11 punto, Normal, İki Yana Yaslı, Paragraf Sol ve Sağ Girinti 0cm, Satır Aralığı 1,15 Kat, Paragraf Öncesi 0nk, Paragraf Sonrası 6nk boşluk, Paragrafın İlk Satırı 1,25cm içerden (MS Word “İlk Satır” tipi paragraf) başlamalıdır.
Bulguların Birinci Başlığı (2. Düzey Başlık)
Makale metni, Calibri yazı tipi, 11 punto, normal, iki yana yaslı, paragraf sol ve sağ girinti 0 cm, satır aralığı 1,15, paragraf öncesi 0 nk, sonrası 6 nk boşluk, paragrafın ilk satırı 1,25 cm içerden başlamalıdır.
Tablo yazıları, başlıkları ve metni Calibri yazı tipi, 11 punto, eğik (italik), Tablo, şekil ve resim yazıları ve numaraları kalın olmalıdır.

Tablo yazıları, başlıkları ve metni Calibri yazı tipi, 11 punto, eğik (italik), Tablo, şekil ve resim yazıları ve numaraları kalın olmalıdır.

                                                                      ijhar%20Tablo.png

Makale metni, Calibri yazı tipi, 11 punto, normal, iki yana yaslı, paragraf sol ve sağ girinti 0 cm, satır aralığı 1,15, paragraf öncesi 0 nk, sonrası 6 nk boşluk, paragrafın ilk satırı 1,25 cm içerden başlamalıdır.


                                                     izhar%20R.png

Sonuç ve Tartışma
Elde edilen bulgular alan yazın dikkate alınarak (ilgili yerlerde atıf verilerek) yazar yorumları da konularak tartışılmalıdır. Sonuç kısmında tablo, resim, şekil vb. olmamalıdır.
Makale metni, Calibri yazı tipi, 11 punto, normal, iki yana yaslı, paragraf sol ve sağ girinti 0 cm, satır aralığı 1,15, paragraf öncesi 0 nk, sonrası 6 nk boşluk, paragrafın ilk satırı 1,25 cm içerden başlamalıdır.
Grafik 1. Bu bir şekil yazısıdır. (Şekil başlıkları ve metin 9 punto, şekil yazısı ve numarası kalın).

                                         ijhar%20grafik.png

Kaynakça
Kaynaklar APA 7. baskı kurallarına göre verilmelidir. Aşağıda bazı örnek gösterimler bulunmaktadır. Gazete, dergi, ansiklopedi, antoloji, roman, oyun ve film gibi yapıtlar ile öykü ve şiir kitapları, öykü, makale, kitap bölümü, mektup, konferans, konuşma, söyleşi ve kişisel görüşme, yayımlanmamış tezler APA 7. baskı kurallarına göre verilmelidir.
Metin içinde atıf verilen tüm kaynaklar kaynakça da verilmelidir. Benzer şekilde kaynakçada yer alan tüm kaynakların her birine metin içinde atıf verilmiş olmalıdır.
Kaynak makale metninin sonunda, yazarların soyadına göre alfabetik olarak yazılmalıdır.


Makale veya Süreli Yayın Kaynakları
Süreli yayın kaynakları, Calibri yazı tipi, 11 punto, normal, iki yana yaslı, paragraf sol ve sağ girinti 0 cm, satır aralığı 1,15, paragraf öncesi 0 nk, sonrası 6 nk boşluk olmalıdır.
IJHAR Normal metninden farklı olarak, paragrafın ilk satırı sola hizalı sonraki satırlar 1,25 cm içerden başlamalıdır (MS Word Asılı paragraf). Süreli yayının adı italik (eğik) olmalıdır.
Birden fazla yazarı olan yayınlarda, son yazar soyadından önce Türkçe makalelerde ve ifadesi diğer dillerdeki makalelerde & işareti kullanılmalıdır.
Tek yazarlı süreli yayın kaynağı:
Yazarın soyadı, Yazarın Adının Baş Harfi. (Yıl). Makalenin adı. Süreli Yayının Adı, Cilt(Süreli yayının sayısı), Sayfa aralığı. DOİ Adresi.
Örnek:
Bilge, H. (2022). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Alfabe ve Heceleme Bilgilerinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 7 (4), 349-361. https://doi.org/10.5281/zenodo.7394230

Çok yazarlı süreli yayın kaynağı:
Birinci yazarın soyadı, Adının baş harfi., İkinci yazarın soyadı, Adının baş harfi. ve Üçüncü yazarın soyadı, Adının baş harfi., (Yıl). Makalenin adı. Süreli Yayının Adı, Cilt(Süreli yayının sayısı), Sayfa aralığı.
Örnek:
Türk Kaya, S., Onan, C. ve Uzunoğlu, M. (2022). Kolografi Tekniğinde Alternatif Arayışlar ve Uygulama Örnekleri. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 7(4), 388-414. https://doi.org/10.5281/zenodo.7415685
Grady, J. S., Her, M., Moreno, G., Perez, C., & Yelinek, J. (2019). Emotions in storybooks: A comparison of storybooks that represent ethnic and racial groups in the United States. Psychology of Popular Media Culture, 8(3), 207–217. https://doi.org/10.1037/ppm0000185

Kitaplar
Süreli yayın kaynakları, Calibri yazı tipi, 11 punto, normal, iki yana yaslı, paragraf sol ve sağ girinti 0 cm, satır aralığı 1,15, paragraf öncesi 0 nk, sonrası 6 nk boşluk olmalıdır.
IJHAR Normal metninden farklı olarak, paragrafın ilk satırı sola hizalı sonraki satırlar 1,25 cm içerden başlamalıdır (MS Word Asılı paragraf). Kitap adı italik (eğik) olmalıdır.
Birden fazla yazarı olan kitaplarda, son yazar soyadından önce Türkçe makalelerde ve ifadesi diğer dillerdeki makalelerde & işareti kullanılmalıdır.

Tek yazarlı kitap:
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (Baskı Sayısı). Yayınevi. DOİ Adresi.
Örnek:
Sapolsky, RM (2017). Davranış: En iyi ve en kötü halimizle insan biyolojisi. Penguen Kitapları.
Jackson, L. M. (2019). The psychology of prejudice: From attitudes to social action (2nd ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000168-000

Çok yazarlı kitap:
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi., Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. ve Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (Baskı Sayısı). Yayınevi.
Örnek:
Ahıska, M. ve Yenal, Z. (2006). Aradığımız Kişiye Şuan Ulaşılamıyor, Türkiye’de Hayat Tarzı Temsilleri 1980-2005. Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi.
Wolfe, J. M., Kluender, K. R., Dennis, L. M., Bartoshuk, L. M., Herz, R. S., Lederman, S. J. & Merfeld, D. M. (2015). Sensation & perception (4th ed.). Sunderland, MA: Sinauer Associates.

Kitap Bölümü (Chapter):
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. ve Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitap bölümünün adı. Kitabın adı (Baskı sayısı) içinde (Cilt, Sayfa aralığı). Yayınevi.
Editörlü Kitap:
Birinci editörün soyadı, Birinci editörün adının baş harfi. ve İkinci editörün soyadı, İkinci editörün adının baş harfi. (Ed.). (Yıl). Kitabın adı (Baskı sayısı). Yayınevi.
Örnek:
Savaşır, I. ve Şahin, N. H. (Ed.). (1997). Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.

Kitap Olarak Yayınlanmış Bildiriler:
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Bildirinin adı. Editörün adının baş harfi. Editörün soyadı (Ed.), Bilimsel Toplantının Adı (sayfa aralığı). Toplantının gerçekleştiği yer: Yayınevi.
Örnek:
Eyim, A. (2006). Üniversiteler yapıda bilimsel özgürlük ve yönetsel özerkliğin yeri ve önemine sosyolojik bakış. R. Yıldız (Ed.), II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (52-64). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
Bedenel, A. L., Jourdan, L., & Biernacki, C. (2019). Probability estimation by an adapted genetic algorithm in web insurance. In R. Battiti, M. Brunato, I. Kotsireas, & P. Pardalos (Eds.), Lecture notes in computer science: Vol. 11353. Learning and intelligent optimization (pp. 225-240). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05348-2_21


Tezler:
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Tezin başlığı [Yüksek lisans tezi / doktora tezi, Üniversite adı]. İnternet adresi veya veri tabanı.
Örnek:
Karadağ, E. (2009). Türkiye’de eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi: Bir durum çalışması [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No: 250896).

Bilimsel Toplantı ve Sempozyum:
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl, Ay). Sözlü sunumun adı. [Sözel bildiri]. Bilimsel Toplantının Adı, Toplantının gerçekleştiği şehir. Varsa URL linki.
Örnek:
Cengiz, Ö. Y. (2015, Mayıs). Terapistte, danışanda ve terapi ilişkisinde değişim: Bir şema terapi olgu sunumu [Sözel bildiri]. VII. Işık Savaşır Klinik Psikoloji Sempozyumu, Ankara.

Çevrimiçi (Online) Ortamdaki Metinler
Çevrimiçi (online) ortamdaki metinlerin kaynak olarak gösterilmesinde, güvenirlik açısından, yazarı, başlığı ve yayım tarihi belirtilmiş olanlar tercih edilmelidir.
Gazete Makalesi:
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Tam Yayın Tarihi). Makalenin adı. Gazetenin adı. İnternet adresi.
Örnek:
Öcal, H. (21 Eylül 2023). Ermeniler için raks etmek artık kolay değil. Milliyet. https://www.milliyet.com.tr/yazarlar/hakki-ocal/ermeniler-icin-raks-etmek-artik-kolay-degil-7008480

Video:
Yayıncı soyadı, Yayıncı Adının baş harfi. (Tam Yayın Tarihi). Videonun başlığı [Video]. Tam İnternet adresi
Örnek:
Bellofolletti. (2009, April 8). Ghost caught on surveillance camera [Video]. http://www.youtube.com/watch?v=Dq1ms2JhYBI&feature=related

Görsel:
Sanatçının soyadı, Adının baş harfi. (Tam Yayın Tarihi). Görselin adı. Tam İnternet adresi
Örnek:
Erdal, G. (2019, Eylül 25). Mustafakemalpaşa Belediyesi Logosu [Logo]. https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/max_1200/e2e02d86078929.5d90e210d5bf6.png

Podcast:
Yayıncı soyadı, Yayıncı Adının baş harfi. (Tam Yayın Tarihi). Yayın adı [Video]. Tam İnternet adresi
Örnek:
Yeniçeri, Z. (2012, Ekim 19). Batıl inançlar ve eleştirel düşünme [Ses Dosyası]. https://itunes.apple.com/tr/podcast/bat-inanclar-ve-elestirel/id438059426?i=122769979&mt=2
Meraji, S. M., & Demby, G. (Hosts). (2016–present). Code switch [Audio podcast]. National Public Radio. https://www.npr.org/podcasts/510312/codeswitch

Müze Eseri:
Sanatçının soyadı, Sanatçının adının baş harfi. (Yıl). Eser adı. [Türü: Resim, Heykel, vb.]. Müze Adı, Müzenin bulunduğu şehir, Müzenin bulunduğu ülke. Varsa URL linki.
Örnek:
Van Gogh, V. (1889). Yıldızlı gece [Resim]. Modern Sanat Müzesi, New York, NY, Amerika Birleşik Devletleri. https://www.moma.org/learn/moma_learning/vincent-van-gogh-the-starry-night-1889/

Sergi:
Sanatçının soyadı, Sanatçının adının ilk harfi., ve Sanatçının soyadı, Sanatçının adının ilk harfi (Yıl). Sergi adı. [Sergi]. Sergilendiği şehir, Sergilendiği ülke. Varsa URL linki.
Örnek:
Martinez, J.-L. ve Douar, F. (2018–2019). Arkeoloji grafikleşiyor [Sergi]. Louvre, Paris, Fransa. https://www.louvre.fr/en/expositions/archaeology-goes-graphic

Etik Kurul Kararları (Gerekli ise)
ULAKBİM TR Dizin tarafından alınan kararlar doğrultusunda 2020 yılından itibaren yayımlanacak çalışmalar için Etik Kurul İzni gerekmektedir.
https://trdizin.gov.tr/kriterler/
Makalenizde etik kurul onayı gerekli olsa da olmasa da İJHAR Etik Kurul Onay Belgesi doldurulmalıdır.
https://www.ijhar.net/resources/images/Etik%20Kurul%20Onay%C4%B1.pdf

Araştırmacıların Katkı Oranı Beyanı (Birden fazla yazar varsa)
Birden fazla yazarlı makalenin planlanma ve analiz aşamasında bütün yazarların katkı sağlaması beklenirken, yazım ve uygulama aşamasında katkı oranları farklılık gösterebilir. Yazar katkı oranı tüm yazarların toplamı %100 ü geçmeyecek şekilde sorumlu yazar tarafından belirlenir.
Örnek Katkı Oranı Dağılımı:
Birinci Yazar %50,
İkinci Yazar %25,
Üçüncü Yazar %20 ve diğerleri %5 oranında katkı sağlamıştır (Toplamda %100 olmalıdır).

Teşekkür (Gerekli ise)
Çalışmaya destek veren ve katkıda bulunan kuruluşlara ve kişilere bu bölümde teşekkür edilebilir.
Çatışma Beyanı
Makalenin herhangi bir aşamasında maddi veya manevi çıkar sağlanmış veya sağlanmamış ise belirtilmelidir.

Yayın Etiği Beyanı
Bu makalenin planlanmasından, uygulanmasına, verilerin toplanmasından verilerin analizine kadar olan tüm süreçte “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Bu araştırmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamıştır. Bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir.

ETİK SORUMLULUKLAR VE POLİTİKALAR

Yayın Etiği Beyan: Yayınlama sürecine dâhil olan tüm tarafların (yazarlar, yayın kurulu ve hakemler) etik davranış standartlarına uygun karar vermesi gerekir. Yüksek etik standartları garanti altına almak için Uluslararası Hakemli İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, tüm taraflar için uluslararası standartlar geliştirmiştir. Uluslararası Hakemli İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, tüm tarafların bu standartlara uymalarını bekler. En iyi yayın etiği standartları desteklenir ve yayın yanlış uygulamalarına (publication malpractices) karşı mümkün olan tüm önlemler alınır. Uluslararası Hakemli İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi yayıncı olarak, yayıncılığın tüm aşamalarında vesayet görevini son derece ciddiye alır, etik ve diğer sorumluluklarını kabul eder.

Yazarlar için Uluslararası Standartlar

Uluslararası  İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi'ne başvuran tüm yazarların uluslararası standartlara (Yayın Etiği Komitesi'nin (COPE) belirlediği etik ilkeler. https://publicationethics.org) gönüllü olarak uyması beklenir. 

  • Yazarlar, yazılarının orijinal eserleri olduğunu onaylamalıdır. İntihal, uydurmacılık, sahtecilik, yinelenen yayın, veri üretimi… uluslararasın yayın etiğine aykırıdır.
  • Yazarlar araştırmaya katılanlara fiziksel ve yasal zarar vermemelidirler ve psikolojik istismarda bulunmamalıdırlar. Ayrıca yazarlar araştırmalarına katılanlara özel yaşama gizlilik ve anonimlik garantisi vermelidirler.
  • Yazarlar araştırmayı destekleyen kişileri ya da kurumları (sponsor) tanımlanmalıdır.
  • Yazarlar, makalenin daha önce yayınlanmadığını ve şu anda başka bir yerde yayınlanmak üzere değerlendirilmediğini onaylamalıdır.
  • Yazarlar, yazılarının oluşturulmasında kullanılan tüm kaynakları kaynak listesine eklediğinden emin olmalıdır.
  • Bir yazar yayınlanmış eserinde önemli bir hata veya yanlışlık olduğunu farkettiğinde, derhal Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi editörünü veya yayıncısını haberdar etmek ve makaleyi geri çekmek veya düzeltmek için editörle iş birliği yapmak zorundadır.
  • Yazarlar, herhangi bir çıkar çatışmasıyla ilgili durumu Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi ’ne bildirmelidir.

Yayın Kurulu için Uluslararası Standartlar

Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nin editörünün ve yayın kurulu üyelerinin uluslararası standartlara (Yayın Etiği Komitesi'nin (COPE) belirlediği etik ilkeler. https://publicationethics.org/) gönüllü olarak uyması beklenir.

  • Yayın Kurulu, gönderilen tüm yazılara ilişkin bilgileri gizli tutmalıdır. 
  • Yayın kurulu, gönderilen yazılar için yayın kararları almaktan sorumludur
  • Yayın Kurulu, okuyucuların ve yazarların ihtiyaçlarını karşılamak için çaba sarf etmelidir. 
  • Yayın Kurulu, Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi’nin kalitesini yükseltmek için çaba sarf etmelidir.
  • Yayın Kurulu bilimsel kaliteye ve orijinalliğe en üst düzeyde önem vermelidir.
  • Yayın Kurulu gerektiğinde düzeltmeler, açıklamalar, geri çekilmeler ve özür yazıları yayınlamaya her zaman hazır olmalıdır. 
  • Yayın kurulu aynı yazarın bir yıl içinde ardışık iki kez yayın yapmasını engeller. Yazara makalesi için sonraki yıla saklamasını veya yazıyı çekebileceğini beyan eder.

Hakemler için Uluslararası Standartlar

Hakemlerin hakemlik davetini kabul ettikten sonra uluslararası standartlarına uyması gerekmektedir. Uluslararası  İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi'nin hakemlerinin uluslararası standartlara (Yayın Etiği Komitesi'nin (COPE) belirlediği etik ilkeler. https://publicationethics.org/) gönüllü olarak uyması beklenir.

  • Hakemler yazıya ilişkin bilgileri gizli tutmalıdır. 
  • Hakemler, makalenin yayınlanmasını reddetmek için sebep olabilecek tüm bilgileri Editör Kurulu'nun dikkatine sunmalıdır. 
  • Hakemler, makaleleri bilimsellik açısından değerlendirmelidir. 
  • Hakemler, yazıları yalnızca özgünlüklerine, önemlerine ve derginin alanlarına uygunluğuna göre objektif olarak değerlendirmelidirler. 
  • Hakemler yazarlardan bağımsızdır. Yazar veya yazarlarla aynı kurumda çalışanlar hakem olarak görev yapamaz. 
  • Hakemler, herhangi bir çıkar çatışması hakkında Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi'ne bildirimde bulunmalıdır. 
  • Tüm yazılar Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi tarafından iThenticate veya Turnitin aracı kullanılarak intihal kontrolü altında tutulmaktadır. Yazarlar, intihaldan kesinlikle kaçınmalıdır. Benzerlik raporunun %20’yi geçen sonuçlarının bulunduğu yazılar Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi tarafından yayımlanmaz. 
  • Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi'ne gönderilen makaleler orijinal olmalı ve basılmamalı veya başka bir yerde yayınlanmaya sunulmamalıdır.


Editörler, makalelerin yayınlanmasını belirlemek ve kötü niyetli davranışları (misconduct) önlemek için gönderilen makaleleri iyice kontrol eder. Bir araştırma kötü niyetli olarak tanımlanırsa, editörün ve hakemlerin geri bildirimlerine göre, yazının geri çekilmesinden veya düzeltilmesinden ilgili yazar sorumludur.

Onay Politikası
Yazar veya yazarlar etik ve yasal standartlara uymalıdır ve araştırmaya katılanlara aşağıdaki koşullar bildirilmelidir:

  • Araştırmanıza katılanlar,  hakkında bir araştırma yapılacağı konusunda bilgilendirilmelidir. 
  • Araştırmanıza katılanlar, katılımın gönüllü olduğu, katılmayı reddetmenin bir cezası olmadığı ve katılımcıların herhangi bir zamanda ceza almadan çekilebilecekleri konusunda bilgilendirilmelidir.
  • Araştırmanıza katılanlar, araştırmanızın amacı ve araştırmada izleyeceğiniz prosedür hakkında bilgilendirilmelidir. 
  • Araştırmanıza katılanlar, araştırma ile ilgili soruların yanıtları için size ulaşabilecekleri iletişim bilgileri konusunda bilgilendirilmelidir. 
  • Araştırmanıza katılanlar, iş birliği yapmayı kabul etmeleri durumunda onları etkileyebilecek herhangi bir risk ve rahatsızlık varsa katılımcılara bildirilmesi gerekir. 
  • Araştırmanıza katılanlar, katılımın olası doğrudan yararlarının (örneğin makalenin veya bölümün bir kopyasının alınması) olduğu konusunda bilgilendirilmelidir. 
  • Araştırmanıza katılanlar, gizliliğinin nasıl korunacağı konusunda bilgilendirilmelidir. 

Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki gibidir.

  • Anket,
  • mülakat,
  • odak grup çalışması,
  • gözlem,
  • deney ve görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar
  • İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,
  • İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
  • Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
  • Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar ETİK KURUL RAPORU veya İZNİ gerektirmektedir.

    Ayrıca;
    Olgu sunumlarında “Aydınlatılmış onam formu”nun alındığının belirtilmesi,
    başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
    Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi ZORUNLUDUR.
    https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijhar/page/16209

Ücretsizidir

logo.svg    doi.png    grammarly-0fb692ef.svg  88x31.png    ith-logo.png   a94bbc48292e3b6e54b776e608d10ad5cb_turnitin-login-page-logo-2022.png    İjhar.png
Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi IJHAR, Türk Patent ve Marka Kurumu'nun 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377 sayılı kararı ile tescillenmiştir.