Dijitalleşen dünyada hızla değişen tüketici davranışları, şirket ve markaların inovatif kararlar almasını gerektirmektedir. Bu dijital dönüşüm ‘‘müşteri deneyimi’’ kavramının önemini ortaya çıkarmıştır. Dijital çağ, tüketicilerin geniş seçeneklerin farkına varmasına ve davranışlarda değişiklik meydana getirmektedir. Bunun sonucu, firmaların yeni pazarlama stratejilerini gözden geçirmelerinin gerekliliğini göstermiştir. Müşteri ile karşılıklı etkileşimin ve gerçek zamanlı pazarlamanın öneminin arttığı günümüzde, yapay zekâ destekli dijital akıllı sistemlerin benimsenmesi markalar için stratejik bir öneme sahiptir. Bu akıllı sistemlerin başında ise chatbotlar gelmektedir. Chatbot; yapay zekâ ile geliştirilen mesajlaşma ara yüzlerinin kullanıldığı diyalog tabanlı bilgisayar programı olup kişiselleşen pazarlama çerçevesinde tüketici sorularına 7/24 yanıtlar verebilmektedir.
Bu çalışma, temel olarak chatbotların önemine vurgu yapmaktadır. Çalışmanın amacı, Y ve Z kuşaklarına ait müşterilerin chatbot deneyimleri ve bunun sonucunda algılarının ne yönde olduğunu belirlemektir. Teknolojiye duyulan ihtiyaç ile bu iki ayrı kuşağın deneyimsel farklılıkları, markaların chatbot stratejilerini ne yönde belirlemesi gerektiğine dair ışık tutacaktır. İki ayrı kuşağa ait toplamda 14 kişi ile görüşmeler yapılarak yarı yapılandırılmış sorulara cevap aranmıştır. Araştırmanın sonunda betimsel analiz yönteminden yararlanılarak kategoriler halinde irdelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; Y kuşağı, kullanıcı verilerinin chatbotlar tarafından depolanmasını gizlilik konusunda tehdit olarak algılamaktayken, Z kuşağının chatbotlara karşı herhangi bir gizlilik tehdidi algılamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Z kuşağı, chatbotların verdiği cevapları tatmin edici bulmaktayken Y kuşağının çoğunluğunun, chatbotların verdiği yanıtları tatmin edici bulmadığı tespit edilmiştir. İki kuşakta göze çarpan en büyük ayrım, Z kuşağının Y kuşağına göre Türkiye’deki chatbotların nitelikleri konusunda farkındalığa sahip olması ve chatbotlara güven duymasıdır.
In the digitalizing world, rapidly changing consumer behaviors require companies and brands to make innovative decisions. This digital transformation has revealed the importance of the concept of "customer experience". The digital age makes consumers aware of a wide range of options and causes changes in behaviors. As a result, it has shown that companies need to review their new marketing strategies. In today's world where interaction with customers and real-time marketing are becoming more important, adopting digital smart systems supported by artificial intelligence has strategic importance for brands. Chatbots are at the forefront of these smart systems. Chatbots are dialogue-based computer programs that use messaging interfaces developed with artificial intelligence and can provide answers to consumer questions 24/7 within the framework of personalized marketing. This study mainly emphasizes the importance of chatbots. The aim of the study is to determine the chatbot experiences of customers belonging to generations Y and Z and the perceptions they have as a result. The need for technology and the experiential differences of these two different generations will shed light on how brands should determine their chatbot strategies. A total of 14 people from two different generations were interviewed to find answers to semi-structured questions. At the end of the study, the descriptive analysis method was used to analyze the data in categories. According to the results obtained; While Generation Y perceives the storage of user data by chatbots as a threat to privacy, it was concluded that Generation Z does not perceive any privacy threat against chatbots. In addition, while Generation Z finds the answers given by chatbots satisfactory, it was determined that the majority of Generation Y does not find the answers given by chatbots satisfactory. The biggest difference between the two generations is that Generation Z is more aware of the qualities of chatbots in Turkey and trusts chatbots compared to Generation Y.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 2 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 3 |