Play is a very old phenomenon that has come down from the past to the present. The transfer of play continues through generations. As the structure of society, economy, technology, etc. changes, some changes and innovations occur in games. Children's games are an indispensable element for society and culture. Games are not played just for the purpose of spending free time and having fun. They also contribute to the physical and mental development of the child. With play, the child learns many characteristics such as taking responsibility, communicating, and gaining empathy. They also learn as much as they have fun. Toys are seen as a tool of play. They increase and develop the child's imagination, motor skills, and symbolic thinking capacity.
With the development of technology, there have been changes in the understanding of play. The place, time and equipment where the game is played have also changed. Traditional children's games have begun to disappear over time. For this reason, traditional children's games need to be protected. This has been prevented to some extent by transferring them over generations, and this has turned traditional children's games into a product of oral history. It also aims to reveal the place of traditional children's games in cultural continuity and social memory. It shows that children's games have undergone various transformations in terms of place, tool and content over time, but continue to be kept alive through oral culture.
This study was conducted in the Oğuzeli district of Gaziantep and was conducted using the qualitative research method. In the data collection process, a combination of semi-structured observation technique and oral history method was used. The study was based on the ethnographic method. In this context, the cultures, social relations and historical memories of the community in the research area were examined in depth in their natural environments and through participant observation.
Oyun geçmişten günümüze kadar gelen çok eski bir olgudur. Nesiller boyunca oyunun aktarımı devam etmektedir. Toplum yapısı, ekonomi, teknoloji vs. değiştikçe oyunlarda da birtakım değişiklikler ve yenilikler meydana gelmektedir. Çocuk oyunları toplum ve kültür için vazgeçilmez bir unsur halindedir. Oyunlar sadece boş zaman geçirmek ve eğlenmek amacıyla oynanmaz. Çocuğun fiziksel ve zihinsel olarak da gelişimine birçok katkı sağlamaktadır. Çocuk, oyun ile birlikte sorumluluk almayı, iletişim kurmayı, empati yeteneği kazanması gibi birçok özelliği de öğrenir. Eğlenebildiği kadar da öğrenmektedir. Oyuncaklar ise oyunun bir aracı olarak görülmektedir. Çocuğun hayal gücü, motor becerilerini ve sembolik düşünme kapasitesini arttırmakta ve geliştirmektedir.
Teknolojinin gelişimiyle birlikte oyun anlayışında değişiklikler de meydana gelmiştir. Oyunun oynandığı mekan, zaman, araç gereçlerde bu durumla birlikte farklılıklar göstermiştir. Geleneksel çocuk oyunları zaman geçtikçe kaybolmaya başlamıştır. Bu sebepten dolayı da geleneksel çocuk oyunlarının korunmaya ihtiyacı vardır. Nesiller boyu aktarımla bunun önüne bir nebze de geçinilmeye çalışılmıştır bu durum da geleneksel çocuk oyunlarını bir sözlü tarih ürünü haline getirmiş haldedir. Ayrıca geleneksel çocuk oyununun kültürel süreklilik ve toplumsal bellek içerisindeki yerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çocuk oyununun zamanla mekan, araç ve içerik bağlamında çeşitli dönüşümlere uğradığını, ancak sözlü kültür yoluyla da yaşatılmaya devam ettiğini göstermektedir.
Bu çalışma Gaziantep’in Oğuzeli ilçesin de gerçekleştirilmiş olup, nitel araştırma yöntemi ile yapılmıştır. Veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış gözlem tekniği ve sözlü tarih yöntemi bir arada kullanılmıştır. Çalışma kapsamında etnografik yöntem temel alınmıştır. Bu doğrultu da araştırma sahasında yer alan topluluğun kültürleri, sosyal ilişkileri ve tarihsel hafızası, doğal ortamlarında ve katılımlı gözlem ile derinlemesine incelenmiştir.
Türk Kültür Tarihi Türk Halkbilimi Çocuk Oyunları Çocuk Folkloru.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Çocuk Edebiyatı |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 16 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 24 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.