Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversitelerde, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Dersleri Nasıl Olmalıdır?

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 183 - 194, 31.10.2017

Öz

Bir toplumun fertlerinin, devletine, milletine ve kendine güvenmesini ve ataları ile gurur duymasını sağlayan ilim tarihtir. Varlık sebebimiz olan yakın tarihi bilmek büyük önem taşır. Türk Milleti, Anadolu’da varlığını kaybetme noktasına gelmiş iken, Mustafa Kemal Atatürk’ün önderliğinde verdiği kurtuluş savaşı ile zaferler kazanmış yeni bir Türk Devleti kurmuş ve bu devleti, yaptığı inkılâplarla modern ve saygın bir devlet haline getirmiştir. O halde içinde yaşadığımız kutsal vatan topraklarımızın nasıl kurtarıldığını ve devleti kuranların yakın zamanda verdikleri mücadeleyi bilmek çok daha önemlidir. Kendinden önceki kuşakların verdikleri büyük mücadeleyi ilmin tarafsızlığı ile öğrenen ve ruhunda hisseden üniversite gençliği kendilerine, ecdadına sevgi ve hayranlık duyduğu gibi birbirlerine de sevgi ile yaklaşacaklar ve toplumun en çok ihtiyaç duyduğu birlik-beraberlik duygusunu da geliştirmiş olacaklardır. Bu hedefe ulaşmak için Üniversitelerde Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi dersleri okutulmaktadır. Ancak günümüzde Üniversitelerimizde verilen Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi derslerinin yeniden ele alınması ve istenen sonucu sağlayacak bir etkinlikle işlenmesi çok yararlı olacaktır. Bizzat Atatürk’ün bu konuda verdiği direktifte; “Branşı ne olursa olsun (Mühendislik, Tıp, İktisat ve diğerleri) öğrenci üniversiteye başladığı yıldan itibaren bitirinceye kadar her yıl İnkılâp Tarihi derslerini görmeli ve bu dersten geçmesi halinde kendi branşından mezun olabilmelidir” demektedir. Bu konuda ayrıca; “Bu ders sadece dershanelerde okutulacak bir teorik ders değildir. Çanakkale ve Büyük Taarruz ’un geçtiği alanlara geziler tertiplenecek, varsa harekâta katılan Gazilerin ve uzman tarihçi, araştırmacı ve yazarların yerinde hatıraları dinlenecek, her üniversitede bir İnkılâp Tarihi Müzesi açılarak dersler burada canlı ve tarihi atmosfer içinde işlenecek” demektedir. Bu makalenin amacı; Atatürk’ün direktifleri ışığında günümüzde Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersleri nasıl yapılmalıdır? Bu konuya bir katkı sağlamaktır.

Kaynakça

  • Ataöv, T. (1980-1981). The Principles of Kemalism, The Turkish Year Book, Vol. XX,
  • Ateş, T. (2000). Türk devrim tarihi (2. Baskı). İstanbul. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları,
  • Erdaş, S. (2006). Atatürk’ten Günümüze Türk İnkılâp Tarihi Derslerine Genel Bir Bakış, Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi (Yasemin Doğaner (ed.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Kalelioğlu, O. (2016). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi(2. Baskı). Ankara: Pelikan Yayınları.
  • Öztaş, S. (2009). Atatürk dönemi tarih anlayışı ve tarih öğretimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), Haziran.
  • Peker, R. (1936). İnkılap Tarihi Ders Notları.
  • Schwarz, F. (1964). Komünistlerin Söylediklerine İnanılabilir mi?, Ticaret Odaları, Sanayi Odaları Birliği, Ankara.
  • Şimşek, A. (2007). Türkiye’de Tarih Eğitiminin Ulusallığı ve Avrupa Merkezcilik, TSA/ Yıl: 11(1), Nisan.
  • Tanör, B., Toprak, Z., &, Berktay, H. (1997). İnkılap tarihi dersleri nasıl okutulmalı?Üniversite Öğretim Üyeleri Derneği, İstanbul: Nadir Kitap.
  • İnternet: http://web.deu.edu.tr/ataturkilkeleri/amac-ve-ilgili-mevzuat/
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 183 - 194, 31.10.2017

Öz

Kaynakça

  • Ataöv, T. (1980-1981). The Principles of Kemalism, The Turkish Year Book, Vol. XX,
  • Ateş, T. (2000). Türk devrim tarihi (2. Baskı). İstanbul. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları,
  • Erdaş, S. (2006). Atatürk’ten Günümüze Türk İnkılâp Tarihi Derslerine Genel Bir Bakış, Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi (Yasemin Doğaner (ed.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Kalelioğlu, O. (2016). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi(2. Baskı). Ankara: Pelikan Yayınları.
  • Öztaş, S. (2009). Atatürk dönemi tarih anlayışı ve tarih öğretimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), Haziran.
  • Peker, R. (1936). İnkılap Tarihi Ders Notları.
  • Schwarz, F. (1964). Komünistlerin Söylediklerine İnanılabilir mi?, Ticaret Odaları, Sanayi Odaları Birliği, Ankara.
  • Şimşek, A. (2007). Türkiye’de Tarih Eğitiminin Ulusallığı ve Avrupa Merkezcilik, TSA/ Yıl: 11(1), Nisan.
  • Tanör, B., Toprak, Z., &, Berktay, H. (1997). İnkılap tarihi dersleri nasıl okutulmalı?Üniversite Öğretim Üyeleri Derneği, İstanbul: Nadir Kitap.
  • İnternet: http://web.deu.edu.tr/ataturkilkeleri/amac-ve-ilgili-mevzuat/
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oğuz Kalelioğlu

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 19 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kalelioğlu, O. (2017). Üniversitelerde, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Dersleri Nasıl Olmalıdır?. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 3(2), 183-194.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.