Toplumlardaki eğitim-öğretim sistemleri bireylerin daima en üst düzeyde
bilgi ve kültür seviyesine ulaşmasını, bireyin ilgilendiği alanın ya da
mesleğin bütün gerekli donanımına sahip olabilmesini amaçlamaktadır. Ancak
bununla birlikte eğitim-öğretim, toplumdaki bireylerin davranışlarını kontrol
etmeyi; bireyi bazı toplumsal ve bireysel değerlerle donatabilmeyi de
hedefler. Toplumlar kendilerine ait millî, kültürel, tarihî, ahlaki, manevi vb.
bazı değerlere sahiptir. Bireyin aileden aldığı eğitim ve değerlerin ardından
eğitim öğretim programları ile bu değerleri edinmesi de toplumun genel yapısı
ve geleceği açısından oldukça önemlidir. Eğitim kurumları da bireylerin bilgi
ve eğitimin yanında yaşadıkları toplumun birer üyesi olarak topluma ait
değerleri öğrenip bu değerleri toplum içerisinde davranışa dökebilmelerini
sağlamak için gayret sarf etmekte, bu değerleri eğitim-öğretim programlarına
ekleyerek bunu sağlamaya çalışmaktadırlar. 2017 Orta Öğretim Türk Dili ve
Edebiyatı Programında öğrencilere kazandırılması hedeflenen değerler on ana
başlık (adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi,
sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik) altında toplanmıştır. Bahsi geçen bu
değerlerin öğrencilere öncelikle okul içerisinde ve daha sonra toplumda pratiğe
dönüşecek şekilde kazandırılması gerekmektedir. Bu da eğitim- öğretim
ortamında topluma ait, toplumun değerlerini içerisinde taşıyabilen metinler
yolu ile sağlanabilir. Türk dili, tarihi ve kültürü için son derece
önemli eserlerden biri olan Türk Dilinin ilk sözlüğü, Dîvânu Lugâti’t Türk de
Türk toplumunun sahip olduğu farklı değerleri yansıtması bakımından son derece
önemlidir. Bu bildiride, söz konusu eserin içeriğine değerler eğitimi açısından
bakılmış elde edilen malzeme bu bakış açısıyla değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 7 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.