Zaman-mekân çerçevesinde iktidar
ilişkileri ve ideoloji düzleminde üretilen kimlik sentetik bir kavramdır.
Bireyin kendisini, hayatı ve ölümü anlamlandırmasıyla doğrudan doğruya ilişkilidir.
Öznenin tanı(n)ma ve görme biçimlerini belirleyen konumunu ifade eder.
İşlevselliğiyle bireyin arzusunun odak noktasıdır. Arzunun imkânına başka bir söyleyişle bireyin
kendini gerçekleştirmesine denk düşen kimlik isteği kaçınılmaz bir biçimde
arzulayanı toplumla/yasayla karşı karşıya getirir. Çatışma ve arayış bu
yüzleşmeden doğar. Elbette kurmaca da…
Hasan Ali Toptaş’ın Gölgesizler isimli romanı kimlik
problemiyle şekillenir. “Muhtar, Cennet’in Oğlu, Güvercin, Yazar“ gibi
kurmacalığı açık edilen ‘kendilerine varmaya çalışan’ anlatı kişileri,
Kafkakesk mekân anlayışıyla ‘yokluğu üreten ve barındıran köy’, zamanın
döngüselliği gibi hususlar metni ontoloji ekseninde konumlandırır. Varoluş,
yabancılaşma ve kaçış temaları arayışa bağlı olarak kimlik kaygısı etrafında
döner. İçerik ve izlek doğrultusunda anlatı, üstkurmaca, metinlerarasılık, oyun
estetiği gibi postmodern diye nitelenen tahkiye teknikleriyle inşa edilir. Bu
çalışmada kimlik arayışına dair imgeler bireyin ‘kendi olma’ ve toplumla yüzleşme
ikilemi çerçevesinde değerlendirilmeye çalışılacaktır. Anlatının kurgusuna
hakim olan çok katmanlılığın pratik sebepleri, palimpsest estetiğinin anlamı,
postmodern unsurların zihnî arka planı sorgulanacaktır. Gölgesizler romanı
özelinde, kimlik meselesinin edebi metnin inşası ve yorumu konusundaki rolü
araştırılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 8 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.