Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜN OLUR ASRA BEDEL ROMANI ile BOZKURTLAR ROMANINDA MEKÂN OLARAK BOZKIR

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 8, 307 - 322, 31.10.2018

Öz

  Türk kültürünü dünyaya tanıtmış bozkırın bilge sözcüsü usta bir
edebiyatçı olan Cengiz Aytmatov’un yazdığı eserlerle, ülkemizde Türk kültürü ve
milliyetçilik üzerine çalışmalar yapmış, yazdığı eserlerle tanınan yazar ve
fikir adamı olan Hüseyin Nihal Atsız hakkında bir değerlendirme yapılmıştır. Bu
değerlendirme yazarların eserlerindeki mekânlardan birisi olan bozkır
hakkındadır. Cengiz Aytmatov bozkırda doğup büyüdüğü hâlde bozkırı hiç görmemiş
olan Hüseyin Nihal Atsız kadar canlı bir şekilde anlatamadığı görülmektedir. Bu
sebeple bildiri de ‘bozkır’ imgesi Cengiz Aytmatov’un “Gün Olur Asra Bedel”
romanıyla Hüseyin Nihal Atsız’ın “Bozkurtlar” romanı karşılaştırmalı olarak
değerlendirilmiştir. Bu bağlamda mekânların gerçeklik bakımından işlenişi ve
okuyucuda mekânın dokusunu hissettirmesi ile kahramanlar üzerinden incelenmesi
yapılmıştır. Bu imgenin insan-mekân ilişkisinde nasıl kurgulandığı açıklanmaya
çalışılmıştır.

Kaynakça

  • AKTAŞ, Şerif (1998),Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Ankara : Akçağ Yayınları.ATSIZ, Hüseyin Nihal (2017),Bozkurtlar, İstanbul : Ötüken Neşriyat.ATSIZ, Yağmur (2006),Ömrümün İlk 65 Yılı, İstanbul : Türk Edebiyatı Vakfı YayınlarıAYDIN, Selma (2016), Cengiz Aytmatov’un Romanlarında Şahıslar Kadrosu,Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul.AYTMATOV, Cengiz (2012),Gün Olur Asra Bedel. Semnal Gökmen ,(çev.), Ankara : Elips KitapDELİORMAN, Altan (1978),Tanıdığım Atsız, İstanbul : Boğaziçi YayınlarıDEMİR ,Ayşe (2011),Mekânın Hikâyesi Hikâyenin Mekânı, İstanbul : Kesit Yayınları.ERBAY, N.Kübra (2002), Cengiz Aytmatov’un Eserlerinde Tabiat, Ankara : Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.İLGEN, Abdulkadir (2005), “Bozkır Göçebelerinde Sosyo-Ekonomik Yapı”, İktisat Fakültesi Sosyal Siyaset Konferansları 49.Kitap Prof.Dr.Turan Yazgan’a Armağan Özel Sayısı, İstanbul, s.817-840KAFESOĞLU, İbrahim (2012), Türk Millî Kültürü, İstanbul : Ötüken Neşriyat.KARGIOĞLU, Fırat(Ed.).(2013), Vaktiyle Bir Atsız Varmış, İstanbul : Siyah Beyaz Kültür ve Sanat Platformu Yayınları.KOLCU, Ali İhsan (1997),Milli Romantizm Açısından Cengiz Aytmatov, İstanbul : Ötüken NeşriyatKOLCU, Ali İhsan (2002), Bozkırdaki Bilge Cengiz Aytmatov, Ankara : Akçağ YayınlarıKOLCU, Ali İhsan (2006), Cengiz Aytmatov Üzerine Yazılar, Erzurum : Salkımsöğüt Yayınları, KORKMAZ, Ramanzan(Ed.). (2009), Cengiz Aytmatov, Ankara : Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.KORKMAZ, Ramazan (2016),Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme Sorunu ve Dönüş İzlekleri, İstanbul : Kesit Yayınları.NARLI, Mehmet (2002), “Romanda Zaman ve Mekân Kavramları”,Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 5, Sayı 7, Balıkesir, s.91-107.ÖZDEMİR, Cihan (2007), Atsız Bey,Hüseyin Nihal Atsız’ın Hayatı,Fikirleri ve Romanları Üzerine Bir İnceleme, İstanbul, Ötüken Neşriyat.SERTKAYA, Osman Fikri (1987), Nihal Atsız,Ankara : Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.SÖYLEMEZ, Orhan(Ed.)(2010), Cengiz Aytmatov; Tematik İncelemeler, Ankara : Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.TANPINAR, Ahmet Hamdi (2000),Yaşadığım Gibi, İstanbul : Dergâh Yayınları.TEKİN, Mehmet (2012), Roman Sanatı, İstanbul : Ötüken Neşriyat .TOGAN, Ahmet Zeki Velidi (1985), Tarihte Usûl, İstanbul : Enderun Kitabevi.TURAL, Sadık(1991), Zamanın Elinden Tutmak, Ankara : Ecdad Yayınları.YILDIRIM, Gökşen(2017), Matmazel Noraliya’nın Koltuğu Romanında Mekânın Poetiği, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 27, Sayı 2, Elazığ, s.27-42)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sümeyye Bal

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Bal, S. (2018). GÜN OLUR ASRA BEDEL ROMANI ile BOZKURTLAR ROMANINDA MEKÂN OLARAK BOZKIR. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 4(8), 307-322.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.