Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Resimli Hikâye Kitaplarının Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Kuralları Uygulayabilme Becerilerine Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 10, 126 - 143, 30.04.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, seçilen sınıf içi
kuralların okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden dört, beş, altı yaş grubu çocuklara
öğretilmesinde örnek resimli hikâye kitaplarının okunmasının etkisini
belirlemektir. Bu deneysel çalışmanın örneklemini Sinop ili Merkez ilçesinde
bulunan biri bağımsız, biri ilkokul bünyesinde ve bir de ortaokul bünyesinde
faaliyet gösteren 3 anaokulunda bulunan 26 erkek ve 34 kız çocuk olmak üzere
toplam 60 çocuk oluşturmaktadır. Bu çalışmada, oyuncaklarını paylaşma, oyuncaklarını
toplama, kıyafetlerini askıya asma, yerlere çöp atmama ve sıraya girme gibi beş
sınıf içi kural seçilmiştir ele alınmıştır. Bu amaç doğrultusunda, örneklem
olarak seçilen okullarda belirlenen iki sınıftan biri kontrol ve diğeri deney
grubu olarak seçilmiştir. Çalışmanın başlangıcında kontrol ve deney gruplarına
ön-test yapılmış ve ön-test sonuçlarına göre kontrol ve deney grupları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Sonraki 5 hafta
boyunca deney gruplarındaki öğrencilere her hafta bir kitap olacak şekilde
seçilen 5 kuralla ilgili beş kitap araştırmacılar tarafından okunmuştur. Deney
gruplarına kitaplar okunması bittikten sonra kontrol ve deney gruplarına
son-test uygulanmıştır. Son-testlerinin analizi sonucunda deney ve kontrol
gruplarının kural farkındalığı puanları arasında deney grubu lehine
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırma sonuçları okul
öncesi çocuklarına resimli hikâye kitabı okunmasının, kuralların öğrencilere
kazandırılmasında etkili bir yöntem olduğunu ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Apaydınlı, K., (2010). Genel Lise Öğrencilerinin Kural Dışı Davranış Gösterme Eğilimleri İle Müzik Eğitimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydın, İ. (2001), Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Brophy, J. E. (1988). Educating Teachers About Managing Classrooms And Students. ERIC: ED285844.
  • Buchanan‐Barrow, E. and Barrett, M. (1998), Children's rule discrimination within the context of the school. British Journal of Developmental Psychology, 16: 539-551.
  • Büyüköztürk. Ş. (2001). Deneysel Desenler. Pegem Yayıncılık. Ankara.
  • Choudhuri, I. (2005). Promoting value education through children’s literature. Journal of Value Education, January/July, 29-36.
  • Çağdaş, A. & Seçer, Z. (2002). Çocuk ve ergende sosyal ve ahlak gelişimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G., Ayas, A. (2006) Hikayeler ve kimya öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education).
  • Demirkasımoğlu, Y . (2015). Toplum yaşamında kurallar: birey-kural ilişkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 138-156.
  • Güleç, S., Bağçeli, P., & Onur, G. (2008). Pre-Service teachers' opinions about determining and performing classroom rules. İlköğretim Online, 7(2). http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/1808/1644 adresinden erişildi.
  • Hançerlioğlu, O. (1996), Felsefe Sözlüğü, Remzi Kitapevi A.Ş., İstanbul.
  • Karasar. N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi.15. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Kural. (2018.). Türk Dil Kurumu Çevrimiçi Büyük Sözlük. Retrieved from http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5c13a8f74f2a01.85235342
  • Küçükaslan, N. (2007), Toplumsal İlişkiler ve Protokol. Paradoks, Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi (e-dergi), http://www.paradoks.org
  • Özen, Y , Gül, A . (2010). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (15), 394-422. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ataunikkefd/issue/2776/37227
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. 12. Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şahin, G. (2014). Okul öncesi dönem çocuk kitaplarında görsel bir uyaran olarak resim. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 9(3), 1309-1324.
  • Turan, F, Ulutaş, İ. (2016). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Resimli Öykü Kitaplarının Özellikleri ile Öğretmenlerin Bu Kitapları Kullanma Durumlarının İncelenmesi. Hacettepe Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 21-45. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/huner/issue/24605/260465
  • Ural, S. (2013). Okul öncesi çocuk kitaplarının tanıtımı. M. Gönen (Ed.). Çocuk edebiyatı içinde. (s.33-55) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Yeşilyaprak, B. (2018) Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim), Pegem Yayıncılık:Ankara.
  • Yıldırım, B. (2008). Sınıf yönetimi. Ankara: Kriter Yayınevi.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Volkan Varol

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Varol, V. (2019). Resimli Hikâye Kitaplarının Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Kuralları Uygulayabilme Becerilerine Etkisi. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 5(10), 126-143.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.