Rus işgaline uğrayan Batı, Çin işgaline uğrayan Doğu
Türkistan’da işgalciler Türk uruklarını milletleştirmeye çalışarak Türklük
duygusunu ortadan kaldırmaya çalışmışlar; Türklük şuurunu gösterenler derhal pantürkist veya panturanist suçlamasıyla idamlara veya en iyi ihtimalle sürgünlere
maruz kalmıştır.
Batı Türkistan’ın tabii bir uzantısı olan ve
günümüzde Afganistan’ın sınırları dâhilinde kalan Güney Türkistan’da ise durum
biraz farklı olmuştur. Bölgede asıl itibariyle Özbek ve Türkmen urukları
bulunmaktadır. Bu topluluklar Sovyet eğitiminden geçmemişlerdir. Yaşadıkları
coğrafya Türk dilinin en büyük savunucusu Ali Şîr Nevâî’nin yurdudur ve gerek
Özbekler gerekse Türkmenlerce Nevâî geleneği yaşatılmaktadır. Güney
Türkistan’da Özbek ve Türkmenler iç içe yaşamakta, kuzeydeki Türkmenistan ve
Özbekistan halklarından farklı olarak kardeşliklerini daha somut biçimde
hissetmektedirler. Öte yandan bölgedeki Türk topluluklarının Türkiye
Cumhuriyeti ile yakın bağları bulunmaktadır. Bütün bu sebeplerden dolayı Güney
Türkistanlı aydınlarda kuzeydeki akrabalarına nazaran Türklük şuuru daha
kuvvetlidir.
Biz bu durumu Güney Türkistan Özbek edebiyatının
önde gelen temsilcilerinden şair Üstad Metîn Andhoyî’de açıkça görüyoruz. 1940’ta Andhoy’da dünyaya gelen şair, bölgede çok etkili edebî
şahsiyettir. Anadili Özbek Türkçesi
dışında ülkedeki hâkim dil olan Derice-Farsça da şiirler kaleme almaktadır.
Şairin aşk, din, yurt sevgisi, dostları
anma, tarih düşürme, baharın gelişi,
eğitimin önemi gibi konular dışında özellikle bölge insanlarına milli şuur
vermeyi amaçlayan şiirleri bulunmaktadır. Şair, özellikle “Quvånç Ävci” adını verdiği 78 beyitten oluşan “Bizdä bår” redifli
kasidesinde Orhun Kitabelerinden başlayarak günümüze kadarki Türklük âleminin
bütün değerlerini anmış; bununla Güney Türkistanlı Özbek okurlara Türklük
gururu kazandırmayı hedeflemiştir.
Afganistan’daki Özbek Edebiyatı Güney Türkistan Edebiyatında Türklük
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 10 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.