Abbasoğulları,
Emeviler'in iktidarı sürecinde Alioğullarının hilâfet taleplerine ve bu
doğrultuda giriştikleri savaşlara destek vermemişler, Alioğullarının çektiği
sıkıntılara, eziyetlere karşılık, onlara Emevilere karşı ayaklanmamalarını
nasihat etmişlerdir. Fakat
Abbasoğullarının 715'ten itibaren başlayan ihtilal hazırlıkları ve takiben
Emevileri devirmelerinden sonra kendi konumlarını güçlendirmek, onlara geçen
hilâfet makamını meşrû bir zemine oturtmak ve bu makamın kendi hakları olduğu
tezini vurgulamışlardır. Abbasoğullarının kendilerini Hz. Peygamberin (sav) Ehl-i
Beyt'inden saymaları tabiî idi; ancak onlar, Alioğullarının tarihi olarak yüklendikleri
misyona benzer bir avantajı elde edememişlerdi. Bu misyon, bizzat Hz. Ali’nin
hilâfetiyle tesis edilmiş, bilâhare oğullarının, özellikle Hz. Hüseyin’in, aynı
pâyeyi taleple ortaya çıkışlarıyla halk arasında destek kazanmış, başarılı
olamasalar da, gerek Âli evlâdının, gerekse onlar adına başlatılan isyanların
Emevi iktidârından bunalmış geniş kitlelerce ümit beklentisi oluşuyla da iyice
kemikleşmişti.
Bu misyona ve
liderlerine türlü anlamlar yüklenmiş ve her ne kadar çerçevesi ve muhtevâsı değişken,
muğlak ve çeşitli de olsa, bu genel Alioğlu hareketinin gittikçe ifrâta kaçan
bir taraftar kitlesi oluşmuştu. Bu yüzden Abbasoğulları adına başlatılacak bir
hareketin, kısa sürede kendini böyle güçlü bir misyonun öznesi haline getirecek
tezlere sarılması gerekiyordu. Bu tezlerin en önemlisi, hilâfetin sadece
Abbasoğullarının bilek gücüyle kazandıkları bir şey olmadığını, bu mevkinin
onların atalarının hakkı olduğunu ve esâsen atalarının da bu haklarını talep
yönünde girişimlerde bulunduklarını isbâta yönelik olanıdır.
Erciyes Araştırma Üniversitesi
Bu makalenin yazımında değerli hocalarım Muhitin Kapanşahin'e ve Yusuf Ötenkaya'ya teşekkür ederim. Çeviri ve kaynak konusunda yanımda olan eşim Harun Duman'a teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 11 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.