Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Algılarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi: İstanbul İli Örneği

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 17, 74 - 99, 30.04.2022

Öz

Araştırmamızın amacı Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarının farklı kademelerinde görev yapan öğretmenlerin Covid-19 salgını ardından ani ve yoğun bir şekilde geçilen uzaktan eğitim sürecine yönelik algılarını farklı değişkenlere göre belirlemektir. Betimsel tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020–2021 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarda görev yapan 1938 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Gök ve Kılıç Çakmak (2020) tarafından geliştirilen “Uzaktan Eğitime Yönelik Algı Ölçeği” ile toplanmıştır. Örneklemde yer alan öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin tutumları ve alt boyutları incelenmiş demografik bilgilere göre analiz edilmiştir. Genel olarak öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik algıları “orta” düzeydeyken temel algıya ilişkin boyutun “düşük” düzeyde, kaynaklara erişime ilişkin boyutun “orta” düzeyde, eğitim öğretim planlamasına ilişkin boyutun “yüksek” düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen algıları, cinsiyet değişkeninde eğitim öğretim ve planlama boyutunda farklılık gösterirken eğitim düzeylerine yönelik değişkende herhangi bir farklılık göstermemektedir. Ayrıca mesleki deneyim değişkeni tüm alt boyutlarda farklılaşma gösterirken okul türü değişkeninde farklılaşma göstermemektedir.

Kaynakça

  • Alea, L. A., Fabrea, M. F., Roldan, R. D. A. ve Farooqi, A. Z. (2020). Teachers’ Covid-19 awareness, distance learning education experiences and perceptions towards institutional readiness and challenges. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(6), 127-144.
  • Arabacı, S. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitim algısı ve öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları (Yüksek Lisans Tezi) Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Erzincan
  • Arı, A. G., ve Kanat, M. H. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 459-492.
  • Arora, A. K., ve Srinivasan, R. (2020). Impact of pandemic COVID-19 on the teaching–learning process: A Study of Higher Education Teachers. Prabandhan: Indian Journal of Management, 13(4), 43-56.
  • Barış, M. F., ve Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri [Opinions of academic staff about distance education]. Journal of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Başar, M. , Arslan, S. , Günsel, E. ve Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı . Journal of Multidisciplinary Studies in Education , 3 (2) , 14-22 .
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T., ve Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345. https://doi.org/10.31680/gaunjss.586113
  • Bergdahl, N., ve Nouri, J. (2021). Covid-19 and crisis-prompted distance education in Sweden. Technology, Knowledge and Learning, 26(3), 443-459.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K., Akgün, E.A., Karadeniz Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çoban, S. (2013). Uzaktan ve teknoloji destekli eğitimin gelişimi. İçinde M. Akgül, M. U. Çağlayan, E. Derman, A. Özgit, E. Baranseli ve Ş. Özdemir (Edt.) İstanbul: XVI. Türkiye’de internet konferansı (ss.63-69). İnternet Teknolojileri Derneği Yayını.
  • Çok, C. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin öz-yeterlik algısı ve pandemi sürecinde uzaktan eğitimde karşılaştıkları engeller (Yüksek Lisans Tezi) Yüzüncü Yıl Üniversitesi. Van
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupinar University Journal of Social Science/Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (39), 203-212.
  • Duban, N. ve Şen, F. G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının COVİD-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 357- 376.
  • Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 Belirliszliğinde eğitim: ilkokulda zorunlu uzaktan eğı̇tı̇me ilı̇şkı̇n öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Gök, B., ve Kılıç Çakmak, E. (2020). Uzaktan eğitimde ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim algısı . Kastamonu Education Journal, 28(5), 1915-1931. doi: 10.24106/kefdergi.3914
  • Görgülü-Arı, A. ve Hayır-Kanat. M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüșleri.Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 459- 489
  • Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., ve Sarstedt, M. (2016). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). SAGE Publications.
  • Hebebci, M. T., Bertiz, Y., ve Alan, S. (2020). Investigation of views of students and teachers on distance education practices during the coronavirus (COVID-19) pandemic. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4), 267-282.
  • Https://istanbul.meb.gov.tr> [Erişim Tarihi: 07.05.2021]
  • Karaca, İ., Karaca, N., Karamustafaoğlu, N.,ve Özcan, M. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitimin yararına ilişkin algılarının incelenmesi. Humanistic Perspective, 3 (1), 209-224. https://doi.org/10.47793/hp.844113
  • Kocayiğit, A., ve Uşun, S. (2020). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları (Burdur ili örneği). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(23), 285-299.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Barışık, C. Ş., ve Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 293-322.
  • Kuşkonmaz, H. (2011). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin mobil öğrenmeye yönelik algı düzeylerinin belirlenmesi (Yüksek lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul
  • Lau, J., Yang, B., ve Dasgupta, R. (2020). Will the coronavirus make online education go viral? timeshighereducation.com Retrieved: https://www.timeshighereducation.com/features/will-coronavirus-make-online-education-go-viral
  • Mikušková, E. B., ve Verešová, M. (2020). Distance education during COVID-19: The perspective of Slovak teachers. Problems of education in the 21st century, 78(6), 884-906.
  • Moçoşoğlu, B., ve Kaya, A. (2020). Koronavirüs hastalığı (COVID-19) sebebiyle uygulanan uzaktan eğitime yönelik öğretmen tutumlarının incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 15-43.
  • Orhan, G., ve Beyhan, Ö. (2020). Teachers’ perceptions and teaching experiences on distance education through synchronous video conferencing during covid-19 pandemic. Social Sciences and Education Research Review, 7(1), 8-44.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 376-394.
  • Özçelik, H. ve Kurt, A. A. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar özyeterlikleri: Balıkesir ili örneği . İlköğretim Online , 6 (3) , 441-451 .
  • Özdoğan, A. Ç., ve Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Özen, E. ve Baran, H. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi: Eskişehir örneği. International Open & Distance Learning Conference, 631-638.
  • Romiszowski, A. J. (2004). How's the e-learning baby? Factors leading to success or failure of an educational technology innovation. Educational technology, 44(1), 5-27.
  • Şen, B., Atasoy, F. ve Aydın, N. (2010). Düşük maliyetli web tabanlı uzaktan eğitim sistemi uygulaması. Akademik Bilişim 2010 Konferansı, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Türküresin, H. E. (2020). COVID-19 Pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 597-618.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yenilmez, K. ve Balbağ T. (2017). Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 91- 107.
  • Yılmaz Eroldoğan, A. (2007). İlköğretim 2. kademe okullarındaki branş öğretmenlerinin bazı değişkenlere göre öğretim teknolojilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi. Adana.
  • Yılmaz, M. ve Üredi, L. (2020). İlkokul öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin bilgisayar yeterliliklerinin değerlendirilmesi . OPUS International Journal of Society Researches , 16 (32) , 4723-4742 . DOI: 10.26466/opus.779338
  • Yorgancı, S. (2015). Web tabanlı uzaktan eğitim yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1401-1420.

Examining Teachers' Perceptions of Distance Education According to Different Variables: The Case of Istanbul Province

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 17, 74 - 99, 30.04.2022

Öz

The aim of our research is to determine the perceptions of teachers working in different levels of public schools affiliated to the Ministry of National Education regarding the distance education process, which was passed suddenly and intensely after the Covid-19 epidemic, according to different variables. It is a research in descriptive survey model. The study group of the research consists of 1938 teachers working in public schools affiliated to the Ministry of National Education in Istanbul in the 2020-2021 academic year. The data of the research were collected with the "Perception Scale for Distance Education" developed by Gök and Kılıç Çakmak (2020). The attitudes and sub-dimensions of the teachers in the sample towards distance education were analyzed according to demographic information. In general, it was determined that while teachers' perceptions of distance education were at "moderate" level, the dimension related to basic perception was at "low" level, the dimension regarding access to resources was at "medium" level, and the dimension regarding education and training planning was at "high" level. While teacher perceptions differ in terms of education and planning in the gender variable, they do not show any difference in the variable for education levels. In addition, while the professional experience variable differs in all sub-dimensions, it does not differ in the school type variable.

Kaynakça

  • Alea, L. A., Fabrea, M. F., Roldan, R. D. A. ve Farooqi, A. Z. (2020). Teachers’ Covid-19 awareness, distance learning education experiences and perceptions towards institutional readiness and challenges. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(6), 127-144.
  • Arabacı, S. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitim algısı ve öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları (Yüksek Lisans Tezi) Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Erzincan
  • Arı, A. G., ve Kanat, M. H. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 459-492.
  • Arora, A. K., ve Srinivasan, R. (2020). Impact of pandemic COVID-19 on the teaching–learning process: A Study of Higher Education Teachers. Prabandhan: Indian Journal of Management, 13(4), 43-56.
  • Barış, M. F., ve Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri [Opinions of academic staff about distance education]. Journal of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Başar, M. , Arslan, S. , Günsel, E. ve Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı . Journal of Multidisciplinary Studies in Education , 3 (2) , 14-22 .
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T., ve Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345. https://doi.org/10.31680/gaunjss.586113
  • Bergdahl, N., ve Nouri, J. (2021). Covid-19 and crisis-prompted distance education in Sweden. Technology, Knowledge and Learning, 26(3), 443-459.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K., Akgün, E.A., Karadeniz Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çoban, S. (2013). Uzaktan ve teknoloji destekli eğitimin gelişimi. İçinde M. Akgül, M. U. Çağlayan, E. Derman, A. Özgit, E. Baranseli ve Ş. Özdemir (Edt.) İstanbul: XVI. Türkiye’de internet konferansı (ss.63-69). İnternet Teknolojileri Derneği Yayını.
  • Çok, C. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin öz-yeterlik algısı ve pandemi sürecinde uzaktan eğitimde karşılaştıkları engeller (Yüksek Lisans Tezi) Yüzüncü Yıl Üniversitesi. Van
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupinar University Journal of Social Science/Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (39), 203-212.
  • Duban, N. ve Şen, F. G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının COVİD-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 357- 376.
  • Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 Belirliszliğinde eğitim: ilkokulda zorunlu uzaktan eğı̇tı̇me ilı̇şkı̇n öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Gök, B., ve Kılıç Çakmak, E. (2020). Uzaktan eğitimde ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim algısı . Kastamonu Education Journal, 28(5), 1915-1931. doi: 10.24106/kefdergi.3914
  • Görgülü-Arı, A. ve Hayır-Kanat. M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüșleri.Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 459- 489
  • Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., ve Sarstedt, M. (2016). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). SAGE Publications.
  • Hebebci, M. T., Bertiz, Y., ve Alan, S. (2020). Investigation of views of students and teachers on distance education practices during the coronavirus (COVID-19) pandemic. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4), 267-282.
  • Https://istanbul.meb.gov.tr> [Erişim Tarihi: 07.05.2021]
  • Karaca, İ., Karaca, N., Karamustafaoğlu, N.,ve Özcan, M. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitimin yararına ilişkin algılarının incelenmesi. Humanistic Perspective, 3 (1), 209-224. https://doi.org/10.47793/hp.844113
  • Kocayiğit, A., ve Uşun, S. (2020). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları (Burdur ili örneği). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(23), 285-299.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Barışık, C. Ş., ve Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 293-322.
  • Kuşkonmaz, H. (2011). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin mobil öğrenmeye yönelik algı düzeylerinin belirlenmesi (Yüksek lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul
  • Lau, J., Yang, B., ve Dasgupta, R. (2020). Will the coronavirus make online education go viral? timeshighereducation.com Retrieved: https://www.timeshighereducation.com/features/will-coronavirus-make-online-education-go-viral
  • Mikušková, E. B., ve Verešová, M. (2020). Distance education during COVID-19: The perspective of Slovak teachers. Problems of education in the 21st century, 78(6), 884-906.
  • Moçoşoğlu, B., ve Kaya, A. (2020). Koronavirüs hastalığı (COVID-19) sebebiyle uygulanan uzaktan eğitime yönelik öğretmen tutumlarının incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 15-43.
  • Orhan, G., ve Beyhan, Ö. (2020). Teachers’ perceptions and teaching experiences on distance education through synchronous video conferencing during covid-19 pandemic. Social Sciences and Education Research Review, 7(1), 8-44.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 376-394.
  • Özçelik, H. ve Kurt, A. A. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar özyeterlikleri: Balıkesir ili örneği . İlköğretim Online , 6 (3) , 441-451 .
  • Özdoğan, A. Ç., ve Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Özen, E. ve Baran, H. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi: Eskişehir örneği. International Open & Distance Learning Conference, 631-638.
  • Romiszowski, A. J. (2004). How's the e-learning baby? Factors leading to success or failure of an educational technology innovation. Educational technology, 44(1), 5-27.
  • Şen, B., Atasoy, F. ve Aydın, N. (2010). Düşük maliyetli web tabanlı uzaktan eğitim sistemi uygulaması. Akademik Bilişim 2010 Konferansı, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Türküresin, H. E. (2020). COVID-19 Pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 597-618.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yenilmez, K. ve Balbağ T. (2017). Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 91- 107.
  • Yılmaz Eroldoğan, A. (2007). İlköğretim 2. kademe okullarındaki branş öğretmenlerinin bazı değişkenlere göre öğretim teknolojilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi. Adana.
  • Yılmaz, M. ve Üredi, L. (2020). İlkokul öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin bilgisayar yeterliliklerinin değerlendirilmesi . OPUS International Journal of Society Researches , 16 (32) , 4723-4742 . DOI: 10.26466/opus.779338
  • Yorgancı, S. (2015). Web tabanlı uzaktan eğitim yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1401-1420.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İsmail Eray Dursun 0000-0002-6420-7487

Baran Barış Yıldız 0000-0003-1247-3158

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Dursun, İ. E., & Yıldız, B. B. (2022). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Algılarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi: İstanbul İli Örneği. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 8(17), 74-99.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.