Voice category of Turkish; is one of the issues on which no consensus has been reached yet, with different definitions, classifications, and inconclusive discussions. In this study, based on the morphological method, which is the general examination method in Turkey Turkish, besides the marking of the predicate with -(I4)n- and -(I4)l- morphemes, the morphological unit -(I4)ş- will be mentioned. -(Ø)- It will be tried to show that it can also be created with the morpheme. In addition, it will be noted that although reflexive voices formed with -(I4)n- and -(I4)l- morphemes make the actual intransitive, causatives formed with zero morphemes can also be transitive. In addition, it will be tried to show the formations of the reflexive roof by syntactic and lexical methods.
Keywords: Reflexivity in Turkey Turkish, morphological reflexivity, syntactic reflexivity, lexical reflexivity,
-(Ø)- morpheme.
Reflexivity in Turkey Turkish morphological reflexivity syntactic reflexivity lexical reflexivity -(Ø)- morphem.
Türkçenin çatı kategorisi; farklı tanım, sınıflandırma ve sonuca ulaşmayan tartışmalarıyla henüz üzerine görüş birliği sağlanamayan meselelerinden biridir.
Bu çalışmada Türkiye Türkçesinde genel inceleme yöntemi olan morfolojik yöntemin esas alınmasında yüklemin -(I4)n- ve -(I4)l- biçim birimleriyle işaretlenmesinin dışında -(I4)ş- biçim birimine değinilecek, bunun yanında morfolojik yöntemli dönüşlü çatıların -(Ø)- biçim birimiyle de oluşturulabileceği gösterilmeye çalışılacaktır. Buna ek olarak -(I4)n- ve -(I4)l- biçim birimleriyle oluşturulan dönüşlü çatıların fiili geçişsiz yapmasına karşın sıfır biçim birimle oluşturulan ettirgenliklerin geçişli de olabileceğine dikkat çekilecektir. Ayrıca dönüşlü çatının sentaktik ve leksik yöntemle oluşumları gösterilmeye çalışılacaktır.
Türkiye Türkçesinde dönüşlülük morfolojik dönüşlülük sentaktik dönüşlülük leksik dönüşlülük. -(Ø)- biçim birim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 17 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.