Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Henrik Ibsen's A Doll's House (1879) and Bernard Shaw's Candida (1894) According to Cognitive Therapy Theory

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 23, 29 - 44, 31.12.2024

Öz

Aaron Beck’s Cognitive Therapy Theory generally focuses that thoughts affect feelings and feelings affect acts. In the Henrik Ibsen’s A Doll’s House and Bernard Shaw’s Candida, some characters have general anxiety. So, their thoughts affect their feeling in certain way, and they act accordingly. Nearly every character has cognitive distortions, negative core beliefs and they do their acts due to these negative senses. In this paper, characters of these plays are analyzed closely and in A Doll’s House, Nora’s anxiety forced her to leave her all family, Torvald’s anxiety makes him to scold Nora, Krogstad’s anxiety forces him to threat Nora. In Candida, Marchbanks’ anxiety of giving Candida to James Morell makes him to attack James Morell, James Morell have an anxiety to lose Candida and attacks Marchbanks due to his negative belief.

Kaynakça

  • Beck, J. S. (2011). Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond. United States of America: Guilford Press.
  • Freeman, A., Felgoise, S. H., Nezu, C. M., Nezu, A. M., & Reinecke, M. A. (Eds.). (2005). Encyclopedia of Cognitive Behavior Therapy. Boston, MA: Springer US. https://doi.org/10.1007/b99240
  • Petersen, T. J., E. Sprich, S., & Wilhelm, S. (Eds.). (2016). The Massachusetts General Hospital Handbook of Cognitive Behavioral Therapy. NewYork: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4939-2605-3
  • Siddall, S. (n.d.). Henrik Ibsen: A Dolls House. Retrieved from https://humanities-ebooks.co.uk/shop/p/henrik-ibsen-a-dolls-house

Henrik Ibsen'in Oyuncak Bir Bebeğin Evi (1879) ve Bernard Shaw'un Candida (1894) Adlı Tiyatro Oyunlarının Bilişsel Terapi Kuramı'na göre Analizi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 23, 29 - 44, 31.12.2024

Öz

Aaron Beck'in Bilişsel Terapi Kuramı genel olarak, düşüncelerin duyguları, duyguların da eylemleri etkilediğine odaklanır. Henrik Ibsen'in A Doll's House ve Bernard Shaw'un Candida oyunlarında bazı karakterlerde genel kaygı vardır. Yani düşünceleri bir şekilde duygularını etkiler ve buna göre hareket ederler. Hemen hemen her karakterin bilişsel çarpıtmaları, olumsuz temel inançları vardır ve eylemlerini bu olumsuz duyulara göre yaparlar. Bu yazıda bu oyunların karakterleri yakından incelenmektedir. A Doll's House'da Nora'nın kaygısı onu tüm ailesinden ayrılmak zorunda bırakmış, Torvald'ın kaygısı onu Nora'yı azarlamaya, Krogstad'ın kaygısı onu Nora'yı tehdit etmeye zorlamıştır. Candida'da Marchbanks'ın Candida'yı James Morell'e verme kaygısı onu James Morell'e saldırmaya sevk eder, James Morell ise Candida'yı kaybetme kaygısı yaşar ve olumsuz inancı nedeniyle Marchbanks'e saldırır.

Kaynakça

  • Beck, J. S. (2011). Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond. United States of America: Guilford Press.
  • Freeman, A., Felgoise, S. H., Nezu, C. M., Nezu, A. M., & Reinecke, M. A. (Eds.). (2005). Encyclopedia of Cognitive Behavior Therapy. Boston, MA: Springer US. https://doi.org/10.1007/b99240
  • Petersen, T. J., E. Sprich, S., & Wilhelm, S. (Eds.). (2016). The Massachusetts General Hospital Handbook of Cognitive Behavioral Therapy. NewYork: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4939-2605-3
  • Siddall, S. (n.d.). Henrik Ibsen: A Dolls House. Retrieved from https://humanities-ebooks.co.uk/shop/p/henrik-ibsen-a-dolls-house
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Karşılaştırmalı ve Ulusötesi Edebiyat, Edebi Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Karayonca 0000-0002-7183-928X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 24 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Karayonca, A. (2024). Henrik Ibsen’in Oyuncak Bir Bebeğin Evi (1879) ve Bernard Shaw’un Candida (1894) Adlı Tiyatro Oyunlarının Bilişsel Terapi Kuramı’na göre Analizi. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 10(23), 29-44.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.