Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF GRADUATE THESIS IN TERMS OF CONTENT AND STRUCTURE IN THE FIELD OF HEALTH MANAGEMENT BETWEEN 2010-2018

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 459 - 470, 29.07.2021

Öz

Aim: The aim of this study is to identify the current situation, to draw attention to mistakes made, and to
raise awareness for students who want to write a thesis in this area in the future by examining the aims,
abstracts, methods, results and bibliographies of postgraduate theses in the field of Health Management
between 2010-2018.
Methods: In this study, the department of Health Management has been scanned in the thesis database of
the Council of Higher Education (CoHE) in Turkey. As a result of the examination, 463 theses were reached
and 409 theses, which were open to access, have been subjected to content analysis by using Microsoft
excel program.
Findings: As a result of the study, 70% of the theses in the field of Health Management consist of
quantitative researches. 23% of the scales used in quantitative studies were adapted from foreign scales.
International Journal Health Management and Tourism https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijhmt
UÇAR, AKBOLAT 460
There were various problems in writing of the abstract section of the theses. In addition, while the aims and
results were compatible in 48.65% of the theses, 51.35% of them had some inconsistencies.
Conclusion: When the bibliographies of the theses were examined, it was determined that while
20% or less of the sources used in 219 theses included foreign sources, there were also theses that
did not use any foreign resources.

Kaynakça

  • Aaronson, W. M., Counte, B. Ramirez. D, West. (2010). Global Health Management Education:
  • Challenges and Opportunities For Academic Programs, Journal of Health Administration Education, 4, 323-325.
  • Anadolu Üniversitesi. (2020). Sağlık Yönetimi Bölümü Ders İçeriği.(10. 05. 2020) www.anadolu.edu.tr
  • Çimen, M. (2010). Sağlık Yönetimi ve Sağlık Yönetim Eğitimi, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1/3, 136-139.
  • Çoşkun, R. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı, Sakarya Kitapevi, İstanbul.
  • Gül, İ., Yeşiltaş, A., ve Keklik, B. (2016). Sağlık Yönetimilisansüstü Programlarında Yapılan tezlerin Profili, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7/13, 231-244.
  • Healthcare Administration.(2020). Degree Programs. (10.05.2020). www.healthcareadministration-degree.net
  • Hılsenrath, P. E. (2012), Health Management education settings in the United States: History and perspective, Journal of Management History, 18/4, 386-401.
  • Sakarya Üniversitesi. (2017). İşletme Enstitüsü Tez Yazım Kılavuzu, 1-54, http://gsb.sakarya.edu.tr/tr/icerik/14889/80216/tez-proje-yazim-kilavuzu
  • Sahin, T., Ocak, S. (2019). Türkiye'de Sağlık Yönetimi Disiplininde Yürütülen Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22/3, 543-558.
  • Taşkoparan, Ö. (2011). Ölçmede Güvenilirlik vee Geçerlilik. (15.07.2019).https://taskoparan.wordpress.com/2011/03/16/olcmede-guvenilirlik-vegecerlilik/
  • Taylor M. K., Gebremechiael M. D. Wagner C. E. (2007). Mapping The Literature of Health Care Management. Journal of the Medical Library Association,95/2, 58-65.
  • Thomasson, M. (2002). From Sickness to Health: The Twentieth-Century Development of U.S. Health Insurance, Explorations in Economic History, Elsevier Science, 39, 233-253.
  • Tutar, H., (2018). Örgütsel Davranış Kongreleri Bildirilerinde “Metaforik Neolojizm” Sorunu Üzerine Eleştirel Bir İnceleme, İşletme Bilimi Dergisi, 6/3, 1-38.
  • Yeşilaydın, G., Doner, G., ve Turaç, İ. (2015). Sağlık Yönetimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. ResearchGate, 1729-1741.
  • Yeşilaydın, G., Göktaş, B., ve Arslan, D. (2018). Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Sayısal Yetkinlik Düzeylerinin Belirlenmesi, 2. Uluslararası 12. Ulusal Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi Bildiri Kitabı, Muğla, 1524-1539.
  • Yeşilmahalleli, Y., Esatoğlu, A., Ağırbaş, İ., Önder, Ö., ve Sarp, N. (2008). Ankara Üniversitesi Sağlık Yönetimi Eğitim Programlarının Hollanda ve Yunanistan‘daki Programlar ile Karşılaştırmalı Değerlendirilmesi, Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi Bildiriler Kitabı, Antalya, 147-159.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2019). Sağlık Yönetimi Lisans Dersi Veren Bölüm Sayısı (07. 07. 2019). https://istatistik.yok.gov.tr
Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 459 - 470, 29.07.2021

Öz

Kaynakça

  • Aaronson, W. M., Counte, B. Ramirez. D, West. (2010). Global Health Management Education:
  • Challenges and Opportunities For Academic Programs, Journal of Health Administration Education, 4, 323-325.
  • Anadolu Üniversitesi. (2020). Sağlık Yönetimi Bölümü Ders İçeriği.(10. 05. 2020) www.anadolu.edu.tr
  • Çimen, M. (2010). Sağlık Yönetimi ve Sağlık Yönetim Eğitimi, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1/3, 136-139.
  • Çoşkun, R. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı, Sakarya Kitapevi, İstanbul.
  • Gül, İ., Yeşiltaş, A., ve Keklik, B. (2016). Sağlık Yönetimilisansüstü Programlarında Yapılan tezlerin Profili, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7/13, 231-244.
  • Healthcare Administration.(2020). Degree Programs. (10.05.2020). www.healthcareadministration-degree.net
  • Hılsenrath, P. E. (2012), Health Management education settings in the United States: History and perspective, Journal of Management History, 18/4, 386-401.
  • Sakarya Üniversitesi. (2017). İşletme Enstitüsü Tez Yazım Kılavuzu, 1-54, http://gsb.sakarya.edu.tr/tr/icerik/14889/80216/tez-proje-yazim-kilavuzu
  • Sahin, T., Ocak, S. (2019). Türkiye'de Sağlık Yönetimi Disiplininde Yürütülen Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22/3, 543-558.
  • Taşkoparan, Ö. (2011). Ölçmede Güvenilirlik vee Geçerlilik. (15.07.2019).https://taskoparan.wordpress.com/2011/03/16/olcmede-guvenilirlik-vegecerlilik/
  • Taylor M. K., Gebremechiael M. D. Wagner C. E. (2007). Mapping The Literature of Health Care Management. Journal of the Medical Library Association,95/2, 58-65.
  • Thomasson, M. (2002). From Sickness to Health: The Twentieth-Century Development of U.S. Health Insurance, Explorations in Economic History, Elsevier Science, 39, 233-253.
  • Tutar, H., (2018). Örgütsel Davranış Kongreleri Bildirilerinde “Metaforik Neolojizm” Sorunu Üzerine Eleştirel Bir İnceleme, İşletme Bilimi Dergisi, 6/3, 1-38.
  • Yeşilaydın, G., Doner, G., ve Turaç, İ. (2015). Sağlık Yönetimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. ResearchGate, 1729-1741.
  • Yeşilaydın, G., Göktaş, B., ve Arslan, D. (2018). Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Sayısal Yetkinlik Düzeylerinin Belirlenmesi, 2. Uluslararası 12. Ulusal Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi Bildiri Kitabı, Muğla, 1524-1539.
  • Yeşilmahalleli, Y., Esatoğlu, A., Ağırbaş, İ., Önder, Ö., ve Sarp, N. (2008). Ankara Üniversitesi Sağlık Yönetimi Eğitim Programlarının Hollanda ve Yunanistan‘daki Programlar ile Karşılaştırmalı Değerlendirilmesi, Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi Bildiriler Kitabı, Antalya, 147-159.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2019). Sağlık Yönetimi Lisans Dersi Veren Bölüm Sayısı (07. 07. 2019). https://istatistik.yok.gov.tr
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Merve Uçar Bu kişi benim 0000-0003-1862-2361

Mahmut Akbolat Bu kişi benim 0000-0002-2899-6722

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2020
Kabul Tarihi 16 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uçar, Z. M., & Akbolat, M. (2021). EXAMINATION OF GRADUATE THESIS IN TERMS OF CONTENT AND STRUCTURE IN THE FIELD OF HEALTH MANAGEMENT BETWEEN 2010-2018. International Journal of Health Management and Tourism, 6(2), 459-470.