Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PORSELEN BİBLODA KOLAJ VE ASAMBLAJ

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 9, 23 - 37, 31.12.2019

Öz

Ana tanrıça heykelcikleriyle başlayan seramik sanatında figür kullanımı, endüstri devriminden sonra en renkli ve gösterişli haliyle porselen biblolarda görülür. Döneminin sosyal donelerini/ törelerini/ geleneklerini yansıtan çoğunlukla dekoratif nesneler olarak yaşam alanlarında yerini alan biblolar kitsch nesneler olarak kendinden söz ettirir. Hayatın içinden yansımalar sunan porselen biblolar aynı zamanda hicvederek düşündürdüğü karmaşık yapıları ile de dikkat çeker. Kolaj ve asamblaj teknikleri; plastik sanatların hemen her alanında sanatçının kuraldışı tavrını yansıtırken kullandığı ifade araçlarındandır ve sanatçının avangart olanla kurduğu ilk bağ olarak karşımıza çıkar. Hazır nesne kullanımı ve esere yapılan müdahale ve eklemeler biçim kaygılarından çok içeriğin kuvvetlendirilmesi adına yapılan eylemlerdir. Eserde kullanılan hazır nesne var olduğu biçimini taşısa da anlam dönüşümüne uğrar. Gündelik kullanım eşyasının, fonksiyonel ya da dekoratif bir objeden sanat nesnesine doğru evrildiği görülmektedir. Çağdaş seramik sanatında porselen biblolar seri üretim nesnesi olmaktan çok daha derin anlamlar taşımaktadır. Bu çalışma kapsamında; kolaj, asamblaj ve montaj tekniklerini porselen biblolarla kullanarak çalışan sanatçıların eserleri üzerinden bir değerlendirme yapılacak, porselen biblonun endüstri ürününden sanat nesnesine dönüşümü incelenecektir. Amaçlanan bağlamlarından koparılan bu nesneler izleyicinin eserin temel ögesi olan bibloyu yeniden değerlendirmesini sağlar. Eserde kullanılan hazır nesne var olduğu biçimini taşısa da anlam dönüşümüne uğrar. Gündelik kullanım eşyasının, fonksiyonel ya da dekoratif bir objeden sanat nesnesine doğru evrildiği görülmektedir.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayınları.
  • Dahn, J. (2015). New Directions in Ceramics: From Spectacle to Trace. New York: Bloomsbury Academic.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (1997). İstanbul: Yem Yayınları.
  • Güvensoy, D. (2008). Türk Resminde Bir İfade Aracı Olarak Kolaj. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
  • Livingstone, A. ve Petrie, K. (2017). New Directions in Ceramics. New York: Bloomsbury Academic.
  • Oskay, A. (2003, Mart). Kübist Kolajlar. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi.
  • Rifelj, C. (2016). Mediums and Messages: Collage and Narrative in Los Angeles in the 1960s and 1970s, Yayımlanmamış Doktora Tezi, New York Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü. New York
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2003). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitapevi
  • Stellaccio, A. (2017, Temmuz, Ağustos). A Mirrage of Before: Ceramic Monthly
  • Turani, A. (1998). Sanat Terimleri Sözlüğü. (7.Basım). İstanbul: Remzi Kitapevi
  • Weiss, K. (2013). Art Lies in Ambush, Ceramics: Art and Perception
  • Ferrin Contemporary. Bokue De Vries: War and Pieces. September 24 - April 5, 2020. 01.05.2019. https://ferrincontemporary.com/portfolio/war-and-pieces/
  • Barnaby Barford. 01.05.2019. http://www.barnabybarford.co.uk/
  • Röportaj: İpek Yeğinsu. Aslı Aydemir ile Seramik ve Toplumsal Olgulara Eleştirel bir Bakış. 28 Mart 2017. 08.12.2019. https://artlog.art50.net/tr/sanatcilarla-sahne-arkasi/asli-aydemir-ile-seramikve-toplumsal-olgulara-elestirel-bir-bakis/
  • (2013, 2 Aralık). Kırılan Seramiğe Dikkatli Bakınız. http://www.radikal.com.tr/kultur/kirilanseramige-dikkatli-bakiniz-1164105/ Radikal. (Erişim Tarihi: 03.12.2019).
  • Dinçer Kırca, A. (2017, 24 Ocak). Zamanın Sessiz Tanıkları Yoğun İlgi Gördü (Video). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=Z5g4NX7WkDU
  • Fotoğraf 1: https://katrinaleske.wordpress.com/2014/07/05/penny-byrne-and-a-new-view-onporcelain/ (Erişim Tarihi: 03.02.2019).
  • Fotoğraf 2: https://pennybyrneartist.com/works/17 (Erişim Tarihi: 03.02.2019).
  • Fotoğraf 3: https://pennybyrneartist.com/works/39 (Erişim Tarihi: 03.02.2019).
  • Fotoğraf 4: http://sheppartonartmuseum.com.au/paradise-again-gallery-item/!/312/item/31 (Erişim Tarihi: 03.02.2019).
  • Fotoğraf 5: http://www.dazeddigital.com/artsandculture/gallery/3946/3/mumurart-at-selfridges (Erişim Tarihi: 05.03.2019).
  • Fotoğraf 6: https://ferrincontemporary.com/portfolio/war-and-pieces/#jp-carousel-12702 (Erişim Tarihi: 04.04.2019).
  • Fotoğraf 7: https://boukedevries.com/2009-2/nggallery/image/1_2009_18 (Erişim Tarihi: 04.04.2019).
  • Fotoğraf 8: http://www.barnabybarford.co.uk/works/good-bad-belle-2009 (Erişim Tarihi: 21.03.2019).
  • Fotoğraf 9: http://www.barnabybarford.co.uk/works/big-win-installation-2011 (Erişim Tarihi: 21.03.2019).
  • Fotoğraf 10: http://new.rushi.net/Home/Works/mobilework/id/136208.html (Erişim Tarihi: 30.03.2019).
  • Fotoğraf 11: http://www.asliaydemir.com/iadeiitibar.html (Erişim Tarihi: 30.11.2019).
  • Fotoğraf 12: http://www.asliaydemir.com/iadeiitibar.html (Erişim Tarihi: 30.11.2019).
  • Fotoğraf 13: https://www.aydinlik.com.tr/kultur-sanat/2017-subat/zamanin-sanata-yansiyantaniklari (Erişim Tarihi: 03.12.2019).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Betül Karakaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Karakaya, B. (2019). PORSELEN BİBLODA KOLAJ VE ASAMBLAJ. Uluslararası Disiplinlerarası Ve Kültürlerarası Sanat, 4(9), 23-37.