Disiplinlerarası yaklaşım ile çok alanlı yaklaşım birbirine benzer görünen ancak temelde bazı farklılıkları olan iki temel yaklaşım modelidir. Disiplinlerarası yaklaşım, ortak bir konu üzerine çeşitli disiplinlerin katkı sağlamasıdır. Çok alanlı yaklaşım ise, yine ortak bir konu üzerinde ancak bireylerin birbirlerinin ne yaptığıyla ilgilenmesine gerek kalmaksızın kendi işlerini yapması durumudur. Sanat ise; özgür ve özgün bir yaratım alanı olmakla birlikte, birçok farklı disiplin ile ortak çalışma imkânı bulunan ve çeşitli alt türleri içinde barındıran geniş bir yelpazeye sahiptir. Sanat nesnesi de bu doğrultuda felsefe, psikoloji, sosyoloji başta olmak üzere, farklı pek çok alanı arka yapısında barındıran zengin bir varlığı temsil eder. Bu temsiliyeti ile sanat nesnesinin tarih içinde bir çok bilimsel ve sanatsal buluş için ilham ve motivasyon kaynağı olabildiğini görmek mümkündür. Bu bağlamda düşünüldüğünde sanatın kendi içinde ve haricinde birçok disiplin ile işbirliği yaptığını göz önünde bulundurmak gerekmektedir. Bu savı destekleyecek nitelikteki bir sözü ile ünlü Fransız düşünür Voltaire, tüm sanat dallarının kardeş olduğuna ve sanat dallarının birbirlerinin ışığının altında ilerlediklerine, diğer bir deyişle sanatın disiplinlerarası bir konu olduğuna vurgu yapar. Fonetik sanatlardan, sahne sanatlarına; geleneksel sanatlardan, plastik sanatlara ve birçok sanat ve bilim disiplinini bir arada kullanmaya olanak sağlayan güncel sanat uygulamalarına kadar tüm sanat türlerinde disiplinlerarasılıktan söz edilebilir. Bu çalışma, sanat nesnesinin disiplinlerarası ve çok alanlı olarak hayata dair diğer platformlarda nasıl bir yeri olduğunu ortaya koymayı amaçlayan betimsel bir araştırmadır. Bu amaca ulaşmak için alanyazın tarama yöntemi kullanılmıştır. Disiplinlerarası yaklaşım ile çok alanlı yaklaşım hakkında kuramsal çalışmalar aracılığı ile ulaşılan bilgiler “sanat nesnesi” özelinde ilişkilendirerek tartışılmıştır. Sanat nesnesinin ontolojik açıdan önemli bir varlık göstergesi olduğu hem disiplinlerarası hem de çok alanlı yapıda ortaya çıkabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bilgiler ışığında yeni araştırmalara konu olabilecek öneriler geliştirilmiştir.
Plastik Sanatlar Resim Disiplinlerarası Yaklaşım Çok Alanlı Yaklaşım Sanat Nesnesi
Interdisciplinary approach and multidisciplinary approach are the two basic approach models that seem similar to each other yet having some fundamental differences. Interdisciplinary approach is the contribution of various disciplines on a common subject. The multidisciplinary approach, on the other hand, is the situation in which individuals are doing their own work on a common issue without needing to be concerned with what each other does. Though art is a free and original creation field, it has a wide range that includes the opportunity to collaborate with many different disciplines and it also includes various sub-genres. In this direction, the object of art represents a rich entity that includes many different fields, especially philosophy, psychology, sociology, in its background. With this representation, it is possible to see that the art object throughout history has been a source of inspiration and motivation for many scientific and artistic discoveries. When considered in this context, it should be taken into consideration that art has cooperated with not only itself but also with many other disciplines. The famous French philosopher Voltaire, with his statement that supports this argument, emphasizes that all art branches are brothers and art branches progress under each other’s light, in other words, art is an interdisciplinary subject. Interdisciplinary can be mentioned in all types of art, from phonetic arts to performing arts; from traditional arts to plastic arts and contemporary art practices that allow the use of many arts and science disciplines together. It has been concluded that the art object is an important sign of existence in terms of ontology that can occur both in interdisciplinary and multidisciplinary structures.
To achieve this aim, the literature survey method was used. The information obtained through theoretical studies about the interdisciplinary approach and the multidisciplinary approach was discussed in relation to the “object of art”. It has been concluded that the art object is an ontologically important sign of existence that can occur both in an interdisciplinary and multidisciplinary structure. In the light of this information, ideas that can be the subject of new researches have been developed.
Plastic Arts Painting Interdisciplinary Approach Multidisciplinary Approach Art Object
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 11 |