Türkiye’de viyola eğitimi üzerine yapılan araştırmalar incelendiğinde ilk olarak yapılan bilimsel araştırmaların, 90’lı yıllara dayandığı söylenebilir. Bu yıllarda daha çok tez ağırlıklı yapılan çalışmalar, 2000’li yıllarda ulusal ve uluslararası nitelikte yazılan makaleler ile devam etmiştir. Günümüze kadar süregelen çalışmalar; ağırlıklı olarak viyola alanındaki eğitim-öğretim içeriği, eğitimde karşılaşılan sorunlar, Türk Müziği, Türk Halk Müziği ve Klasik Batı Müziği icrasında karşılaşılan güçlükler üzerine yapılmıştır. Araştırma yapılırken MPA üzerine yapılan çalışmaların son dönemde arttığı görülmüştür. Yaylı çalgı ailesinden olan viyolanın özelinde yapılan çalışmalar incelendiğinde, icracıların karşılaşabilecekleri performans anksiyetesi ile ilgili bir çalışma olmaması yapılan çalışmayı mevcut viyola eğitim ve performansının daha verimli ve sürdürülebilir olması açısından önemli kıldığı görülmüştür. Çalışmada, viyola icracılarının performans anksiyete durumlarını etkileyen müzik türü, icra mekanı, icracı sayısı, cinsiyet, yaş ve kadrolu-misafir sanatçı gibi değişkenlerin karşılaştırılmasıyla, mevcut durumun saptanması amaçlanmıştır. İstanbul ilindeki devlet ve özel kurumlara bağlı olan orkestralar ile müzik topluluklarında viyola icracısı olarak görev alan 30 kişiye performans kaygı ölçeği, lisans sonrası icracılar hakkında bilgi toplamak amacıyla, İstanbul’daki devlet üniversitelerinde viyola anasanat dalı mezunu olan 6 lisansüstü öğrencisine, ölçek ve durum saptama anketi uygulanmıştır. Çalışmada elde edilen veriler SPSS kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada iki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında t-testi, ikiden fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında Tek yönlü (One way) Anova testi kullanılmıştır. Anova testi sonrasında farklılıkları belirlemek üzere tamamlayıcı post-hoc analizi olarak Scheffe testi kullanılmıştır. Elde edilen veriler ışığında, 20-29 yaş aralığında MPA’nın daha fazla görüldüğü, solo ya da grup ile yapılan icranın ve müzik türü değişkeninin MPA için anlamlı bir fark oluşturmadığı saptanmıştır. Cinsiyet değişkeni, icra mekanı, kadrolu ya da misafir sanatçı olarak yapılan icranın ise MPA’da anlamlı bir farklılık oluşturduğu sonucuna varılmıştır.
When examined research on the viola education in Turkey, It can be said that the first scientific
researches date back to the 90's. Thesis-based studies in these years continued with articles written in
national and international quality in 2000s. Lasting studies until today; focused on the content of
education in the field of viola, the problems encountered in education, the difficulties encountered in
the performance of Turkish Music, Turkish Folk Music and Classical Western Music. While doing this
research, observed that the studies on MPA have recently increased. Studies about viola were examined,
the lack of study on performance anxiety that performers may encounter makes the study important for
the current viola training and performance to be more efficient and sustainable. It was aimed to
determine the current situation by comparing the variables such as music type, performance venue,
number of performers, gender, age and permanent-guest artist, affect the performance anxiety of viola
performers. Performance anxiety scale has been applied on 30 viola performers in orchestras and music
ensembles affiliated to state and private institutions in Istanbul, a scale and situation determination
questionnaire applied on 6 students who are graduates of viola majors at state universities’ post-graduate
performers. The data were analyzed using SPSS. The t-test was used to compare quantitative data
between two independent groups. One-way Anova test was used to compare quantitative data between
more than two independent groups. After the Anova test, the Scheffe test was used as a complementary
post-hoc analysis to determine the differences. It was determined that MPA is seen more in the 20-29
age range, performers performed with solo or group and music type variable didn’t make a significant
difference for MPA. It was concluded that the performance performed as gender variable, venue,
permanent or guest artist made a significant difference in MPA.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 12 |