Türkiye’de faizsiz
finans sistemi ile ilgili birçok araştırma yapılmıştır. Bu araştırmalarda genel
olarak anket ve mülakat yöntemi kullanılmış ve bu durum söz konusu
araştırmaların belirli bir kitle ile sınırlı kalmalarına neden olmuştur.
Ayrıca, bu araştırmaların konuları ve sonuçları, genel olarak birbirlerine benzerlik
göstermiştir. Bu araştırmada ise yapılmış araştırmalardan farklı olarak,
Türkiye’de faizsiz finans sistemi ile ilgili internet kaynaklarında ve sosyal
medya platformlarında paylaşılan çok sayıdaki Türkçe metnin,
www.mediatoolkit.com aracılığı ile cümle seviyesinde duygu analizi yapılmıştır.
Analiz için faizsiz finans sistemi ile ilgili literatürde çokça karşılaşılan
kavramlar belirlenmiş ve bu kavramlarla ilişkili anahtar kelimeleri içeren veri
seti ile tüm metinler taranmıştır. Bu araştırmanın verileri, 2019 Ocak ayında
faizsiz finans sistemi ile ilgili internet kaynaklarında ve sosyal medya
platformlarında paylaşılan 1.981 adet Türkçe metinden oluşmaktadır. Yapılan
analizle, faizsiz finans sistemi ile ilgili kavramları içeren paylaşımlar,
pozitif, negatif ve nötr olarak sınıflandırılmış, sonuçlar yorumlanmış ve önerilerde
bulunulmuştur. Araştırmanın sonucuna göre, “katılım bankaları”nın basında yer
alan haberlerde “faiz” kavramı ile bir arada anılmaları, insanlarda bu
kurumlara yönelik olumsuz bir önyargı oluşturmaktadır. Ayrıca faizsiz finans
sistemini temsil eden ticari kurumların hem banka olarak hem de birden çok
kavramla birlikte anılmaları, insanlarda aynı kurumlarla ilgili farklı
duygulara yol açmaktadır.
Faizsiz Finans Sistemi Katılım Bankası Duygu Analizi Sosyal Medya Makine Öğrenmesi
In Turkey, a lot of
researches were made on the interest-free finance system. In these researches,
the survey and interview methods were used in general, and this situation
caused the researches in question to be limited to a certain audience. In
addition, the subjects and results of these researches were generally similar
to each other. Unlike the other researches conducted, in this research, the
sentiment analysis of many Turkish texts shared on the internet sources and
social media platforms related to the interest-free finance system in Turkey
was executed on a sentence level through www.mediatoolkit.com. For the
analysis, the concepts which were frequently encountered in the literature
about the interest-free finance system were identified, and all the texts were
scanned together with the data set including the key words related to these
concepts. The data of this research consisted of 1981 Turkish texts shared on
the internet sources and social media platforms related to the interestfree
finance system in January 2019. In the analysis, the shares including the
concepts related to the interest-free finance system were classified as
positive, negative and neutral, the results were interpreted, and suggestions
were proposed. According to the result of the research, the fact that "participation
banks" are mentioned together with the concept of "interest" in
the news in the press constitutes a negative prejudice against these
institutions in people. Moreover, the fact that commercial institutions
representing the interest-free finance system are referred to both as a bank
and with more than one concept causes different feelings about the same
institutions in people.
Interest-Free Finance System Participation Bank Sentiment Analysis Social Media Machine Learning
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3 |