Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of Educators about The Turkish Education Philosophy in 2023 Education Vision Document

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 24 - 35, 30.06.2021
https://doi.org/10.25233/ijlel.881798

Öz

The aim of the research is to analyze the philosophy of 2023 Education Vision Document of the Ministry of National Education in line with the opinions of educators. The research was carried out on principals and teachers working in different educational institutions (preschool, primary, secondary and high school) in a province in the Western Black Sea Region. It was regarded to include participants from various educational levels in the research. SMART Goals technique was used to form the semi-structured interview form questions used in the research.Thus; 2023 Education The vision philosophy was analyzed based on the opinions of the participants in specific, measurable, attainable, relevant, realistic and time-dependent aspects. According to the educators, some of the positive statements of the 2023 Education Vision Document of the Ministry of National Education are as follows: It adapts a human-centered understanding, emphasizes the subject of knowledge and being, supports the philosophy of an education system that will develop the individual in terms of body, soul and mind. According to the educators, some of the issues missing from the 2023 Education Vision Document of the Ministry of National Education are as follows: the boundaries of the vision document were not clearly drawn, problems were expressed but the solution was not mentioned, how, where and how to make the mentioned thoughts were not stated and it is based mainly on abstract concepts.

Kaynakça

  • Adams, J.S.(1965). Inequity in Social Exchange, in L. Berkowitz (ed.), Advances in Experimental Social Psychogy, vol.2 (New York. Acadecmic Press).
  • Arslanoğlu, İ. (2018). Eğitim felsefesi, Ankara, Nobel Yayınları 2. Baskı.
  • Bilen, K. (2015). Bilim Nedir? Ne Değildir?. Bilimin Doğası, Gelişimi ve Öğretimi (Ed. Nilgün Yenice). Ankara: Anı Yayınları (1. Baskı).
  • Borich, G., D. (2014). Etkili Öğretim Yöntemleri. 8 Baskı. (Çeviri Editörü: Bahaddin ACAT). Ankara, Nobel Yayınları.
  • Ergün, M. (2014). Eğitim felsefesi, Ankara: Pegem A Akademi. (4. Baskı).
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N. E., Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. Published by McGraw-Hill, a business unit of The McGraw-Hill Companies, Inc., 1221 Avenue of the Americas, New York, NY.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş. (Çeviri Editörleri Ali, Aksoy, Pelin Yalçınoğlu). (5. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hoy, W. K. ve Miskel, C. G. (2012). Eğitim yönetimi. (Çeviri Ed. Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınları (7. Baskı). 1-39
  • Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., Elmes, D. G. (2017). Deneysel psikoloji (Nurhan Er, Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık (9. Baskı). Katzenmeyer, M. Moller, G. (2013). Uyuyan devi uyandırmak. (Çeviri Editörlüğü Servet Özdemir). Ankara, Nobel Yayınları 3. Baskı.
  • Locke E., A.ve Latham, G., P.( 2002, Bulding a Practically Useful Theory of Goal Setting and Task Motivation. The American Psychologist, 57, No.9.
  • Lunenburg, F. C. (1992).The urban superintendent’s role in school reform. Education and Urban Society, 37-38.
  • Lunenburg, F.C., Ornsterin, A. C. (2013). Eğitim yönetimi. (Çeviri Editörü. Gökhan Arastaman). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • MEB (2019). 2023 Vizyon Belgesi, (14.11.2019 tarihinde, https://2023vizyonu.meb.gov.tr, adresinden indirilmiştir)
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative research and case study applications in education (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Mindtools (2019). https://www.mindtools.com/page6.html
  • Noddings, N. (2016). Eğitim felsefesi. Ankara: Nobel Yayınları (3. Basımdan Çeviri).
  • Öner, N. (1995). Felsefe yolunda düşünceler. İstanbul: MEB, Öğretmen Kitapları Dizisi.
  • Patton., M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çeviri editörleri. Mesut Bütün, Selçuk Beşir DEMİR). Ankara, Pegem A Akademi. ss. 69.
  • Pritchard, A. (2015). Öğrenme yolları. (Çeviri Ed. Mustafa Çevikbaş ve Seher Çevikbaş). Ankara: Nobel Yayınları (3. Baskı).
  • Schunk, D. H. (2014). Öğrenme teorileri. (Çeviri Ed. Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel Yayınları (5. Baskı).
  • Slavin, E. R. (2013). Eğitim Psikolojisi (Çeviri Editörü: Galip Yüksel) Ankara, Nobel Yayınları 10. Baskı. 115-137
  • Sönmez, V. (1996).Eğitim felsefesi, Ankara: Pegem A Akademi. (4. Baskı).
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları. (3. Baskı).
  • Topdemir, H. G. ve Unat, Y. (2015). Bilim tarihi. Ankara: Pegem A Akademi. (8. Baskı).
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim aştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 24 - 35, 30.06.2021
https://doi.org/10.25233/ijlel.881798

Öz

Kaynakça

  • Adams, J.S.(1965). Inequity in Social Exchange, in L. Berkowitz (ed.), Advances in Experimental Social Psychogy, vol.2 (New York. Acadecmic Press).
  • Arslanoğlu, İ. (2018). Eğitim felsefesi, Ankara, Nobel Yayınları 2. Baskı.
  • Bilen, K. (2015). Bilim Nedir? Ne Değildir?. Bilimin Doğası, Gelişimi ve Öğretimi (Ed. Nilgün Yenice). Ankara: Anı Yayınları (1. Baskı).
  • Borich, G., D. (2014). Etkili Öğretim Yöntemleri. 8 Baskı. (Çeviri Editörü: Bahaddin ACAT). Ankara, Nobel Yayınları.
  • Ergün, M. (2014). Eğitim felsefesi, Ankara: Pegem A Akademi. (4. Baskı).
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N. E., Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. Published by McGraw-Hill, a business unit of The McGraw-Hill Companies, Inc., 1221 Avenue of the Americas, New York, NY.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş. (Çeviri Editörleri Ali, Aksoy, Pelin Yalçınoğlu). (5. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hoy, W. K. ve Miskel, C. G. (2012). Eğitim yönetimi. (Çeviri Ed. Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınları (7. Baskı). 1-39
  • Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., Elmes, D. G. (2017). Deneysel psikoloji (Nurhan Er, Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık (9. Baskı). Katzenmeyer, M. Moller, G. (2013). Uyuyan devi uyandırmak. (Çeviri Editörlüğü Servet Özdemir). Ankara, Nobel Yayınları 3. Baskı.
  • Locke E., A.ve Latham, G., P.( 2002, Bulding a Practically Useful Theory of Goal Setting and Task Motivation. The American Psychologist, 57, No.9.
  • Lunenburg, F. C. (1992).The urban superintendent’s role in school reform. Education and Urban Society, 37-38.
  • Lunenburg, F.C., Ornsterin, A. C. (2013). Eğitim yönetimi. (Çeviri Editörü. Gökhan Arastaman). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • MEB (2019). 2023 Vizyon Belgesi, (14.11.2019 tarihinde, https://2023vizyonu.meb.gov.tr, adresinden indirilmiştir)
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative research and case study applications in education (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Mindtools (2019). https://www.mindtools.com/page6.html
  • Noddings, N. (2016). Eğitim felsefesi. Ankara: Nobel Yayınları (3. Basımdan Çeviri).
  • Öner, N. (1995). Felsefe yolunda düşünceler. İstanbul: MEB, Öğretmen Kitapları Dizisi.
  • Patton., M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çeviri editörleri. Mesut Bütün, Selçuk Beşir DEMİR). Ankara, Pegem A Akademi. ss. 69.
  • Pritchard, A. (2015). Öğrenme yolları. (Çeviri Ed. Mustafa Çevikbaş ve Seher Çevikbaş). Ankara: Nobel Yayınları (3. Baskı).
  • Schunk, D. H. (2014). Öğrenme teorileri. (Çeviri Ed. Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel Yayınları (5. Baskı).
  • Slavin, E. R. (2013). Eğitim Psikolojisi (Çeviri Editörü: Galip Yüksel) Ankara, Nobel Yayınları 10. Baskı. 115-137
  • Sönmez, V. (1996).Eğitim felsefesi, Ankara: Pegem A Akademi. (4. Baskı).
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları. (3. Baskı).
  • Topdemir, H. G. ve Unat, Y. (2015). Bilim tarihi. Ankara: Pegem A Akademi. (8. Baskı).
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim aştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Süleyman Göksoy 0000-0002-7151-0863

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Göksoy, S. (2021). Opinions of Educators about The Turkish Education Philosophy in 2023 Education Vision Document. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 7(1), 24-35. https://doi.org/10.25233/ijlel.881798